خطرناک‌ترین بیماری‌ها که کاهش وزن را به دنبال دارند

خطرناک‌ترین بیماری‌ها که کاهش وزن را به دنبال دارند

کاهش وزن بی دردسر یکی از آرزو‌های بسیاری از افراد است. با این حال، اگر بدون آنکه فعالیت خود را افزایش داده و یا رژیم غذایی تان را اصلاح کرده باشید شاهد کاهش وزن هستید، این موضوع نه تنها خوب نیست بلکه خطرناک است.

در حقیقت کاهش وزن بی دلیل می‌تواند نشان دهنده بروز یک بیماری و یا مشکل جدی در بدن باشد. در این مطلب به رایج‌ترین مشکلاتی که می‌تواند باعث کاهش وزن بدن شود می‌پردازیم:

۱- سرطان

متاسفانه یکی از رعب آورترین دلایل کاهش وزن بی دلیل، ابتلا به سرطان است. یکی از علائم رایج بسیاری از سرطان‌ها کاهش وزن بی دلیل است که به سندرم ضعف بنیه شهرت دارد. در این حالت بدن فرد دچار التهاب شده، توازن پروتئین و انرژی بیمار به هم می‌خورد و کاهش وزن غیرارادی بروز می‌کند.

در برخی سرطان‌ها مانند سرطان پانکراس، معده، ریه، گردن و روده بزرگ این کاهش وزن به وضوح قابل تشخیص است. اگر به سایر علائم سرطان بی توجه بوده اید، با مشاهده کاهش وزن بی دلیل باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

۲– بیماری‌های گوارشی

بیماری‌هایی مانند سلیاک (عدم تحمل پروتئین گلوتن موجود در غلات)، بیماری کرون، عدم تحمل غذایی به لاکتوز و آسیب‌های روده می‌توانند باعث کاهش وزن بی دلیل فرد شوند، زیرا آن‌ها باعث سوء جذب مواد غذایی در دستگاه گوارش می‌شوند.

در حقیقت سوء جذب مواد غذایی در دستگاه گوارش زمانی رخ می‌دهد که یک مشکل در روند جذب مواد مغذی مورد نیاز بدن در طول گوارش اختلال ایجاد کند. بیماری‌های گوارشی در بسیاری از موارد به راحتی قابل درمان هستند. برای مثال برای بیماری سلیاک می‌توانید از یک رژیم غذایی عاری از گلوتن بهره بگیرید. با این حال، مراجعه به یک پزشک متخصص برای تشخیص درست بیماری ضروری است.

بیماری قندی

۳– دیابت

زمانی که افراد به تازگی به دیابت مبتلا می‌شوند، شاهد کاهش وزن هستند. این موضوع به دلیل آن است که سطح بالای قند خون باعث فشار به کلیه‌ها و بدن می‌شود. از آنجا که این افراد نمی‌توانند از قند خون بعنوان انرژی در دسترس بدن استفاده کنند، کلیه‌ها مجبور به دفع آن‌ها می‌شوند.

زمانی که قند از بدن دفع می‌شود، در حقیقت انرژی مورد نیاز عضلات و استخوان‌ها از دست می‌رود. در این حالت فرد دچار کاهش وزن می‌شود. بیماران دیابتی در کنار کاهش وزن شاهد تشنگی، دفع مکرر ادرار، تاری دید، بی حسی و مور مور شدن دستان و پا‌ها هستند.

۴– بیماری تیروئید

تیروئید یک غده درون ریز است که مسئولیت متابولیسم (سوخت و ساز بدن) را برعهده دارد. هر گونه اختلال در کارکرد تیروئید می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در وزن افراد شود. پرکاری تیروئید باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود. گرچه متابولیسم بالا به معنای کاهش وزن است، اما افزایش بیش از اندازه سوخت و ساز بدن می‌تواند برای سلامتی مضر باشد.

این موضوع منجر به کاهش وزن ناگهانی و نیز بروز مواردی همچون افزایش ضربان قلب، تشدید اضطراب، پرخاشگری، پریشانی، و اختلال خواب (بی خوابی) می‌شود.

از دیگر بیماری‌هایی که می‌تواند باعث کاهش وزن ناگهانی بدن شود، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- استرس
۲- نارسایی آدرنال
۳- آرتروز
۴- افسردگی
۵- ابتلا به انگل