دختر رکابزن ایران چگونه به المپیک خواهد رسید؟

دختر رکابزن ایران چگونه به المپیک خواهد رسید؟

به گزارش خبرنگار مهر، دوچرخه سواری کشورمان که سال‌ها با قانون صدرنشینی در قاره آسیا صاحب سه سهمیه کامل حضور در بازی‌های المپیک می‌شد، در بازی‌های توکیو ۲۰۲۰ و حالا در بازی‌های پاریس هم با تک سهمیه جاده مردان در المپیک حضور خواهد داشت.

اما در این بین هنوز روزنه های امیدی برای کسب یک سهمیه دیگر و آن هم به واسطه حضور در میادین بین المللی و کسب امتیاز شانس کسب سهمیه دیگر را خواهد داشت.

فرانک پرتو آذر دختر تاریخ ساز دوچرخه سواری کشورمان بعد از درخشش در بازی‌های آسیایی هانگژو آرزویش حضور در بازی‌های المپیک است.

پرتوآذر شانس کسب تک سهمیه المپیک در مسابقات قهرمانی دوچرخه سواری کوهستان آسیا را به واسطه بیماری از دست داد و حالا تنها مسیرش برای کسب این سهمیه حضور در مسابقات و تورنمنت‌های مختلف بین المللی با امتیاز بالا و رسیدن به رنکینگ جهانی است.

در دوره قبل بازیهای المپیک ۳۸ ورزشکار مرد و ۳۸ ورزشکار زن از طریق مسابقات قهرمانی آسیا و جهان و در نهایت رنکینگ جهانی راهی توکیو شده بودند.

رکابزن لژیونر کشورمان برای طی کردن این مسیر باید در مسابقات با رده و امتیاز بالا حضور داشته باشد و با توجه به اینکه نمی‌تواند در قالب تیم ملی در این دست رقابت‌ها حاضر شود باید همراه با باشگاه سوئیسی اش برنامه ریزی جدی را برای کسب امتیاز و صعود در رنکینگ جهانی طی کند.

دارنده مدال برنز بازی‌های آسیایی هانگژو در طی این مسیر می‌تواند از مسابقات قهرمانی کشور تا کاپ‌های ارروپایی و آفریقایی و قهرمانی جهان کسب امتیاز کند تا به این ترتیب شانس خود را برای نزدیک شدن به سهمیه المپیک افزایش دهد.

طبق برنامه ریزی ها پرتوآذر تقویم زیر را در سال ۲۰۲۴ تا بازی‌های المپیک پاریس، برای حضور در مسابقات مختلف در پیش رو دارد:

کاپ آفریقای جنوبی، کاپ هیرو امارات، کاپ ایمبوکا آفریقای جنوبی، کاپ صربستان (سه مرحله)، کاپ سوییس (دو مرحله)، مسابقات قهرمانی آسیا، کاپ سوییس (دو مرحله)، کاپ جهانی سوییس، کاپ سوییس

بانوی رکابزن کشورمان در سال ۲۰۲۳ هم عناوین زیر را کسب کرده و از این طریق هم صاحب امتیاز شده اما این امتیاز برای کسب سهمیه کافی نمی‌باشد:

قهرمانی کشور(اول)، کاپ okk سوییس(بیست و یکم)، کاپ بازل سوییس( بیست و یکم )کاپ سالکانو صربستان(چهارم) کاپ گرتز اتریش(هشتم)، کاپ ویتوریا سوییس،(پنجم) ، کاپ وسترن آفریقای جنوبی(هشتم) ، کاپ آفریقای جنوبی(نهم)، بازی‌های آسیایی هانگژو(سوم) ، قهرمانی جهان (سی و سوم)

نزدیک شدن به امتیاز و صعود در رنکینگ جهانی و در نهایت کسب سهمیه المپیک برای فرانک پرتوآذر می تواند دوچرخه سواری کشورمان را که چند سالی است دچار افول شده، وارد مسیر تازه ای از پیشرفت آن هم در بخش زنان کند.