دهقانی: اگر امکانات فراهم شود هندبال می‌تواند تاریخ ساز باشد/ دختران ما سفیران شایسته ایران در میادین بین‌المللی بودند

دهقانی: اگر امکانات فراهم شود هندبال می‌تواند تاریخ ساز باشد/ دختران ما سفیران شایسته ایران در میادین بین‌المللی بودند

افسانه دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی تسنیم، درخصوص نتایج تیم ایران در مسابقات هندبال جوانان قهرمانی آسیا گفت: شانزدهمین دوره مسابقات قهرمان زنان آسیا از 16 اسفند ماه در آلماتی قزاقستان آغاز شد. در این دوره 5 تیم ایران، قزاقستان، هند، ازبکستان و تایلند حضور دارند. با توجه به حضور 5 تیم در این دوره از مسابقات، 2 سهمیه برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان در نظر گرفته شد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه معمولا در رده‌های پایه شناختی از تیم‌ها نیست، می‌بینیم که همه تیم‌های حاضر مدعی قهرمانی هستند و هیچ تیمی ضعیف نیست. همچنین دیدیم که هند به عنوان یک پدیده در مسابقات حاضر شد. در قهرمانی زنان آسیا در اردن به هند به دلیل شرایط کرونایی و وضعیت قرمز در این کشور، اجازه حضور در مسابقات داده نشد و این کشور در رده بزرگسالان حاضر نبود اما دیدیم که در رده جوانان تیم خوبی هستند.

دهقانی تصریح کرد: تیم قزاقستان هم در این سال‌ها در تمام رده‌ها موفق بوده و در بزرگسالان همیشه روی  سکو ایستاده و رقیب ایران محسوب می‌شود حتی در مسابقات جهانی هم حاضر شد. ما در اولین بازی خود برابر قزاقستان میزبان به میدان رفتیم و طبیعی بود که بچه‌ها از اسم قزاقستان ترس داشتند بعلاوه شرایط میزبانی نیز بر بازی حاکم بود و یک نیمه زمان برد تا بچه‌ها به خودباوری برسند و در نیمه دوم هم زمان کمی برای جبران بود و با اختلاف کم از این کشور شکست خوردیم. اگر بچه‌ها قبل از آن با تیم دیگری بازی داشتند چه بسا قزاقستان را هم شکست می‌دادند.

وی افزود: در ادامه بازیکنان خود را باور کردند و ما دیدیدم که با اجرای درست برنامه‌های کادر فنی و مربیان، بچه‌ها بازی خوبی را به نمایش گذاشتند و دیدیم که هند را با وجود اینکه در نیمه اول چند گل عقب بودند، با تمام توان پشت سر گذاشتند و با خودباوری، غیرت و جنگندگی که از دخترانمان سراغ داشتیم، پیروز میدان شدند. در ادامه هم دیدیم که هند موفق شد قزاقستان را شکست دهد و تنها شکست این تیم مقابل ایران بود. ازبکستان و تایلند هم تیم‌های خوبی هستند. حتی ازبکستان با اختلاف یک گل مغلوب هند شد. بازی‌های تایلند را هم دیدیم و نشان دادند تیم خوبی هستند. در مجموع در این دوره تیم‌ها پر قدرت ظاهر شدند و در سطح نزدیکی به هم قرار داشتند.

دهقانی گفت: در حال حاضر با یک بازی بیشتر نسبت به قزاقستان و هند در صدر جدول هستیم. امروز نتایج بازی‌ها مشخص می‌شود اما طبق امتیازات و بررسی‌ها حضور ایران به عنوان دو‌ تیمی که مجوز حضور در مسابقات قهرمانی جوانان جهان را کسب می‌کند، تثبیت شده و امروز مشخص می‌شود ایران مقام اول را کسب می‌کند یا دوم که بستگی به نتایج بازی‌های امروز هند و قزاقستان دارد.

وی اظهار داشت: اتفاق خوبی که در سال ۱۴۰۰ افتاد، جهانی شدن دو رده سنی بانوان است. این اتفاق در حالی افتاد که در این سال‌ها بهترین مقام ایران عنوان ششمی بود اما شهریور ماه امسال و در شرایطی که کادر فنی به دلیل ابتلا به کرونا روی نیمکت تیم نبودند، بچه‌ها با داشته‌های خود در تمرینات و 7 مرحله اردوی منتظم توانستند بدرخشند و مقام چهارم را کسب کنند و برای اولین بار مجوز حضور در مسابقات جهانی را در ورزش‌های توپی زنان کسب کردند.

نایب رئیس بانوان فدراسیون هندبال افزود: بعد از آن هم دیدیم جوانان ما هم به مسابقات جهانی راه یافتند که این نشان می‌دهد اگر امکانات در اختیار هندبال قرار بگیرد پتانسیل بالایی داریم و اگر تمرینات و اردو منظم و با کیفیت باشد و لیگ حرفه‌ای‌داشته باشیم ماحصل آن همین اتفاقاتی است که می‌بینیم و شاهدیم یک تیم در سطح بین‌المللی حاضر می‌شود و موفقیت‌هایی به دست می‌آورد که نه تنها در هندبال، بلکه در رشته‌های توپی دیگر هم وجود نداشته است.

