روش های خلاصه نویسی کتاب (داستان/ درسی/ دانشگاهی)

روش های خلاصه نویسی کتاب (داستان/ درسی/ دانشگاهی)

خلاصه نویسی کتاب مزایا و فواید بسیار زیادی را دارد، این مزایا هم برای فردی که این کار را انجام می دهد و هم برای استفاده کنندگان بعدی آن مورد توجه است.
چرا که با خلاصه نویسی، فرد انجام دهنده و تهیه کننده خلاصه، مطالب را بهتر یاد می گیرد و فرد استفاده کننده بدون نیاز به مطالعه طولانی مطالب اصلی را درک می کند.

دلایل خلاصه نویسی کتاب

در ادامه برخی از دلایل پیشنهاد خلاصه نویسی کتاب را برای شما به صورت دقیق شرح خواهیم داد:

یادگیری و درک بهتر

زمانی که ما یک کتاب در هر زمینه ای مثل کمک آموزشی، داستان و… را خلاصه کنیم حتما باید محتوای آن را از قبل درک کرده باشیم. تصمیم به خلاصه نویسی باعث می شود بهتر موارد موجود در کتاب را بفهمیم و آن ها ماندگاری بیشتری در ذهن ما داشته باشند.

بررسی سریع تر

یکی دیگر از فواید خلاصه کردن این است در صورت نیاز دوباره به محتوای کتاب شما این بار نیاز ندارید تمامی محتوای قبلی را بازنگری کنید و تنها با مطالعه و بررسی متن خلاصه به هدف خود خواهید رسید.

استفاده و اشتراک گذاری

اگر شما یا یک فرد دیگر به دنبال یک موضوع خاص و اطلاعات لازم کتابی باشید در صورت وجود خلاصه می توانید بدون صرف زمان زیادی خلاصه کتاب را مطالعه نمایید و به اطلاعات مورد نیازتان دست پیدا کنید.

قدرت درک موضوعات اصلی

با خلاصه کردن کتاب، شما تمرکزتان را روی موضوعات اصلی و بخش های مهم کتاب می گذارید که این موضوع باعث افزایش تمرکز و درک شما روی موارد کلیدی می شود.

کاهش زمان مطالعه / افزایش کسب اطلاعات

یک کتاب خلاصه شده نیاز به صرف زمان به شکلی زیاد برای مطالعه نخواهد داشت. شما برای مطالعه یک خلاصه مفید چیزی حدود ۱ چهارم زمان مطالعه نسخه اصلی یا کمتر از آن را صرف می کنید.

این موضوع باعث می شود تا شما بتوانید به جای صرف زمان بیشتر برای خواندن یک کتاب، با صرف همان زمان چندین کتاب مختلف را بخوانید و از اطلاعات آن ها استفاده کنید.

خلاصه نویسی کتاب بر اساس موضوع

اگر بخواهیم به صورت تخصصی به این موضوع نگاه کنیم باید بدانیم کتاب ها در دسته بندی های مختلف شرایط خاص خود را برای خلاصه نویسی دارند.
در ادامه بررسی خواهیم کرد هر دسته بندی نیازمند چه اطلاعاتی می باشد.

کتاب های دانشگاهی، درسی و کمک درسی

منابع دانشگاه یا منابع کمک آموزشی باید به صورتی خلاصه شوند که از نظر اطلاعات علمی دچار نقص نشوند.
مثلا بخش های آموزشی یک کتاب از انتشارات پوران پژوهش یا هر انتشارات دانشگاهی دیگر نباید خلاصه شود اما بخش های توضیحات اضافه یا مثال های متعدد می تواند ویرایش یا حذف شود.

کتاب های رمان و داستان

اغلب این کتاب ها یا خلاصه نویسی نمی شوند یا اینکه در صورت خلاصه شدن جوری خلاصه شده که پیام داستان حذف نشده و گفتگوهای معمولی و… از دل داستان حذف می شوند.

جمع بندی نهایی

اگر بخواهیم به یک جمع بندی کلی برسیم باید بگوییم خلاصه نویسی می تواند کمک زیادی به خودتان یا خوانندگان خلاصه کند.
البته باید این نکته را در نظر بگیرید که خلاصه نویسی باید به شکلی صورت گیرد تا تمامی اطلاعات مهم منتقل شده و آسیبی به محتوا وارد نشود.