ریگ اتریوم چیست؟

ریگ اتریوم چیست؟

در دنیای ارزهای دیجیتال، شما نیز احتمالا واژه ریگ اتریوم (ethereum rig) را شنیده اید، و اگر استخراج ارزهای دیجیتال را پیگیری کرده اید، یقینا به این واژه برخورد کرده‌اید، ریگ یا تجهیزات استخراج به مجموعه سخت افزارهای مناسب و قدرتمندی اطلاق می‌شود، که برای استخراج ارزهای دیجیتال به کار می رود، از آنجایی که استخراج (mining) ارزهای دیجیتال بستر تراکنش های این فناوری جدید مالی را فراهم کرده و همچنین این فرایند یکی از اصلی ترین روشهای درآمد زایی از ارزهای دیجیتال است در ادامه با استخراج ارزهای دیجیتال، ریگ استخراج و ریگ اتریوم بعنوان دومین ارز دیجیتال برتر جهان بیشتر آشنا خواهیم شد.


استخراج ارز دیجیتال


استخراج ارزهای دیجیتال، در واقع زیربنای سازو کار امور مالی غیر متمرکز را فراهم می کند، از آنجایی که مهمترین خصوصیت بلاکچین و ارزهای دیجیتال غیرمتمرکزبودن آنهاست، یعنی هیچ نهادی بصورت متمرکز بر تراکنش های شبکه بلاکچین کنترل و دسترسی ندارد، بنابراین برای حفظ امنیت شبکه و انجام درست تراکنش‌ها سازو کاری بنام استخراج (mining) طراحی شده است، استخراج کنندگان با تجهیزات و کامپوترهایشان فرایند تراکنش های امن را انجام می دهند.
ماینرها با اتمام فرایند استخراج هر بلاک داده، کارمزدهای مربوط به آن بلاک را در راستای ایجاد انگیزه اقتصادی بعنوان پاداش دریافت می کنند، این پاداش معمولا بصورت توکنی از ارز دیجیتالی است که، در ازای هزینه، زمان، انرژی و تجهیزاتی که به کار برده اند دریافت می شود.


ریگ استخراج (mining rig) چیست؟


ریگ استخراج اساساً رایانه ای متشکل از واحد پردازشگر مرکزی (CPU) ، واحد پردازشگر گرافیکی (GPU) ، مادربرد، هارد و منبع تغذیه (PSU) است، که برای انجام فرآیندها و محاسبات پیچیده و بسیار سخت به روز و سفارشی شده است. فلسفه کاربردی ریگ ماینینگ اینست که، چون برنامه‌نویسی و تأیید بلاک چین به منابع محاسباتی شدیدی نیاز دارد که نمی‌توان آن‌ها را از طریق رایانه شخصی یا حتی یک لپ‌تاپ با کارایی بالا برآورده کرد. بنابراین برای کار بر روی یک شبکه بلاک‌چین و استخراج ارز دیجیتال، ماینرها نیازمند رایانه های هدفمندی هستند که بتواند چنین نیازهایی را برطرف کنند.


ریگ اتریوم (Ethereum Rig)چیست؟


برای استخراج ارزهای دیجیتال معمولا از چندین سیستم از قبیل مدارهای مجتمع یا ای سیک (ASIC) ، درگاه قابل برنامه ریزی (FPGA) و پردازشگر گرافیکی (GPU) ، استفاده می شود، برخلاف بیت کوین که معمولا با ای سیک استخراج می شود، هر چند ای سیک مختص استخراج اتریوم نیز در سال ۲۰۱۸ تولید شد، اما از لحاظ کارایی هش کردن نسبت به پردازنده های گرافیکی توانایی کمتری دارند، همچنین FPGA ها نیز هر چند به دلیل امکان پیکر بندی توان بالایی در انجام محاسبات دارند، ولی به دلیل ملاحظاتی از قبیل: هزینه بالا و ساختار پیچیده ای که نیازمند دانش تخصصی است، اندازه GPUبهره وری ندارند، بنا براین چون سیستم متشکل از پردازشگر گرافیکی تنها سیستم مناسب استخراج اتریوم است که جنبه عمومی داشته و می توان سایر ارزهای دیجیتال را نیز با آن استخراج کرد، به ریگ اتریوم معروف است. لازم بذکر است ارزهای دیجیتال متاورس از روش مرسوم ماینینگ استخراج نمی شوندو برای بدست آوردن آنها از سازوکارهای انجام بازی یا خرید و فروش آیتمهای درون بازی استفاده می شود.

اجزای ریگ استخراج اتریوم


مادربرد (Motherboard)


مادربرد، مهم ترین جزء ریگ استخراج اتریوم است، و نقش حیاتی در تعیین سایر قسمتهای سازگار ریگ استخراج ایفا می‌کند. در انتخاب مادربرد به نوع سوکت پردازنده و؛ همچنین تعداد کارت های گرافیکی مورد استفاده باید توجه کرد، از لحاظ صرفه اقتصادی بهتر است مادربردی را انتخاب کنیم که حداکثر ۸ پردازنده یا کارت گرافیک را در خود جای دهد.

