دورخیز المپیکی «تنیس»از «روی میز»/ ناممکنی که ممکن می‌شود

دورخیز المپیکی «تنیس»از «روی میز»/ ناممکنی که ممکن می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، مسابقات قهرمانی جهان از جمله رویدادهای هر ساله در تقویم فدراسیون جهانی تنیس روی میز است. دوره جدید این رقابت ها در حالی برگزار می شود که اولین دوره آن سال ۱۹۲۶ برگزار شد و دوره جدید هم از روز جمعه آغاز خواهد شد. طی این مدت برگزاری مسابقات جهانی به مرور دستخوش تغییراتی شد و قرار است امسال برای دومین بار این رقابت ها با شیوه جدید برگزار شود.

رویدادی با ۸ دهه سابقه

مسابقات تنیس روی میز قهرمانی جهان قدمتی به اندازه بیش از ۸ دهه دارد. فدراسیون جهانی تنیس روی میز برای نخستین بار سال ۱۹۲۶ و در لندن اقدام به برگزاری مسابقات قهرمانی جهان کرد. در حد فاصل سال های ۱۹۳۹تا ۱۹۴۷ برگزاری مسابقات با وقفه مواجه شد اما به غیر از این و تا سال ۱۹۵۷، تنیس روی میز جهان هر سال شاهد برگزاری مسابقات جهانی بود که به صورت همزمان در دو بخش انفرادی و تیمی مردان و بانوان پیگیری می شد.

بعد از برگزاری چهل و چهارمین دوره مسابقات تنیس روی میز قهرمانی جهان (۱۹۹۷ منچستر)، ITTF تصمیم به تفکیک رقابت های انفرادی و تیمی گرفت و از سال ۱۹۹۹ آن را اجرایی کرد. بدین ترتیب چهل و پنجمین دوره مسابقات در این سال به میزبانی آیندهون و تنها در بخش انفرادی برگزار شد. یک سال بعد از آن هم مالزی میزبان اولین دوره رقابت های تیمی قهرمانی جهان بود.

با این حال سال ۲۰۰۱ دوباره برگزاری مسابقات تنیس روی میز قهرمانی جهان به شیوه قبل بازگشت اما به واقع آن دوره مسابقات آخرین دوره ای بود که رویدادهای انفرادی و تیمی همزمان با یکدیگر برگزار شد. بعد از آن فدراسیون جهانی تنیس روی میز برگزاری مسابقات قهرمانی جهان را به صورت مجزا در بخش انفرادی و تیمی پیگیری کرد تا امسال که قرار است این رقابت ها در بخش تیمی برگزار شود.

دورخیز المپیکی «تنیس»از «روی میز»/ ناممکنی که ممکن می‌شود

دومین دوره مسابقات تیمی با شیوه جدید

مسابقات تیمی تنیس روی میز قهرمانی جهان در تمام ادوار به صورت دسته ای برگزار می شد، اینگونه که ۷۲ تیم در قالب سه دسته با هم رقابت می کردند. ۲۴ تیم حاضر در دسته اول در واقع برترین های جهان بودند که در هر دوره برای بقا در این دسته با هم رقابت می کردند و رقابت تیم های دسته دوم هم برای صعود به این دسته بود.

مسابقات ۲۰۱۸ سوئد البته آخرین دوره رقابت های تیمی قهرمانی جهان بود که با این شیوه برگزار شد. بعد از آن طبق مصوبه هیات رییسه فدراسیون جهانی، شیوه ای جدید برای رقابت های تیمی قهرمانی جهان در نظر گرفته شد که ۴۰ تیم برگزارکننده آن بودند. رقابت های ۲۰۲۴ کره جنوبی دومین دوره مسابقات است که با شیوه جدید برگزار می‌شود.

اولین رویداد تیمی عاری از کرونا

بوسان کره جنوبی میزبان مسابقات ۲۰۲۰ تیمی قهرمانی جهان بود. قرار بود آن دوره رقابت ها برای نخستین بار با شیوه ۴۰ تیمی برگزار شود اما پاندمی کرونا منجر به لغو کلی مسابقات شد. بدین ترتیب اولین دوره مسابقات با شیوه جدید سال ۲۰۲۲ برگزار شد. چینی ها در حالی در چنگدو برگزارکننده این رویداد شدند که همچنان درگیر کرونا بودند. همین مسئله منجر به انصراف برخی تیم ها شد.

برای مسابقات ۲۰۲۴ اما هیچ خطری از حیث کرونا، شرکت کنندگان را تهدید نمی کند. بدین ترتیب هر ۴۰ تیم صاحب سهمیه مسافر کره جنوبی شده اند.

تنیس روی میز ایران در ادوار مختلف قهرمانی جهان

نمایندگان تنیس روی میز ایران در هر دو بخش مردان و بانوان در ادوار مختلف مسابقات تیمی قهرمانی جهان شرکت داشته اند، چه زمانیکه این رقابت ها به صورت دسته ای برگزار می شد و چه حالا که گزینشی و با حضور منتخبان قاره ها.

در مسابقات ۲۰۱۶ مالزی، تیم ملی مردان ایران در دسته ۲ بازی کرد و در این دسته باقی ماند، تیم بانوان هم از دسته سوم وارد دسته دوم شد. در رقابت های ۲۰۱۸ سوئد که آخرین دوره برگزاری همزمان دیدارهای انفرادی و تیمی به حساب می آمد، تیم مردان برای نخستین بار به دسته اول جهان صعود کرد اگرچه تغییر شیوه برگزاری مسابقات، فرصت بازی در این دسته را به تیم ایران نداد.

