زندگی بدون حاشیه ferit faraji، در قلب حواشی

زندگی بدون حاشیه ferit faraji، در قلب حواشی

در یک سال اخیر نام ترکیهبا حواشی مهاجران آن گره خورده است؛ خوانندۀ رپ زیرزمینی تا بازیگر تازه‌کار، همه ایران را به مقصد ترکیه ترک کردند. این کشور همچنین پاتوق شاخ‌های مجازیِ گردانندۀ سایت‌های شرط‌بندی نیز شده است. به تازگی نیز یکی از این شاخ‌های مجازی نیز به دلیل رفتارهای نامتعارف از این کشور اخراج شده است. به هر حال ترکیه که روزگاری مقصد ایرانیان برای سفر و تفریح بود، حالا شاخ‌های مجازی آن را برای زندگی نامتعارف خود انتخاب می‌کنند.

اما بی‌انصافی است اگر تنها از حواشی صحبت کنیم و افراد تاثیرگذار ساکن ترکیه  سخنی به میان نیاید. در ترکیه علاوه‌بر گردانندگان سایت‌های شرط‌بندی، ایرانیان دیگری ساکن هستند که زندگی بی‌حاشیه‌ای را انتخاب کرده‌اند؛ افرادی مانند فریت فرجی.

فرشید فرجی(feritfaraji) از ایرانی‌های ساکن ترکیه است. فرشید (feritfaraji)که ترک‌ها او را به فِریت می‌شناسند، سال‌ها است که در این کشور سکونت دارد. فریت به واسطۀ پدر تاجر خود، علی‌اکبر فرجی به ترکیه رفت‌وآمد داشت. در سن پایین در این کشور ساکن شد، در استانبول به مدرسه رفت و برای ادامۀ تحصیل رشتۀ توریست و هتلداری در دانشگاه استانبول را انتخاب کرد.

بعد از فارغ‌التحصیلی علی‌رغم اینکه در خانوادۀ متمول داشت، تصمیم گرفت که کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کند. حدود ۱۸ سال قبل شرکت دیپلمات تراول را تاسیس کرد، این شرکت در زمینۀ گردشگری فعال است. به همین دلیل اکثر ایرانیان و هنرمندان ایرانی، فریت را به‌خوبی می‌شناسند.

فرجی در کنار فعالیت اقتصادی که در ترکیه دارد، به دلیل فعالیت‌های انسان‌دوستانه در بین مهاجرات محبوب است. سالانه افراد زیادی از کشورهای مختلف به ترکیه پناهنده می‌شوند اما متاسفانه وضعیت پناهجویان و مهاجران در این کشور مطلوب نیست. در سال‌های اخیر، جنگ و مشکلات اقتصادی تعداد پناهجویان به ترکیه سیر صعودی داشته است و باعث شده که جامعۀ جهانی حساسیت بیشتری نسبت به قبل در مورد وضعیت پناهجویان داشته باشد. متاسفانه ترکیه همچنان در قبال پناهجویان سیاست مناسبی را اتخاذ نکرده است.

فریت فرجی یکی از فعالین در زمینۀ بهبود شرایط پناهجویان و مهاجران در ترکیه به شمار می‌رود. به دولت ترکیه در مورد شرایط فعلی پناهجویان و مهاجران انتقاد می‌کند، به‌علاوه کمک‌های نقدی نیز به سازمان‌های حمایت‌گر در این حوزه پرداخت کرده است. فرجی را معمولاً پناهجویان ایرانی، سوری و لبنانی به‌خوبی می‌شناسند.

فرجی سال‌ها است که به دور از حواشی در این کشور روزگار می‌گذارند و در کنار فعالیت اقتصادی سالم، کمک‌های انسان‌دوستانه نیز می‌کند. سایت شرط‌بندی راه‌اندازی نکرده و علی‌رغم سال‌ها زندگی در این کشور مانند پدیده‌های نوظهور اینستاگرام، خود را صاحب این کشور نمی‌داند!

گمنامی چنین شخصیت‌هایی باعث شده که اینستاگرام، جولانگاه شخصیت‌هایی مانند میلاد حاتمی، داوود هزینه و … شود و متاسفانه ایرانیانی که زندگی سالم و به‌دور از حاشیه‌ای در ترکیه و سایر کشورها دارند، نشناسیم. البته باید گفت که دلیل صحبت از فریت فرجی، زندگی سالم و به دور از حاشیۀ او نبود، بلکه هدف صحبت از دغدغه‌های انسانی او بود. تجارت سالمی دارد و خشت خشت کسب‌وکارش را با زحمت و درآمد شخصی ایجاد کرده و با تاسیس سایت شرط‌بندی یا تجارت غیر انسانی به قول قدیمی‌ها برای پول و سرمایۀ افراد، کیسه ندوخته است.

رپورتاژ آگهی.