دیوید لیلند فیلمساز بریتانیایی از دنیا رفت/ادای احترام برازنان

دیوید لیلند فیلمساز بریتانیایی از دنیا رفت/ادای احترام برازنان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، دیوید لیلند، نویسنده، کارگردان و بازیگر بریتانیایی که سازنده فیلم‌هایی چون «کاش اینجا بودی»، «بورجیاها» و … بود، در ۸۲ سالگی از دنیا رفت. توضیحی درباره علت فوت وی ارایه نشده است.
لیلند چهره مهمی در تئاتر بود و اولین نمایش جهانی «بهترین ساعت‌هایشان» مایکل پیلین و تری جونز را کارگردانی کرد و به پیرس برازنان اولین فرصت بازی روی صحنه را در اولین نمایش بریتانیایی «نشان شیطان سرخ باتری» اثر تنسی ویلیامز داد.
وی همچنین از چهره‌های برجسته فیلمنامه‌نویسی در سینما و تلویزیون بریتانیا بود که «ساخت بریتانیا» (۱۹۸۲) به کارگردانی آلن کلارک با بازی تیم راث، «تولد یک ملت» (۱۹۸۳) به کارگردانی مایک نیول و «مونالیزا» (۱۹۸۶) ساخته نیل جردن با بازی باب هاسکینز که نامزدی اسکار، گلدن گلوب و انجمن نویسندگان آمریکا را به دست آورد، از جمله آن‌ها است.
لیلند اولین کارگردانی خود را با «کاش اینجا بودی» در سال ۱۹۸۷ انجام داد که جایزه بفتا را برای بهترین فیلمنامه غیراقتباسی برایش به ارمغان آورد و برنده جایزه فیپرشی جشنواره کن شد. «مرد بزرگ» (۱۹۹۰) با بازی لیام نیسن و «دختران سرزمین» (۱۹۹۸) با بازی ریچل وایز از دیگر فیلم‌های کارنامه او هستند.
لیلند که دوست نزدیک جورج هریسون بود، «بررسی» را سال ۱۹۸۸ با بازی جف دنیلز کارگردانی کرد که هریسون آن را در کمپانی «هندمیدفیلمز» ساخت. او همچنین موزیک ویدیوی تام پتی «من عقب‌نشینی نمی‌کنم» را با حضور هریسون و رینگو استار و «مرد خوش‌تیپ چشم قهوه‌ای» پل مک‌کارتنی را کارگردانی کرد. پس از مرگ هریسون، لیلند مستند «کنسرت برای جورج» را در سال ۲۰۰۳ کارگردانی کرد که کنسرت یادبودی با حضور باقی‌مانده‌های بیتلز یعنی مک کارتنی و رنگو استار و چهره‌هایی چون اریک کلاپتون، تام پتی، تام هنکس بود، ساخت که برای آن برنده جایزه گرمی شد.
لیلند سال ۱۹۹۱ برای کارگردانی نمایش موزیکال «ادای احترام به برادران بلوز» که در وست‌اند لندن روی صحنه رفت، به تئاتر بازگشت.
از مهمترین کارهای تلویزیونی لیلند هم می‌توان به کارگردانی اپیزود «باستونی» مینی‌سریال «گروه برادران» اچ‌بی‌او در سال ۲۰۰۱ اشاره کرد که برای آن موفق به دریافت جایزه امی کارگردانی شد. وی کارگردان و نویسنده سریال «بورجیاها» با بازی جرمی آیرونز هم بود.
از فیلم‌هایی که وی در آن به عنوان بازیگر ظاهر شده هم می‌توان به «ژولیوس سزار»، «نی‌نواز هاملین»، «مبلغ مذهبی» و «۱۹۱۷» اشاره کرد.
با انتشار خبر درگذشت وی موجی از ادای احترام برای لیلند سرازیر شده است. از جمله پیرس برازنان که به یاد وی نوشت: دیوید لیلند جایگاه قدرتمندی در قلب من دارد. او به عنوان بازیگر در نمایشنامه تنسی ویلیامز «نشان شیطان سرخ باتری» به من امکان حضور داد. من تازه از مرکز نمایش بیرون آمده بودم و دیوید نیز فارغ‌التحصیل همانجا بود. این هیجان دوران جوانی من بود که به عنوان بازیگر نقش مک کیب انتخاب شدم و با دیوید و تنسی همراه شدم.
تیم راث نوشت: دیوید از همان ابتدای این ماجراجویی دیوانه‌وار حضور داشت. او زندگی مرا تغییر داد و من او را به همین خاطر دوست دارم. او را همیشه با خودم خواهم داشت.
لیام نیسن نوشت: کار کردن با دیوید رویایی بود. او یک همکار واقعی بود. واقعاً بازیگران را دوست داشت و تحسین می‌کرد. بین ما یک پیوند نزدیک ایجاد شد. من عاشق شوخ‌طبعی او بودم. تو همیشه در قلب من هستی دوست قدیمی. در ادامه راه می‌بینمت.
تری گیلیام هم نوشت: از دست دادن دیوید بسیار غم‌انگیز است. او به عنوان یک دوست، و به عنوان یک نویسنده و کارگردان، همیشه استوار بود… همیشه حساس و بی‌رحمانه صادق بود. فیلم «کاش اینجا بودی» او در سال ۱۹۸۷ همیشه یکی از فیلم‌های بریتانیایی مورد علاقه من می‌ماند.
بازماندگان لیلند همسرش سابرینا، ۴ دختر، یک پسر و ۶ نوه‌اش هستند.