کارت گرافیک (Graphic Card)


واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) نیز جزء ضروری و حیاتی ریگ استخراج است. بر اساس نوع مادربرد، می‌توانیم، بین یک تا هشت کارت گرافیک برای ریگ ماینینگ ارز دیجیتال خود انتخاب کنیم، هنگام انتخاب کارت‌ها، مطمئن شویم که کارت‌ها برای دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال ایده‌آل باشند.

ای ام دی (AMD) و انویدیا (NVIDIA) دو شرکت پیشرو در تولید و فروش کارت‌های گرافیک درجه یک هستند. که از لحاظ مصرف انرژی، راندمان استخراج و نرخ هش با هم متفاوت هستند.


رم ( RAM)


با توجه به این نکته که دستیابی به رم بالاتر عملکرد ماینینگ را بهبود نمی بخشد. به همین دلیل، بهتر است از ۴ تا ۱۶ گیگابایت رم را انتخاب کنید. تعیین اندازه مناسب رمی که برای نیازهای ما ایده آل باشد؛ همچنین به نوع سیستم عامل بستگی دارد، اگر از ویندوز مجهز به حافظه مجازی استفاده کنیم یک رم ۴ گیگا بایتی کافی است و اگر ویندوز مورد استفاده بدون حافظه مجازی باشد باید حداقل یک رم ۸ گیگ تهیه کرد.


هارد دیسک (Hard Disk)


یکی دیگر از اجزای کلیدی ریگ استخراج هارد دیسک است، اندازه هارد دیسک علاوه بر اندازه بلاک چین به نحوه استخراج انفرادی یا گروهی نیز بستگی در حالت عمومی برای ماینینگ در استخر بهتر است از SSD 120 گیگابایتی استفاده کنیم. وبرای استخراج شخصی به اندازه بلاکچین توجه داشته باشیم


منبع تغذیه ( power supply)


حجم منبع تغذیه کاملاً بر اساس بقیه اجزای ریگ استخراج است. اگر قصد داریم یک ریگ ماینینگ پیشرفته، درجه یک و سوپرشارژ بسازیم، باید از منبع تغذیه سطح بالا استفاده کنید. با این حال، درحالت کلی، یک منبع تغذیه سطح متوسط ​​کافی است


خنک کننده یا فن (cooling or fan)


یکی دیگر از مؤلفه هایی که برای هر نوع ریگ استخراج اتریوم بسیار حیاتی است، خنک کننده است. از آنجایی که سکوهای استخراج از انرژی زیادی استفاده می‌کنند، گرمای بیشتری تولید کرده و با استفاده از خنک کننده می توان از عملکرد مناسب تجهیزات اطمینان حاصل کرد.
علاوه بر آن، عنصر خنک کننده از ذوب شدن دکل ها جلوگیری می کند و احتمال گرم شدن بیش از حد را کاهش می دهد. بنابراین، بهتر است فن های داخلی کامپیوتر یا یک فن معمولی ایستاده را به عنوان عنصر خنک کننده انتخاب کنید. اطمینان حاصل کنید که به جای انتخاب یک جزء با کیفیت پایین، یک جزء خنک کننده با کیفیت بالا خریداری کنید.

پردازنده ریگ استخراج (CPU)


هنگام انتخاب پردازنده، دقت داشته باشیم که پردازنده با مادر برد سازگار باشد. و از آنجایی که CPU هیچ تاثیری بر عملکرد GPU ریگ استخراج رمزنگاری ندارد، نیازی به خرید مدل‌های گران‌قیمت و پیشرفته نیست. در عوض، بهتر است CPU را انتخاب کنیم که به اندازه کافی برای ریگ استخراج اتریوم کارایی دارد.


بهترین ریگ استخراج اتریوم را چگونه بسازیم؟


انتخاب سخت افزار مناسب در درجه اول باید توسط سه عامل تعیین شود: حداکثر نرخ هش ممکن، مصرف انرژی و قیمت خرید آن.
گاهی اوقات قیمت خرید نادیده گرفته می‌شود، اما می‌تواند یک عملیات ماینینگ را متوقف کند، زیرا در نهایت، همه دستگاه ها از کار خواهند افتاد. با این حال، این مشکل اغلب بیش از حد مطرح می‌شود، زیرا GPUها دستگاه‌های کاملاً انعطاف‌پذیری هستند و بسیاری از گزارش‌ها از استخراج آن‌ها برای بیش از پنج سال ادامه می‌دهند.
مهم ترین خطری که ماینرها را تحت تاثیر قرار می دهد منسوخ شدن سخت افزار است. پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته‌تر یا ASIC‌ ها می‌توانند ماینرهای موجود را تقریباً به طور کامل از بین ببرند، به‌خصوص آن‌هایی که هزینه‌های برق بالاتری دارند. به همین دلیل، «دوره بازپرداخت» – مدت زمانی که برای برگشت سرمایه یا هزینه ریگ استخراج صرف شده است- به یک معیار بسیار مهم برای تجزیه و تحلیل مالی در استخراج تبدیل شده است.