درمان بواسیر با روغن زیتون چگونه است؟

درمان بواسیر با روغن زیتون چگونه است؟

اصول تغذیه کمک زیادی به سلامت جسمی‌ افراد می‌کند. عملکرد صحیح گوارش منجر به هضم صحیح غذاها می‌شود و از مشکلاتی نظیر یبوست یا اسهال پیشگیری می‌شود. در صورتی‌که در استفاده از مواد غذایی برنامه صحیحی نداشته باشید، به عارضه بواسیر مبتلا می‌شوید. علائم و درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟ آیا می‌دانید بواسیر چه اثرات منفی در بدن دارد؟ درمان بواسیر با روغن زیتون چگونه است؟ شیوه‌ای که این بیماری را تسکین می‌دهد، چیست؟

بواسیر یا بیماری هموروئید یکی از عوارض یبوست یا اسهال شدید است. همچنین به علل مختلفی ممکن است این بیماری تشدید شود. عروق خونی در ناحیه مقعد پرخون متورم و دردناک می‌شود و دو نوع بواسیر خارجی و داخلی وجود دارد. تغذیه ناسالم، استفاده از داروهای مختلف و سبک، استفاده از رژیم‌های نامناسب، برخی بیماری‌ها و اعمال جراحی سبب بروز این مشکل در بدن می‌شوند. برای برون‌رفت از این مشکل چه باید کرد؟ آیا همچون تاثیر زیتون برای یبوست می‌توان برای اثرات درمانی بواسیر نیز از زیتون کمک گرفت؟ در این مقاله پیرامون شیوه‌های اصولی درمان بواسیر با روغن زیتون صحبت کرده و راهکارهایی برای کاهش اثر التهاب معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

مکانیسم اثر درمان بواسیر با روغن زیتون

بواسیر یکی از بیماری‌های دردناک و غیرمتعارف است که افراد ترجیح می‌دهند در منزل با شیوه‌های سنتی و داروهای گیاهی به درمان آن اهتمام ورزند. بواسیر یا هموروئید با علائمی ‌چون تورم، خارش و التهاب رگ‌های خونی در انتهای راست‌روده بروز می‌کند. آیا درمان بواسیر با روغن زیتون راهکاری صحیح است؟ یکی از روغن‌های معروف وکم‌نظیر در درمان التهاباتی از این دست روغن زیتون است. این روغن کمترین آلرژی و حساسیت را در افراد مختلف به دنبال دارد و به‌راحتی قابل تهیه است. انواع زیتون، روغن آن و حتی برگ درخت همیشه سبز زیتون برای درمان یبوست، اسهال و بواسیر کاربرد دارند. اما شیوه‌های درمانی هر کدام متفاوت است.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از اینکه برای برطرف کردن عوارض شایع بواسیر سراغ درمان‌های شیمیایی و عمل جراحی بروید، بهتر است از خواص و مزیت‌های روغن زیتون کمک بگیرید. زیتون یک ماده ضدالتهابی قوی به ‌شمار می‌رود. همچنین چربی‌های تک غیراشباع موجود در زیتون سبب کارکرد بهتر روده‌ها می‌شود. نرمی ‌روده‌ها مشکلات گوارشی را برطرف کرده و عمل هضم و دفع بهبود می‌یابد. زیتون در برطرف‌کردن مشکل اهمیت بسیار بالایی دارد. آیا می‌دانید مکانیسم اثر روغن زیتون در این مواقع چگونه است؟ در ادامه گفتار توضیحات بیشتری در این باره آمده است.

شیوه‌های اصولی درمان بواسیر با روغن زیتون

شیوه‌های متفاوتی برای درمان بواسیر وجود دارد و از داروهای گیاهی متنوعی می‌توان برای رفع این مشکل استفاده کرد؛ اما یکی از بهترین و ساده‌ترین راهکار‌ها درمان بواسیر با روغن زیتون است. اما چگونه؟ در ادامه به چند شیوه درمانی اشاره می‌کنیم. روش‌هایی را انتخاب کنید که با سیستم جسمی ‌شما سازگاری داشته و کمترین عوارض را به دنبال دارد.

