سازمان لیگ بسکتبال سال آینده از فدراسیون جدا می‌شود

سازمان لیگ بسکتبال سال آینده از فدراسیون جدا می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، چهار ماه پس از آغاز دوره مدیریت فعلی فدراسیون بسکتبال و برای نخستین بار در تاریخ این فدراسیون، «سازمان لیگ» تشکیل شد تا در کنار توجه و حمایت از حقوق باشگاه ها، بازیکنان، مربیان و داوران، برگزاری حرفه ای و منظم مسابقات و ایجاد زمینه مناسب برای افزایش کیفیت آن را دنبال کند.

این سازمان از پنجم تیرماه با معرفی نصرالله جعفریان به عنوان رئیس، به صورت رسمی آغاز به کار کرد با این رویکرد کلی که به صورت مستقل و جدا از فدراسیون بسکتبال پیگیر فعالیت هایش باشد و همزمان برای فصل جدید مسابقات لیگ برتر و پیگیری قانونمند آن در سال های آتی هم برنامه ریزی کند.

اقدامات سازمان لیگ بسکتبال در مورد دومین برنامه کلی یعنی فصل جدید لیگ برتر تا حدی به نتیجه رسیده طوریکه مقرر شده این فصل از مسابقات از هفتم مهرماه و با حضور ۱۲ تیم آغاز شود اما دستیابی به رویکرد اول زمان بَر است طوریکه به گفته جعفریان سال آینده محقق خواهد شد.

رئیس سازمان لیگ بسکتبال در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه فعالیت مستقل این سازمان مورد تاکید است اما به این راحتی هم نیست، گفت: اینگونه نیست که امروز اراده کنیم و فردا بتوانیم جداسازی را انجام دهیم. این مهم پروسه یک روزه و چندماهه نیست اما پیگیر آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه برای نخستین بار سازمان لیگ در ساختار بسکتبال ایران تشکیل شده است، ادامه داد: ما فعالیت های مان را آغاز کرده ایم، نمی خواهم بگویم آزمایشی چون این واژه گویای شرایط نیست. واقعیت این است که تمام برنامه ها را بدون تجربه قبلی و در کنار فدراسیون دنبال می کنیم. در پایان سال نتیجه کلی فعالیت ها بررسی می شود تا با تصویب هیات رئیسه، مجوز لازم را بگیریم که سال آینده مستقل از فدراسیون پیگیر فعالیت های مان باشیم یعنی چیزی شبیه سازمان لیگ فوتبال.

جعفریان تاکید کرد: البته بعد از جداسازی و مستقل شدن هم کماکان در تعامل با فدراسیون و به موازات آن حرکت خواهیم کرد. اصلا اینکه سازمان لیگ در تضاد یا مقابل فدراسیون باشد، امکان پذیر نیست به ویژه که در بسیاری امور سازمان لیگ مجری به حساب می آید مثلا در رابطه با کمیته داوران، ارزش گذاری آنها و … .

رئیس سازمان لیگ فدراسیون بسکتبال با اشاره به اهدافی که این سازمان دنبال می کند، تصریح کرد: قانونمند کردن مسابقات مهمترین هدف است، اینکه رقابت های باشگاهی یک سال با ۱۶ تیم برگزار شود، یک سال با ۱۰ تیم و برای یک سال هم به ۱۲ تیم مجوز داده شود اصلا مناسب و حرفه ای نیست. تلاش مان این است که تعداد تیم های شرکت کننده در مسابقات به رقم ثابتی برسد. نتیجه گیری در این زمینه به ظرفیت بسکتبال و فدراسیون بستگی دارد.

وی که پیش از این دبیر فدراسیون بسکتبال بود با اشاره به پیشینه خود در این رشته گفت: از سال ۱۳۶۰ با فدراسیون همکاری دارم، ۴۰ سال هم از برگزاری لیگ می گذرد اما بعد از این همه سال هنوز این رقابت ها به ثبات و قانونمندی لازم نرسیده است در حالیکه باید ظرفیت آن مشخص شود. با بررسی ها و مشورت هایی که داشتیم عدد ۱۲ یعنی حضور این تعداد تیم در مسابقات معقول است.

جعفریان با بیان اینکه برای فصل ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ هم حضور ۱۲ تیم نهایی شده است، گفت: سال گذشته ۱۶ تیم در مسابقات لیگ شرکت داشتند اما با انصراف سه چهار تیم، برای فصل پیش رو به عدد ۱۲ رسیدیم. باید این تعداد تیم برای ادوار آتی هم حفظ شود به این ترتیب که در پایان هر سال دو تیم از لیگ برتر سقوط کنند و دو تیم هم از لیگ دسته اول صعود کنند.

منبع : مهر