راهنمای خرید استابلایزر برای یخچال و فریزر

راهنمای خرید استابلایزر برای یخچال و فریزر

به‌عنوان مهم‌ترین موضوعی که باید زمان خرید استابلایزر باید به آن توجه کنید، میزان ولتاژ یا همان بار ورودی به دستگاه شماست. به همین دلیل باید میزان برق مصرفی وسیله برقی‌تان از روی وسیله برقی‌تان یادداشت کرده تا بتوانید تثبیت‌کننده مناسبی برای وسیله برقی خود انتخاب کنید. در ادامه این مقاله قصد داریم شمارا با راهنمای خرید استابلایزر برای یخچال و فریزر آشنا کنیم تا با فاکتورهای مهم خرید استابلایزر بیشتر آشنا شوید.

استابلایزر چگونه کار می‌کند؟

اساس کار استابلایزر تثبیت‌کردن ولتاژهای ورودی است. به این معنی که برق شهری دارای نوسان ولتاژ زیادی است که این تغییرات به دستگاه برقی شما می‌تواند آسیب جدی وارد کند؛ بنابراین به‌وسیله‌ای نیاز دارید که بین دستگاه برقی شما و میزان ولتاژ ورودی قرار بگیرد و جریانی ثابت را در اختیار وسیله شما قرار دهد. در واقع این کاری است که یک استابلایزر برای شما انجام می‌دهد تا از وسایل الکترونیکی شما در برابر سوختگی موتور محافظت کند.

انواع استابلایزر را بشناسید

یکی از مهم‌ترین دسته‌بندی‌ها در خرید استابلایزر تکنولوژی ساخت این محصول است. در ادامه با انواع استابلایزر از نظر تکنولوژی ساخت بیشتر اشنا خواهیم شد. هرچند که تقسیم بندی استابلایزر می‌تواند از سایر نظرها هم انجام شود که ما در این مقاله به آن نپرداخته‌ایم اما شما می‌توانید در این باره بیشتر در لینک مربوطه مطالعه نمایید.

استابلایزر رله‌ای

بهترین نوع استابلایزر برای وسایل برقی خانگی، استابلایزر رله‌ای هستند. زمانی که ولتاژ ورودی به ۲۴۰ ولت یا کمتر از ۲۰۰ برسد، در کمتر از یک ثانیه این جریان را ثابت می‌کند. درواقع این تثبیت‌کننده دارای ترانس است که چند رله دارد. این رله‌ها خروجی سیم‌پیچ‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کند که با برق شهری تنظیم شده و این تنظیم را به‌صورت مرحله‌ای انجام می‌دهد.

استابلایزر سروو موتور

از استابلایزر سروو موتور برای دستگاه‌های گران‌قیمت و دستگاه‌های پزشکی استفاده می‌شود. در این مدل از استابلایزر، ترانسی حلقوی و مدور جایگزین رله شده است. این مدل از دقت بیشتری نسبت به تغییر ولتاژ برخوردار هستند به همین دلیل سرعت کمتری دارند.

استابلایزر استاتیکی

مزیت استابلایزر استاتیکی نسبت به دو مدل قبلی، عملکرد سریع آن است. به‌علاوه از دقت بیشتری هم برخوردار است. در این مدل از تثبیت‌کننده‌های استاتیکی میکروپروسسوری قرار داده شده که زمان نوسان ولتاژ آن را به کانورتر می‌فرستد و ولتاژ به‌اندازه موردنیاز دستگاه رسیده و به ترانس ارسال خواهد شد.

 چرا یخچال و فریزر به استابلایزر نیاز دارد؟

چرا یخچال و فریزر به استابلایزر نیاز دارد؟

یکی از وسایل برقی آشپزخانه حساس به نوسانات برق، یخچال است. حال‌آنکه موتور و کمپرسور یخچال شما ایرانی باشد یا خارجی، قدیمی باشد یا جدید، پرمصرف باشد یا کم‌مصرف تفاوتی در میزان حساسیت آن در برابر تغییر ولتاژ ندارد. در واقع یکی از راه های محافظت از لوازم خانگی در برابر نوسانات برق را می‌توان استفاده از استابلایزر دانست. برای محافظت از یخچال و فریزرتان بهترین استابلایزر مدل رله‌­ای و استاتیک آن است. این مدل‌ها علاوه بر تثبیت ولتاژ برق شهری، باعث افزایش راندمان، کاهش استهلاک و در نهایت افزایش طول عمر یخچال و فریزر می‌شود.

چند نکته برای خرید استابلایزر یخچال و فریزر

با تعریف عملکرد استابلایزر، انواع آن و اهمیت خرید یک تثبیت‌کننده ولتاژ برای یخچال آشنا شدید. اما لازم است بدانید برای خرید آن به چه نکاتی باید توجه کنید.

محدوده ولتاژ ورودی

با طرز کار استابلایزر آشنا شدید. به‌تراست بدانید که هرکدام از این تثبیت‌کننده‌ها طیفی از ولتاژها را در برمی‌گیرند. پس قبل از خرید باید بدانید که میزان برق دریافتی منزلتان چقدر است. بگذارید به شما بگویم این ولتاژ در ایران ۲۲۰ ولت است. پس باید استابلایزری تهیه کنید که ولتاژ ۲۲۰ را پوشش دهد.

نصب و راه‌اندازی استابلایزر

حواستان باشد استابلایزر را روی زمین قرار ندهید. چراکه احتمال خیس شدن این دستگاه الکتریکی و در نتیجه واردشدن شوک یا آتش‌سوزی بسیار زیاد است. پس باید قبل از نصب، به محل قرارگیری آن دقت کنید.

نشانه‌ها

یکی از بهترین ویژگی‌های استابلایزرها صفحه نمایشگر و چراغ چشمک‌زن آن است. این صفحه‌نمایش به شما عملکرد دستگاه را نشان می‌دهد تا مطمئن شوید بدون مشکل به کار خود ادامه می‌دهد. بعضی دیگر از این تثبیت‌کننده‌ها علاوه بر عملکرد، میزان ولتاژ ورودی و خروجی را هم‌ نشان می‌دهند.

تأخیر سیستم

ساکنین بعضی از مناطق با قطعی برق به طور مکرر مواجه می‌شوند که این قطع‌ و وصلی پشت‌سرهم  باعث سوختن موتور یخچال می‌شود. استفاده از تثبیت‌کننده‌های ولتاژ هوشمند پیشنهاد بسیار مناسبی برای حفظ ولتاژ زمان قطعی برق است.

 نصب و راه‌اندازی استابلایزر

حفاظت اضافه‌بار

فرض کنید استابلایزری تهیه و آن را به یخچال متصل کردید؛ اما تثبیت‌کننده روشن نشد. یکی از اصلی‌ترین احتمال می‌تواند این باشد که توان مصرفی وسیله برقی شما از استابلایزر بیشتر است. چراکه استابلایزرها بیشتر از حداکثر ولتاژی که دارند را نمی‌توانند کنترل کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله شما را  با عملکرد استابلایزر به‌عنوان یک تثبیت‌کننده ولتاژ برق شهری آشنا کردیم. انواع استابلایزر متناسب با هر دستگاه را معرفی کردیم و اشاره‌ای هم به این نکته داشتیم که برای خرید استابلایزر به چه نکاتی باید توجه کنیم. رعایت و توجه به همه این موارد می‌شود: راهنمای جامع خرید استابلایزر برای یخچال و فریزر.