سرقت از راه بیهوش کردن سوژه/ کلاهبرداری تا رسیدساز جعلی

سرقت از راه بیهوش کردن سوژه/ کلاهبرداری تا رسیدساز جعلی

به گزارش خبرنگار مهر، کلان‌شهر تهران بستر حوادث و جرایم مختلفی است هر روز تماس‌های زیادی با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تهران گرفته می‌شود که بسیاری از آنها عملیاتی شده و منجر به دستگیری مجرم یا مجرمانی می‌شود.

در این بسته خبری به گوشه‌ای از مأموریت‌ها، حوادث و جرایم می‌پردازیم.

سرقت با طرح دوستی و بیهوش کردن سوژه

سرهنگ پیمان لطیفی اظهار داشت: در پی افزایش سرقت اشیا قیمتی و اموال شهروندان به یک روش خاص که متهم با طرح دوستی با مسافران و بیهوش کردن آنان با خوردن نوشیدنی اموالشان را سرقت می‌کرد، رسیدگی به موضوع و دستگیری سارق را تیمی از مأموران کلانتری ۲۰۹ پایانه غرب بر عهده گرفتند و تحقیقات میدانی را آغاز کردند.

وی با بیان اینکه مأموران با تحقیقات و پی جویی های انتظامی هویت و مشخصات متهم را شناسایی کردند افزود: حین گشت زنی در ساعات محل پایانه متهم را با همان مشخصات بدست آمده مشاهده که در حال صحبت و اجرای سناریوی سرقت با همان روش می‌باشد که سریعاً وارد عمل شده و در یک عملیات ضربتی متهم غافلگیر و دستگیر شد و در بررسی اولیه از داخل کیف متهم تعدادی مدارک هویتی غیر کشف شد.

سرکلانتر پنجم پلیس پیشگیری تهران ادامه داد: متهم ۴۵ ساله در تحقیقات پلیسی به سرقت در محل پایانه به روش بیهوش کردن مسافران و کسبه و سرقت اشیا قیمتی آنان معترف که تا کنون ۵ مال باخته شناسایی و به کلانتری مراجعه کرده اند.

سرهنگ لطیفی با بیان اینکه تحقیقات بیشتر برای کشف جرایم احتمالی متهم و شناسایی مال باختگان ادامه دارد در پایان خاطر نشان کرد: پرونده و متهم به مرجع قضائی معرفی شد.

رسید ساز جعلی ترفندی آسان برای کلاهبرداری

سرهنگ داود معظمی گودرزی اظهار داشت: یکی از شهروندان به پلیس فتا تهران بزرگ مراجعه و مدعی شد قصد فروش انگشتر گران قیمت خود در سایت‌های خرید و فروش کالاهای دست دوم را داشته که مورد کلاهبرداری قرار گرفته است.

این مقام انتظامی اظهار داشت: شاکی در ادامه گفت انگشتر خود را آگهی کردم و پس از دقایقی فردی خوش صحبت با بنده تماس گرفت و پس از توافق ابتدایی و اخذ آدرس به درب منزل ما مراجعه کرد و پس از مشاهده‌ی انگشتر و توافق نهایی شماره کارت بانکی ام را گرفت و با اعلام مشخصات بنده و نشان دادن رسید پرداخت مبلغ مورد نظر در تلفن همراهش کالا را به همراه فاکتور خرید به وی دادم و بعد از بررسی حساب بانکی متوجه کلاهبرداری شدم.

وی افزود: تعداد دیگری از شهروندان نیز در خصوص سرقت به این روش به این پلیس مراجعه کردند و با شرح شکایتشان مشخص شد متهم همه این افراد مشترک است و تمام شکات این پرونده بدون اطمینان پیدا کردن از واریز وجه به حساب خود و صرفاً با مشاهده مشخصات خود در صفحه نمایشگر تلفن همراه متهم و نرم افزار رسید ساز جعلی اقدام به تحویل کالا به مجرم شده اند که در نهایت به کلاهبرداری ختم شده است.