مصرف روزانه یک قاشق چایخوری روغن زیتون برای رفع مشکل یبوست، خشکی مزاج و راحتی دفع مفید است. خوردن روغن زیتون به صورت ناشتا و قبل از صبحانه تضمینی برای نرمی روده‌ها در طول روز است.

برگ آلو را دم کنید و بکوبید. در ترکیب با چند قطره روغن زیتون، ترکیب خمیری شکلی به دست می‌آید، استعمال بر منطقه بواسیر آثار درمانی مثبتی دارد و درد و تورم را التیام می‌بخشد.

زیتون حاوی مقدار قابل توجهی فیبر است و در حرکات منظم روده تاثیرگذار است. این چاشنی خوشمزه را در سفره غذایی جای دهید.

از خواص روغن زیتون در سالاد بهره ببرید. وجود چربی اشباع نشده در برنامه غذایی بافت روده را نرم و روان می‌کند.

در کنار مصرف زیتون از ورزش غافل نشوید. موفقیت در تمامی‌ درمان‌های بواسیر به تحرک و نرمش‌های بدنی نیز وابسته است.

علل بیماری بواسیر چیست و چه علائمی‌ دارد؟

برای اینکه به درمان‌های موثرتری برسید، لازم است کمی‌ پیرامون علت شیوع این بیماری بدانید. بواسیر به چه دلایلی به وجود می‌آید؟ نشانه‌های بروز بواسیر چیست؟ شیوع بواسیر در زنان و مردان به یک اندازه است. این بیماری بیشتر در افراد بالای ۵۰ سال دیده می‌شود و در مراحل ابتدایی با تغذیه پرفیبر، ورزش، متدهای خانگی مانند درمان بواسیر با روغن زیتون و تغییری کوچک در سبک زیستی قابل‌درمان است. بواسیر در سه نوع درجه‌بندی می‌شود که درمان‌های مناسبی برای آن تعریف شده است.

در بواسیر درجه یک، علائم اصلی خونریزی است و سیاهرگ‌ها از حالت طبیعی خود گشادتر می‌شوند. مصرف آب بیشتر در طول روز و استفاده از خوراکی‌های تسهیل‌کننده مزاج مثل زیتون مشکل را کاهش می‌دهد.

بواسیر درجه دو‌ که در این نوع سیاهرگ‌های گشادشده از مخرج خارج می‌شوند و در پایان اجابت مزاج به حالت اولیه باز می‌گردند؛

بواسیر درجه سه، شدیدترین نوع است و توده‌های بواسیری در پی اجابت مزاج به درون باز نمی‌گردند و در صورت عدم درمان خانگی باید به شیوه‌های مختلف جراحی برداشته شوند. شیوه های جراحی نیز متفاوت است و در برخی موارد درمان قطعی بسیار ساده انجام می‌شود.

علل بروز بواسیر

بواسیر نیز همچون سایر بیماری‌ها به علت‌های مختلف بروز می‌کند. هر چند برخی علل اختیاری نیست و به جبر اتفاق می‌افتد، اما بهتر است تا جای ممکن سعی کنید شیوه‌های حرکتی و سیستم تغذیه را تغییر دهید و درمان بواسیر با روغن زیتون را نیز در دستور کار قرار دهید که هرچه زودتر از این مشکل خلاص شوید.

یبوست و حرکات سخت روده؛

اسهال مزمن یا حاد؛

بارداری و زایمان طبیعی؛

برنامه غذایی نامنظم و بدون فیبر؛

بلندکردن اجسام سنگین یا فعالیت‌های شدید جسمی؛

نشستن‌های طولانی‌مدت؛

افزایش سن؛

افزایش وزن و چاقی؛

سرطان روده بزرگ؛

مشکلات نخاعی؛

ژنتیک و ارث؛

جراحی‌های خاص.

علائم بواسیر

تفاوت دو نوع داخلی و خارجی بواسیر محل ایجاد توده در داخل یا خارج بدن است. در هر دو نوع نیاز به درمان خانگی وجود دارد. خوراکی‌های مضر را حذف کنید و در سفره غذایی خود زیتون و روغن آن را استفاده کنید. مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه نیز برای درمان تاثیر زیادی دارد. برخی از علایم بروز بواسیر موارد زیر هستند:

درد، ناراحتی، خارش یا سوزش در ناحیه مقعد؛

خونریزی در هنگام دفع؛

تورم در ناحیه مقعد؛

احساس توده‌ای حساس و دردناک؛

دشواری در عمل دفع.

