روانشناسی رنگ در طراحی لوگو

روانشناسی رنگ در طراحی لوگو

رنگ ها یکی از اصول کلیدی طراحی لوگو هستند و نقش بسیار مهمی در برند سازی ایفا می کنند؛ چرا که مردم تنها ۱ تا ۱۰ ثانیه به طراح لوگوی شما نگاه می کنند و اولین تصور را از برند شما در ذهن مشتری یا بیننده شکل می دهند، اینجاست که روان شناسی رنگ در طراحی لوگو مطرح می شود، چرا که ما باید بیش ترین اطلاعات ممکن از برند شما را در آن بازه زمانی به بیننده منتقل کنیم.

جای تعجب نیست که رنگ ها تاثیر زیادی بر رفتار افراد دارند چرا که احساسات و عواطف مختلفی را در بیننده برمی انگیزند چرا که معمولا با این احساسات در ارتباط هستند که به آن روانشناسی رنگ گفته می شود و ما می توانیم از آن در طراحی لوگو با احساسات خاص استفاده کنیم، بیایید ببینیم چگونه می توانیم از آن برای لوگوی برند خود استفاده کنیم.

تاثییر رنگ در لوگو

قبل از اینکه شروع به تحلیل معانی مختلف رنگ در طراحی را شرح دهیم بیایید ابتدا در مورد روان شناسی رنگ و چگونگی تاثیر آن بر تصمیمات مصرف کننده صحبت کنیم، همانطور که در مقدمه گفته شد روان شناسی رنگ بررسی می کند که چگونه رنگ های مختلف بر رفتار انسان تاثیر می گذارد و چه احساساتی را بر روی آن ها ایجاد می کنند.

هر برندی متفاوت است و به همین دلیل باید طرح رنگی خاصی را انتخاب کنند که پیام برند آن ها را بهتر توصیف کند، به همین دلیل هیچ فرمول ریاضی برای انتخاب رنگ برای طراحی لوگو وجود ندارد، در عوض شما باید درک کنید که ارزش های اصلی کسب وکار شما چیست و می خواهید چه احساساتی را از طریق سیستم هویت برند خود به مشتری منتقل کنید.


رنگ‌های انتخاب شده در برند های مطرح دنیا

آبی ۳۳ درصد

قرمز ۲۹ درصد

مشکی ، خاکستری ، نقره ای : ۲۸ درصد

زرد یا طلای : ۱۳ درصد

لوگوهای آبی

رنگ آبی همانطور که پیش از این دیده بودیم یکی از رنگ های مورد علاقه بازاریابان و برندها است چرا که با قابلیت اعتماد و جدی بودن ویژگی های کلیدی هر شرکتی در ارتباط است. معمولا لوگوهای آبی با احساس آرامش، کنترل، منطق، صداقت، اعتماد، امنیت و اعتماد همراه هستند و می توانند به ایجاد اعتماد بین برند شما و بیننده کمک کنند.

از طرف دیگر دو مشکل در مورد لوگوهای آبی وجود دارد، مشکل اول به دلیل محبوبیت لوگوهای آبی است چرا که بسیاری از برندها از آن برای رنگ های برند خود استفاده کرده اند، به همین دلیل اگر قصد دارید از آبی برای لوگوی خود استفاده کنید باید راهی برای متمایز شدن از بقیه پیدا کنید و می توانید رنگ های مختلف آبی را امتحان کنید. مشکل دومی که لوگوهای آبی دارند این است که یک رنگ سرد است که می تواند باعث شود برند شما سرد و غیر دوستانه به نظر برسد و بسته به احساساتی که می خواهید با رنگ های برند خود منتقل کنید، می تواند مشکل ساز باشد.

لوگوهای قرمز

رنگ قرمز برای نشان دادن احساسات عاشقانه در نظر گرفته می شود و به طور جهانی برای نشان دادن شور و هیجان و خشم استفاده می شود. اگر می خواهید احساس قدرت، انرژی، اشتیاق، عشق و فریبندگی را از طریق برند خود منتقل کنید، می توانید از رنگ قرمز در طراحی لوگو استفاده کنید و اگر کسب وکار شما پر سر و صدا، بازیگوش، جوان و مدرن است، رنگ قرمز گزینه خوبی برای لوگوی شما است زیرا باعث می شود از جمعیت متمایز شوید.

قرمز یک رنگ تجاری عالی است زیرا به راحتی می توان از آن برای جلب توجه بیننده استفاده کرد چرا که ناخودآگاه قرمز اولین رنگی است که ما در زمان نوزادی می بینیم علاوه بر سیاه و سفید و ما این توانایی را داریم که این رنگ را بهتر از بقیه رنگ ها تشخیص بدهیم.

این عوامل رنگ قرمز را به یک رنگ اصلی و قوی برای طراحی لوگو شما تبدیل می کند چرا که شناسایی آن آسان است و بسیاری از رستوران ها و برند های غذایی از آن برای تحریک اشتهای مشتریان خود استفاده می کنند، همچنین می توانید شاهد استفاده از رنگ قرمز برای کمپین های بازاریابی برای تحریک احساس فوریت در مخاطب باشید.

شما می توانید از رنگ قرمز به تنهایی برای طراحی لوگو خود استفاده کنید یا می توانید آن را با رنگ های سفید، مشکی یا سایر رنگ های خنثی جفت کنید تا پالت رنگی برند خود را ایجاد کنید. برخی از برند های محبوب که از رنگ قرمز برای طراحی لوگوی خود استفاده می کنند، کوکاکولا، نتفلیکس و یوتیوب هستند.

لوگوهای سیاه

از نظر فنی رنگ سیاه به دلیل عدم وجود نور، رنگی نیست، اما ما آن را به عنوان رنگی برای ساده تر کردن آن در نظر می گیریم، چرا که همیشه از لوگوهای سیاه استفاده می شود و در میان برنده ای لوکس بسیار محبوب است، زیرا نشان دهنده احساس کارایی، پرستیژ، قدرت، پیچیدگی، ظرافت، لوکس بودن، محافظت و فریبندگی است.

توجه به رنگی که برای لوگوی برند خود انتخاب می کنید همیشه برای هر برند و پروژه طراحی هویتی توصیه می شود که یک نسخه سیاه از لوگوی خود را در نظر بگیرید چرا که قرار دادن لوگوی شما در طرح های مختلف به روشی مینیمالیستی تر و بدون پرت کردن حواس بیننده از طراحی، آسان تر خواهد بود.

لوگوهای سیاه جدی و قوی هستند و اگر برند شما می خواهد با لوکس بودن همراه باشد، بهترین انتخاب است. رنگ سیاه در طراحی لوگو برای برند های لوکس، مد، فن آوری اطلاعات و تجهیزات بسیار محبوب است و برخی از برنده ای مشهوری که از لوگوی سیاه استفاده می کنند، چنل، نایک یا لویی ویتون هستند.

لوگوی زرد

زرد رنگ گرمی است که معمولا برندهایی از آن استفاده می کنند که می خواهند از طریق رنگ های برند خود، احساس دوستی، نشاط و شادی را به مخاطبان خود منتقل کنند. رنگ زرد می تواند با تابستان و نور خورشید مرتبط باشد و اگر کسب وکار شما می خواهد انرژی جوانی را منتقل کند، با طراحی لوگوی زرد همراه شوید.

رنگ زرد یک رنگ اولیه در سیستم رنگ های فرعی است و یک واقعیت جالب این است که زرد یکی از اولین رنگ هایی بود که انسان ها قادر به ترکیب و استفاده از آن در نقاشی خود بودند.

منبع: لوگوتیک