سازه های باغ عفیف آباد جمع آوری شد

سازه های باغ عفیف آباد جمع آوری شد

به گزارش خبرنگار مهر، در چند روز اخیر بحث‌های زیادی در پی ایجاد سازه‌های ایجاد شده در دو طرف بنای قاجاری باغ عفیف آباد ایجاد شده بود. این سازه‌ها توسط عوامل سریال خانگی سووشون به کارگردانی نرگس آبیار ایجاد شده و بنا در دو گوشواره ساختمان بنا شده بود که در آن از مصالحی از جمله آجر و سیمان استفاده کرده بودند ضمن اینکه حوضی نیز وسط باغ ایجاد کرده بودند.

این دخل و تصرفات در بنای ثبت ملی شده باغ عفیف آباد که مالکیت آن در اختیار یکی از نهادهای نظامی است موجب شده بود تا دوستداران و کارشناسان میراث فرهنگی نسبت به از بین رفتن حریم بصری این بنا اعتراض کنند. عوامل فیلم از جمله نرگس آبیار کارگردان فیلم هم نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و اعلام کردند که این سازه‌ها پرتابل است و هر زمان بخواهیم می‌توانیم بدون آسیب به بنا آن را حذف کنیم.

سازه های باغ عفیف آباد جمع آوری شد

حتی مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس نیز اعلام کرد که این سازه موقتی است اما مصالحی که در این سازه‌ها به کار رفته بود این موضوع را نشان نمی‌داد تا اینکه راه اندازی کارزاری برای جمع آوری سازه‌ها و اعتراضات پی در پی موجب شد تا نرگس آبیار اعلام کند که این سازه‌ها را به احترام مردم جمع آوری خواهد کرد.

سازه های باغ عفیف آباد جمع آوری شد

او در صفحه مجازی خود گفت: سریال سووشون به عنوان یک شاهکار می‌بایست در شهر شیراز فیلمبرداری می‌شد از میان باغ‌هایی که وجود داشت به نظرم آمد ضلع جنوب باغ عفیف آباد برای داشتن یکی از خانه‌های سریال مناسب‌تر بود البته به دنبال خانه‌های دیگر هم هستیم. تنها خانه‌ای که احتیاج داشتیم تا سازه‌های پرتابل داشته باشیم باغ بود و خانه‌های دیگر این نیاز را ندارند. ما می‌بایست دیواری می‌زدیم که پی نداشته باشد و حوضی که دارای پلاستیک ضخیم باشد و آسیبی نزند و گوشواره ای که در بنا بود. من بدون این سازه‌ها بنا را پسندیدم اما طراح صحنه گفت که بهتر از باشد. من هم گفتم اگر مجوزهای لازم برای ساخت و ساز داده می‌شود و پرتابل هست و به بنا هم آسیب نمی‌زند انجام شود. اما همه اینها منوط به این هست که همه جوانب برای اینکه بنا ماندگار بماند در نظر گرفته شود. به همین صورت روی بنا را پلاستیک و پارچه کشیدند و گوشواره‌ها را روی اسکلت فلزی بنا کردند. دور تا دور را بلوک سیمانی زده و از دیوار ۲۰ سانت فاصله دارد. کارشناسان دیدند و گفتند که هیچ آسیبی به بنا وارد نمی‌کند داخل بنا را هم که اصلاً دست نزدیم. اما من به خاطر اینکه خودم یک فعال میراث فرهنگی هستم و سال‌ها برای سرزمین اجدادی خودم یعنی ابرندآباد تلاش کردم؛ به احترام مردم که نگران هستند آسیبی به بنا و باغ برسد، دو الحاقات را برمی داریم و بدون آنها فیلمبرداری می‌کنیم.

سازه های باغ عفیف آباد جمع آوری شد

اگرچه آبیار اعلام کرده که این گوشواره‌ها از بنا حذف می‌شود اما همچنان دوستداران میراث فرهنگی می‌گویند که گویا قرار نیست همه دخل و تصرفات ایجاد شده در بنا حذف شود و همچنان هم فیلمبرداری در این بنای تاریخی انجام خواهد شد.

پیش از انجام این ساخت و سازها، نرگس آبیار دیداری نیز با عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی داشته است.

منبع : مهر