وی تصریح کرد: هندبال یک رشته تیمی است و در یک اعزام حداقل بین ۲۰ تا ۲۵ نفر اعزام می‌شوند و با توجه به هزینه‌های گزافی که اصولاً در پیش رو است این موضوع همت، تلاش و غیرت نیاز دارد و در سطح کلان فدراسیون و در راس آن رئیس فدراسیون و همکاران ما در زیرمجموعه پای کار می‌آیند و تلاش می‌کنند تا تیم اعزام شود. البته باید اضافه کنم این موضوع فقط در اعزام خانم‌ها نیست بلکه در بخش آقایان و در تمام رده‌های سنی هم هست. تلاش می‌شود تا بتوانیم آورده‌هایی را در فدراسیون هندبال داشته باشیم که امکان اعزام تیم‌ها فراهم شود.

نایب رئیس بانوان فدراسیون هندبال گفت: بعلاوه برگزاری اردوی‌ها منظم و منضبط هم اهمیت دارد و این اردوها همه با برنامه‌ریزی درست و دقیق انجام شده و به لحاظ کیفی و همچنین خوابگاه، تغذیه، استفاده از کارشناسان و روانشناسی تلاش کردیم بهترین کیفیت را فراهم کنیم و در نهایت یک تیم آماده را اعزام کنیم و علی رغم اینکه ایران به لحاظ شیوع کرونا کشور قرمز است کشوری حاضر نبود با ایران بازی تدارکاتی داشته باشد، بچه‌ها بدون بازی تدارکاتی و با برگزاری اردوهای منظم و حضور در لیگ، نتیجه خوبی گرفتیم و امتیازی که سا‌ل‌ها آرزوی خانواده هندبال بود، به دست آمد.

وی افزود: شاهدیم دختران ما با حجاب اسلامی در مسابقات قهرمانی آسیا در رده بزرگسالان و جوانان و هم در مسابقات جهانی اسپانیا حاضر شدند که نشان می‌دهد فرهنگ اسلامی ما ارزش بالایی دارد و تبلیغات نادرستی که علیه کشور ما انجام و عنوان می‌شود که دختران ما توانایی درخشش در سطح بین المللی را به دلیل حجاب ندارند، کاملا بی اساس است و دختران ما با پوشش اسلامی سکوها را از آن  خود می‌کنند و دختران ما سفیران شایسته جمهوری اسلامی ایران و مبلغ خوبی برای جامعه اسلامی ما هستند.

دهقانی تاکید کرد: رئیس فدراسیون برای مهیا سازی تیم زحمت کشید و باید از آقای پاکدل تشکر کنم و تفاوتی بین زنان و مردان قائل نشدند و تبعیض جنسیتی در نگاه وی وجود ندارد. ایشان نگاه مثبت به تمام رده‌های سنی در بخش زنان و مردان دارند و شاهدیم تمام رده‌ها یا در اردو هستند، یا اعزام شدند و یا در تدارک اعزام هستند. نوجوانان هم چند روز دیگر به نهمین دوره قهرمانی نوجوانان آسیا در بخش دختران در قزاقستان اعزام می‌شوند. ما 14 اردو در نوجوانان داشتیم که به لحاظ هزینه و وقت واقعا یک همت و غیرت مضاعف می‌خواست.

وی افزود: از همه همکارانم در فدراسیون که کمر همت در حمایت از این تیم‌ها بستند تشکر می‌کنم و تلاش شبانه‌روزی برای آماده سازی و اعزام تیم داشتند. هندبال نشان داد اگر امکانات فراهم شود می‌تواند تاریخ ساز باشد و در امسال این تاریخ سازی دیده شد. انتظار داریم کمیته ملی‌المپیک و وزارت ورزش از این رشته حمایت کنند تا سکوهای آسیا را در تمام رده‌ها حفظ کنیم.

دهقانی گفت: انتظار داریم در بازی‌های آسیایی هانگژو به هندبال توجه شود البته با تلاش کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و‌ نگاه خوبی که به هندبال داشتند مجوز حضور هندبال دختران در مسابقات کشورهای اسلامی داده شد اما انتظار داریم با این اتفاقات و درخشش نوجوانان در رویدادهای پیش‌رو، هندبال را از بازی‌های آسیایی بی‌نصیب نگذارند چرا که نگاه ما باید توسعه‌ای باشد نه فقط نتیجه‌گرا. چه بسا هندبال بتواند روی سکو هم قرار بگیرد.

وی اظهار داشنت: به خانواده هندبال و مردم شریف ایران جهانی شدن دختران جوان و کسب سکو را تبریک می‌گویم و خوشحالیم که دختران ما این عیدی را به مردم کشورمان دادند.  از وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک، هیئت‌های استانی، خانواده بازیکنان، رسانه‌ها، صدا وسیما و همکارانم در فدراسیون که از تیم و فدراسیون حمایت کردند، تشکر می‌کنم. همچنین از کادر فنی تشکر می‌کنم و اعتماد به جوانان پاسخ داد و آنها خوش درخشیدند. از آقای اکبرآبادی که به عنوان یکی از اساتید هندبال در کنار تیم تجربیات خود را در اختیار کادر فنی قرار دادند تشکر می‌کنم. کادر فنی زحمت زیادی کشید که ماحصل آن تربیت یک تیم منسجم بود، جا دارد از مربیانی که از ابتدا در رشد و پرورش این باریکنان در باشگاه‌ها و هیئت‌ها حضور داشتم، قدردانی کنم.

 

انتهای پیام/

منبع : تسنیم