سرهنگ گودرزی بیان داشت: کارشناسان پلیس فتا تهران اقدامات تخصصی خود را آغاز کردند و پس از تحقیقات گسترده و همه جانبه ردپای مجرم را در فضای مجازی شناسایی کردند و پس از تشریفات قضائی این متهم اینترنتی در حالی که مشغول کلاهبرداری از یکی دیگر از شهروندان بود دستگیر و به پلیس فتا منتقل شد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مجرم پس از حضور در پلیس فتا پایتخت و مواجهه با شکات پرونده به جرم خود اقرار کرد و اظهار داشت پس از جلب اعتماد فروشنده و وارد کردن شماره کارت اعلامی در یک نرم افزار همراه بانک اصلی مشخصات شاکی را به دست می‌آوردم و با ورود به اپلیکیشن رسید ساز جعلی و وارد کردن اطلاعات وی یک رسید جعلی واریز به فروشندگان نشان می‌دادم و با بهانه‌هایی مثل اختلال در سامانه‌های پیامکی بانک‌ها با تحویل کالا به سرعت از محل خارج می‌شدم.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ با اشاره به اینکه متهم این پرونده در مجموع حدود سه میلیارد ریال کلاهبرداری کرده بود توصیه کرد: لازم است افراد در زمان معامله ابتدا با بررسی حساب بانکی خود از واریز پول به حساب خود اطمینان حاصل کرده و سپس کالا را تحویل خریدار بدهند و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی مراتب را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir گزارش کنند.

سرقت محتویات خودرو با خودروی سرقتی

سرهنگ محمدقاسم طرهانی اظهار داشت: در پی افزایش سرقت محتویات خودرو در شهرک قدس رسیدگی به موضوع و دستگیری متهمان در دستور کار عملیات کلانتری این محل قرار گرفت و گشت زنی‌های هدفمند را افزایش دادند.

وی با بیان اینکه مأموران در تحقیقات و پی جویی های انتظامی ساعات تردد متهمان را شناسایی کردند افزود: حین گشت زنی در ساعات حضور متهمان و در نقاط جرم خیز به یک دستگاه خودرو سواری با راننده و سرنشین که در حال پرسه زنی در اطراف خودروهای پارک شده بودند مشکوک می‌شوند و ابتدا شماره پلاک خودرو استعلام که مشخص شد دارای سابقه سرقت می‌باشد که سریعاً جهت دستگیری سارقان وارد عمل شدند.

جانشین پلیس پیشگیری تهران با اشاره به اینکه با هوشیاری و درایت مأموران متهمان غافلگیر و دستگیر شدند ادامه داد: در بررسی اولیه از داخل خودرو متهمان آلات و ادوات سرقت و تعدادی لوازم خودرو سرقتی اعم از ضبط و باند و مدارک غیر کشف شد که متهمان ۳۵ و ۳۸ ساله در تحقیقات پلیسی به سرقت خودرو از شرق تهران و سرقت محتویات خودرو با همدستی یکدیگر معترف که تعدادی از مال باختگان شناسایی شدند.

سرهنگ طرهانی با بیان اینکه تحقیقات بیشتر برای کشف جرایم احتمالی متهمان و شناسایی مال باختگان ادامه دارد در پایان خاطر نشان کرد: پرونده و متهمان به مرجع قضائی معرفی شدند.

دستگیری عاملان اصلی تخریب خودرو در جوادیه

سرهنگ امیرهوشنگ امیری اظهار داشت: در پی اعلام تخریب تعدادی از خودروهای محله جوادیه توسط اراذل و اوباش لذا سریعاً تیم عملیات کلانتری ۱۱۷ جوادیه برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند.

وی با بیان اینکه مأموران به محض حضور در محل مشاهده کردند تعدادی خودرو توسط چهار نفر جوان تخریب شده و قبل از حضور مأموران، متهمان متواری شده بودند افزود: در تحقیقات و پی جویی های انتظامی هویت و مخفیگاه متهمان شناسایی و پس از اخذ مجوز قضائی در دو عملیات ضربتی و منسجم پلیسی دو متهم اصلی تخریب خودروها پس از ۲ ساعت از وقوع جرم دستگیر شدند و در بررسی از مخفیگاه متهمان دو قبضه سلاح سرد کشف شد.

سرکلانتر هفتم پلیس پیشگیری تهران ادامه داد: متهمان ۲۶ و ۲۸ ساله در تحقیقات پلیسی به جرم انتسابی و تخریب و خودرهای محله جوادیه با همدستی یکدیگر و دو همدست دیگر خود معترف و مال باختگان شناسایی و به کلانتری دعوت شدند.

سرهنگ امیری با بیان اینکه امنیت شهروندان خط قرمز پلیس است و پلیس با مخلان نظم و امنیت به جد بر خورد خواهد شد در پایان خاطر نشان کرد: پرونده و متهمان به مرجع قضائی معرفی شدند.

