حلال فراتر از صنعت است/ در صنعت حلال بسیار عقب هستیم

حلال فراتر از صنعت است/ در صنعت حلال بسیار عقب هستیم

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام اسماعیل حسینی مقدم ظهر امروز چهارشنبه در همایش غذای حلال با محوریت ذبح و صید شرعی که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان خواستگاه ترویج مکتب اهل بیت (ع) در سراسر ایران است و اهواز دروازه ورود معارف شیعه و انتشار آن به سایر استان‌ها است.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه دامپزشکی کشور گفت: خوزستان علما و شخصیت‌های بزرگی همچون آیت الله حیدری، آیت الله جزایری، آیت الله شفیعی، آیت الله مروج، شیخ مرتضی انصاری، قاضی نورالله شوشتری، حجت الاسلام موسوی فرد را دارد که تمام روحانیت ده‌ها سال شاگرد مکتب آنها بوده‌اند؛ این بزرگان را گواه می‌گیرم و باید در مقابل خوزستان تعظیم کنیم.

وی اضافه کرد: شهدای خوزستان باعث عزت و سربلندی هستند و تنها در دوران دفاع مقدس ۱۳ هزار و ۵۰۰ شهید از فرزندان این استان به شهادت رسیدند.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه دامپزشکی کشور بیان کرد: اگر مجموعه نفت و گاز استان را محاسبه کنیم دومین استان نقش آفرین در اقتصاد کشور با تولید بیش از ۱۷ درصد ثروت ناخالص ملی برای کشور است؛ حوزه علمیه اهواز و خوزستان از حوزه‌های برجسته کشور است.

حجت السلام حسینی مقدم با بیان اینکه زیربنای اصلی اداره نظام هستی را حلال تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: پروردگار عالم مدار چرخش خورشید و ماه، نزول باران و رویش گیاه و دادن ثمر و دانه برای درختان و گیاهان را همین اداره عالم بر محور حلال قرار داده است؛ بنابراین راه رشد و تعالی انسان بر مدار حلال است.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «دنیا، هر آئین و پیشه‌ای که دارید نظام حلال عالم را برهم نزنید»، هرچه هستید اعم از مسلمان، یهودی، مسیحی و حتی لامذهب اما نظام حلال عالم را در هر چیزی رعایت کنید.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه دامپزشکی کشور گفت: در خوردن، آشامیدن، نکاح، رعایت حقوق دیگران و… نظام حلال عالم را برهم نزنید چون زیربنای اداره هستی، نظام حلال است.

حجت السلام حسینی مقدم با اشاره به اینکه حلال فراتر از صنعت است، اظهار کرد: در صنعت حلال بسیار عقب هستیم و خوزستان می‌تواند بخشی از این عقب ماندگی‌های صنعت حلال را جبران کند.

به گفته وی؛ صنعت حلال دنیا امروز خیره کننده است، در کشور انگلیس که ۵ درصد مردم آن مسلمان هستند قصابی‌ها ۱۵ درصد گوشت حلال در بازار عرضه می‌کنند و بفروش می‌رسانند.

وی اضافه کرد: بازار حلال خیره کننده است و امروز ارزش تجاری حلال در دنیا و گردش مالی آن ۲ هزار میلیارد دلار است که ما در این گردش مالی سهم بسیار ناچیزی داریم و باید اعتراف کنیم در داخل و خارج نسبت به حلال کوتاهی کرده‌ایم.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه دامپزشکی کشور عنوان کرد: واردات ما از حلال در کشور سالیانه حدود ۱۲ میلیارد دلار است و سهم ما از صادرات حلال چهار میلیارد دلار است؛ بنابراین خیلی عقب هستیم و باید تلاش کرده و تسهیلگری کنیم.

حجت السلام حسینی مقدم بیان کرد: جهاد کشاورزی، صنعت و معدن، دامپزشکی، استاندارد و همه ارگان‌هایی که در صادرات نقش آفرین هستند باید به بخش خصوصی کمک کنند تا بتواند به راحتی محصولاتش را صادر کند.

وی با بیان اینکه در حلال جایگاه گوشت چیز دیگری است تصریح کرد: نبی اکرم (ص) فرموده‌اند «گوشت آقای همه غذاها است» گوشت در سبد غذایی نشانه امنیت غذا است و اگر در کشوری گوشت از سبد غذایی حذف شود، آن سفره دچار ناامنی و تزلزل می‌شود.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه دامپزشکی کشور گفت: پروردگار برای گوشت چهارچوب‌هایی قرار داده و در این چهارچوب‌ها مسئولیت سنگین اول با ذابحان است که متولی استحصال اصلی گوشت به شمار می‌رود.