تیم های ملی تنیس روی میز مردان و بانوان ایران در مسابقات ۲۰۲۲ چنگدو که برای نخستین با شیوه جدید برگزار شد، شرکت داشتند و در مرحله مقدماتی به کار خود پایان دادند. حالا بازیکنان این تیم مهیای حضور در دوره جدید مسابقات شده اند که نسبت به دوره قبل اهمیت خیلی بیشتری هم دارد.

دورخیز المپیکی «تنیس»از «روی میز»/ ناممکنی که ممکن می‌شود

پینگ پنگ بازان اعزامی به کره جنوبی

هر یک از تیم های ملی تنیس روی میز مردان و بانوان ایران با ترکیبی متشکل از ۵ بازیکن در رقابت های قهرمانی جهان شرکت می کنند. نوشاد و نیما عالمیان، امیرحسین هدایی، متین حیدری و محمد موسوی ترکیب تیم ملی مردان را تشکیل می دهند. در تیم بانوان هم ندا شهسواری، شیما صفایی، مهشید اشتری، صبا سراجی و فاطمه یاری قرار دارند.

این دو تیم با هدایت جمیل لطف الله نسبی و حمیده ایرانمنش به مصاف حریفان شان در کره جنوبی می رود.

اهمیت ویژه مسابقات قهرمانی جهان

مسابقات تنیس روی میز تیمی قهرمانی جهان در سال جاری از این حیث اهمیت ویژه دارد که گزینشی المپیک به حساب می آید. ۸ تیم برتر این رقابت ها جواز حضور در بازی های ۲۰۲۴ را به دست می آورند.

مرحله مقدماتی مسابقات تنیس روی میز قهرمانی جهان در ۸ گروه ۵ تیمی برگزار می شود. در پایان دیدارهای مقدماتی تیم های صدرنشین به صورت مستقیم وارد جدول ۱۶ تیمی شوند و تیم های دوم و سوم هر گروه هم با یکدیگر برای تعیین ۸ تیم دیگر این جدول رقابت می کنند. در ادامه هم ۱۶ تیم برتر با هم برای تعیین رده بندی نهایی و مشخص شدن ۸ تیم المپیکی رقابت می کنند.

حریفان پینگ پنگ بازان ایران در قهرمانی جهان

گروه بندی تیم های مردان و بانوان تنیس روی میز ایران در مرحله مقدماتی مسابقات قهرمانی جهان به این شرح است:

بخش مردان

* پرتغال با رنکینگ جهانی ۸
* مصر با رنکینگ جهانی ۱۰
* رومانی با رنکینگ جهانی ۲۲
* ایران با رنکینگ جهانی ۲۵
* تایلند با رنکینگ جهانی ۴۰

بخش بانوان

* ژاپن با رنکینگ جهانی ۲
* برزیل با رنکینگ جهانی ۱۴
* لوکزامبورگ با رنکینگ جهانی ۱۸
* آفریقای جنوبی با رنکینگ جهانی ۳۰
* ایران با رنکینگ جهانی ۳۵

دورخیز المپیکی «تنیس»از «روی میز»/ ناممکنی که ممکن می‌شود

شانس ایرانی ها برای المپیکی شدن؛ ناممکنی که ممکن می شود

مسابقات تیمی تنیس روی میز المپیک با حضور ۱۶ تیم برگزار می شود. ۶ تیم قاره ای (قهرمانان قاره ها)، ۸ تیم برتر مسابقات قهرمانی جهان در کره جنوبی، یک تیم از رنکینگ ماه مارس ۲۰۲۴ و تیم میزبان (فرانسه) ترکیب ۱۶ تیمی این رقابت ها را تشکیل می دهند.

تنیس روی میز ایران که تاکنون در بخش تیمی المپیک شرکت نداشته، در تلاش است تا برای نخستین بار به این مهم برسد. مسابقات جهانیِ پیش رو تنها فرصت برای کسب این سهمیه است چراکه تیم ملی تنیس روی میز مردان در مسابقات قهرمانی آسیا که شهریور در کره جنوبی برگزار شد به رتبه ششمی اکتفا کرد و نتوانست تک سهمیه مسابقات برای المپیک را بگیرد. تیم بانوان هم در آن رقابت ها نهم شد.

از طرفی با توجه به جایگاه ۲۵ و ۳۵ تیم های مردان و بانوان ایران در رنکینگ جهانی، کسب تک سهمیه بازی های المپیک از رده بندی تقریبا برای تنیس روی میز کشورمان محال است. بنابراین ملی پوشان ایران می توانند اولین سهمیه تیمی المپیک را از مسابقات جهانی بگیرند البته اگر یکی از هشت تیم برتر این رقابت ها شوند.

در بخش بانوان با توجه به موقعیت تیم ایران و حریفانش کمتر امیدی به صعود از مرحله مقدماتی وجود دارد. در بخش مردان اما این امید خیلی پررنگ تر است طوریکه کسب سهمیه هدف ازحضور در مسابقات به حساب می آید.

البته در وهله اول و با توجه به رنکینگ حریفان ایران در مرحله مقدماتی، صعود از گروه و در نهایت المپیکی شدن ایران در کره جنوبی امری ناممکن به حساب می آید اما به نظر می رسد آمادگی ملی پوشان بیشتر از آن است که بخواهند به دیدارهای مقدماتی اکتفا کنند. به خصوص که مهرداد علی قارداشی رییس فدراسیون حتی به صدرنشنی تیم ایران امیدوار است و جمیل لطف الله نسبی سرمربی تیم ملی شانس ۶۳ درصدی برای المپیکی شدن تیمش قائل است.

مسابقات تیمی تنیس روی میز قهرمانی جهان تا ۷ اسفند در کره جنوبی ادامه دارد.