زیتون و درمان بواسیر ناشی از یبوست

علل اصلی یبوست کم‌آبی بدن است. زمانی که در برنامه غذایی از فیبر کافی استفاده نشود، با چنین مشکلاتی مواجه می‌شوید. یکی از انواع چاشنی‌های مفید در سفره ایرانیان روغن زیتون به عنوان طعم‌دهنده سالاد است. مصرف این ماده موثر را از دست ندهید. وجود فیبر کافی، پروتئین و کالری مناسب زیتون سبب می‌شود مصرف این روغن شگفت‌انگیز احساس خستگی و کسالت ناشی از فعالیت‌های ورزشی را کاهش ‌دهد؛ بنابراین اگر می‌خواهید سالم بمانید و درمان انواع بیماری‌ها از‌جمله بواسیر را کنترل کنید، از این چاشنی خوشمزه غافل نشوید.

برخی می‌پرسند زیتون برای معده ضرر دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت زیتون و فرآورده‌های آن نه‌تنها ضرری به بدن نمی‌رساند؛ بلکه برای تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت عضلات و استخوان، سلامت پوست، مو، دندان و تقویت سیستم عصبی مفید است. از کالری و انرژی موجود در این روغن خالص و طبیعی بهره‌مند شوید و با استفاده از خواص زیتون به تقویت عملکرد گوارش و پیشگیری از یبوست کمک کنید.

زیتون و درمان بواسیر ناشی از اسهال

در برخی از مناطق مدیترانه اعتقاد بسیاری به سم‌زدایی زیتون، خاصیت ضد‌التهابی، محافظت در مقابل بیماری‌ها و تسکین معده و روده دارند؛ بنابراین برخی افراد روزانه یک چهارم فنجان روغن زیتون می‌نوشند؛ اما در ایران حداکثر یک تا دو قاشق غذاخوری در طول روز برای افراد سالم توصیه می‌شود. یکی دیگر از خواص مهم زیتون درمان اسهال است. در درمان دل‌پیچه، کولیت روده و سندروم روده تحریک‌پذیر باید از زیتون سبز کمک بگیرید. زیتون از حرکات غیرطبیعی روده می‌کاهد. از خواص زیتون کمک به رفع اسهال و حفظ سلامت روده است. اسهال و یبوست دو مشکل گوارشی هستند که مصرف متعادل زیتون و روغن آن از سیستم گوارش محافظت و به بهبود آن کمک می‌کند.

کلام آخر

زیتون یکی از دانه‌های روغنی مفید و پرخاصیت است که اثری مشابه ایبوبروفن دارد. در واقع مسکنی برای همه دردها و بیماری‌ها که می‌توان روی آن حساب کرد. درست است که درباره درمان بواسیر با روغن زیتون بسیار سخن گفته شد، اما مضرات روغن زیتون را نیز نباید نادیده گرفت. یکی از نقاط ضعف زیتون مصرف زیاد و بی‌رویه آن است. با تعادل در میزان مصرف نه‌تنها آثار بی‌نظیر زیتون را می‌بینید؛ بلکه مقاومت بدن در مقابل بیماری‌ها نیز افزایش می‌یابد.

مادران بارداری که زیتون می‌خورند، نوزادانی با قد و وزن استاندارد دارند. در دوران شیردهی نیز ویتامین‌ها با غلظت بیشتری به کودک می‌رسد؛ بنابراین می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که مصرف زیتون از دوران خردسالی منفعت زیادی در بدن ایجاد می‌کند و موجب سلامتی پایدار می‌شود. نکته دومی‌ که باید به آن اشاره کنیم، نحوه خرید روغن زیتون است. به‌طور قطع قصد افراد از خریدی ایده‌آل کیفیت‌ محصول است. روغن زیتون فوق بکر خریداری کنید. این محصول درجه یک، تنها از فشردن دانه‌های زیتون به ‌دست می‌آید و کاملا طبیعی است.

منبع: https://hamechizmag.com