راز دیدارهای مقامات ارشد نظامی آمریکا و عربستان

راز دیدارهای مقامات ارشد نظامی آمریکا و عربستان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری واس، فهد بن عبدالله الغفیلی فرمانده نیروی دریایی ارتش عربستان در ریاض با برد کوپر فرمانده ناوگان پنجم دریایی امریکا دیدار کرد. در این دیدار بر اهمیت تقویت روابط دوجانبه در عرصه امنیت دریایی و امنیت گذرگاه‌های آبی به منظور تضمین آزادی و سلامت دریانوردی در آب‌های منطقه تاکید شد.

از سوی دیگر فهد بن عبدالله المطیر، فرمانده نیروی زمینی ارتش عربستان در ریاض با «پاتریک فرانک» فرمانده نیروی زمینی در ستاد مرکزی امریکا (سنتکام) دیدار کرد. در این دیدار نیز روابط دوجانبه و راه‌های گسترش آن بررسی شد.

همچنین احمد بن علی العسیری معاون وزیر دفاع عربستان در امور استراتژیک در دیدار دانا استرول، معاون وزیر دفاع امریکا در امور خاورمیانه ابعاد گوناگون همکاری دفاعی و نظامی دو کشور و راه‌های گسترش آن را مورد رایزنی قرار داد.

این درحالی است که روز گذشته، استفان بوندی سفیر آمریکا در بحرین گفت: مشارکت نظامی میان آمریکا و بحرین بسیار محکم است و حضور بیش از ۸ هزار نظامی امریکایی در بحرین نمایانگر این مشارکت است.بحرین در اوایل ماه مارس آینده، جنگنده‌های «F-۱۶ Block ۷۰» را حتی پیش از تحویل آن به نیروی هوایی آمریکا دریافت خواهد کرد و آموزش خلبانان این جنگنده‌ها نیز ابتدا در آمریکا و سپس در بحرین انجام خواهد شد.

وی مدعی شد: آمریکا کاملاً آگاه است که ایران در امور داخلی بحرین دخالت می‌کند. ما تلاش‌های بی‌وقفه انجام می‌دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که هیچ آسیبی از سوی ایران به متحدان ما در منطقه وارد نمی‌شود.

استفان بوندی همچنین افزود: آمریکا بالگردهای تهاجمی و برخی از تجهیزات در زمینه موشکی و پدافند هوایی را به بحرین تحویل خواهد داد. ما تعدادی کشتی جنگی به بحرین تحویل دادیم و اکنون این کشتی‌ها با هدف گسترش همکاری‌های نظامی در خدمت نیروی دریایی بحرین است. این معامله نمایانگر سطح همکاری عالی میان دو کشور است.

وی بر پایبندی آمریکا به تکمیل معامله فروش این جنگنده‌ها که پیشرفته‌ترین نسل هواپیماهای جنگی هستند هم تاکید کرد.