راه فرنگی‌کاران در مسیر المپیک/ از رقابت هرکول‌ها تا امتحان سخت

راه فرنگی‌کاران در مسیر المپیک/ از رقابت هرکول‌ها تا امتحان سخت

به گزارش خبرنگار مهر، مسابقات کشتی فرنگی کرواسی که اولین رقابت رنکینگ‌دار در سال ۲۰۲۴ میلادی بود، باعث شد تا پدیده‌ای در کشتی فرنگی نمایان شود. فردین هدایتی فرنگی‌کار ایران در دسته فوق سنگین در این مسابقات با قهرمانان دنیا سرشاخ و موفق به شکست آن‌ها شد. پیش از این کشتی فرنگی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم موفق به کسب سهمیه المپیک شده بود و امین میرزازاده در مسابقات جهانی نشان طلای این مسابقات را از آن خود کرد.

عملکرد خوب میرزازاده در مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی باعث شد او در جدیدترین رنکینگ جهانی هم در جایگاه نخست قرار بگیرد. البته حالا با حضور فردین هدایتی رقابت تنگاتنگی بین این دو کشتی‌گیر به وجود آمده، طبق چرخه انتخابی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم، میرزازاده و هدایتی باید به مسابقات جام وهبی امره ترکیه اعزام شوند و با توجه به نتیجه‌ای که در این مسابقات به دست می‌آوردند یکی از آن‌ها به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شوند.

در صورتی که میرزازاده به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شود و موفق به کسب مدال طلا شود، صاحب دوبند تیم ملی برای حضور در المپیک خواهد شد؛ اما در صورتی که هدایتی در قهرمانی آسیا روی سکوی قهرمانی قرار بگیرد او جواز حضور در مرحله پایانی انتخابی تیم ملی را به دست خواهد آورد.

در حال حاضر مهم‌ترین مسابقات پیش رو تیم ملی کشتی فرنگی برای نقشه راه المپیک، مسابقات جام وهبی امره ترکیه است؛ تیم ملی کشتی فرنگی در دو وزن ۷۷ و ۸۷ کیلوگرم موفق به کسب سهمیه المپیک نشده و این میدان فرصت خوبی برای محک زدن کشتی‌گیران این وزن است.

در مسابقات کرواسی، امیر عبدی نماینده ایران در وزن ۷۷ کیلوگرم عملکرد خوبی نداشت و به نظر می‌رسد نظر کادر فنی روی این کشتی‌گیر مثبت نیست. با این حال تیم ملی در این وزن امین کاویانی نژاد را هم دارد که با توجه به کارنامه‌اش از بین دیگر کشتی‌گیران این وزن یک قدم بالاتر باشد. با این حال او هم در مسابقات وهبی امره ترکیه به میدان می‌رود تا تکلیف کشتی‌گیران این وزن برای مسابقات گزینشی المپیک و قهرمانی آسیا مشخص شود.

در وزن ۸۷ کیلوگرم با این که هنوز سهمیه‌ای کسب نشده اما وضعیت به نسبت بهتر از وزن ۷۷ کیلوگرم است. در این وزن علیرضا مهمدی که در وزن ۸۲ کیلوگرم کشتی می‌گرفت به دلیل تغییر وزن در مسابقات قهرمانی کشور روی سکوی نخست ایستاد. او در مسابقات رنکینگ‌دار کرواسی در وزن جدید به مدال نقره رسید. او هم گزینه اعزامی به مسابقات جام وهبی امره ترکیه است و باید دید در نهایت تکلیف این دو وزن به کجا خواهد رسید.