پایان راه سارق زورگیر در تهران

سرهنگ جلیل موقوفه‌ای اظهار داشت: در پی افزایش سرقت از شهروندان به روش زورگیر در محله تهرانسر رسیدگی به موضوع و دستگیری سارق یا سارقان در دستور کار عملیات کلانتری ۱۵۰ تهرانسر قرار گرفت و تحقیقات میدانی را آغاز کردند.

وی با بیان اینکه مأموران در تحقیقات و پی جویی های انتظامی به حضور متهم با خودرو سواری نقره‌ای رنگ در ساعات مشخص پی بردند افزود: مأموران حین گشت زنی در محله تهرانسر به یک دستگاه خودرو پژو با همان مشخصات برخورد و سریعاً وارد عمل شدند و با استعلام پلاک انتظامی خودرو به دست آمد خودرو سرقتی است.

این مقام انتظامی افزود: در یک عملیات ضربتی و غافلگیرانه خودرو متوقف و راننده خودرو دستگیر شد و در بررسی اولیه از داخل خودرو یک قبضه سلاح کمری با دو خشاب و ۲۱ تیر جنگی و سه دستگاه تلفن همراه به سرقت رفته کشف شد.

رئیس پلیس پیشگیری تهران ادامه داد: متهم ۳۵ ساله در تحقیقات اولیه به بزه انتسابی و سرقت و زورگیری در غرب تهران و ۵ مورد سرقت مشابه معترف که مال باختگان شناسایی و به کلانتری دعوت شدند.

سرهنگ موقوفه‌ای در پایان خاطر نشان کرد: تحقیقات بیشتر برای کشف جرایم احتمالی متهم و شناسایی مال باختگان ادامه دارد.

انهدام باند سرقت لوازم و محتویات داخل خودرو

سرهنگ کارآگاه قاسم دستخال بیان داشت: در اجرای طرح مبارزه با سارقین لوازم و محتویات داخل خودرو و مالخران اموال مسرقه، پرونده‌ای در همین راستا در کلانتری ۱۲۴ قلهک تشکیل شد که به دستور مقام قضائی پرونده به پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران ارسال شد و کارآگاهان دایره مبارزه با سرقت وسائط نقلیه مأمور کشف و پی جویی پرونده شدند.

وی عنوان کرد: بدواً شاکی به پایگاه دعوت و پیرامون موضوع پرونده از وی تحقیق که بیان داشت؛ تعدادی لاستیک خودرو خارجی متعلق به وی و مربوط به خودروهای شاسی بلند به سرقت رفته است. با توجه به اظهارات شاکی و خاص بودن اموال مسروقه، پرونده جهت رسیدگی در دستور کار تیم مبارزه با سرقت لوازم و محتویات داخل خودرو پایگاه قرار گرفت.

این مقام انتظامی تصریح کرد: کارآگاهان با رصد سایت‌های خرید و فروش لوازم دست دوم موفق می‌شوند دو حلقه از لاستیک‌های مسروقه را شناسایی و با هماهنگی‌های قضائی فروشنده لاستیک‌های سرقتی، در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر و خود را نادر معرفی کرد.

نادر پس از دستگیری در بازجویی اظهار داشت: برای شخصی به هویت هاشم کار می‌کنم و لاستیک‌ها را برای او می‌فروشم و در حال حاضر آدرس دقیق‌تری از او ندارم.

فرمانده پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران ابراز داشت: کارآگاهان در ادامه با بهره گیری از شیوه‌های پلیسی موفق می‌شوند مخفیگاه متهم دوم پرونده را شناسایی کرده و طی یک عملیات ضربتی و پلیسی هاشم را در مخفیگاه خود که پاتوق سارقین و مالخران اموال مسروقه بود، به همراه دو نفر دیگر بنام‌های جعفر و فرهاد دستگیر کردند و در بازرسی از این محل تعداد ۷ حلقه لاستیک مسروقه متعلق به مال باخته، دو دستگاه پمپ آب صنعتی، تعدادی مدارک هویتی، یک دستگاه لپ تاپ و… کشف و توقیف شد.

دستخال افزود: با پیگیری کارآگاهان هویت دو تن از مالباختگان اموال مسروقه در همان محل شناسایی و با آنان تماس حاصل که اظهار داشتند روز گذشته اموال آنان از داخل خودرو به سرقت رفته است. متهمان جهت انجام تحقیقات به همراه اموال مکشوفه به پایگاه سوم انتقال، در تحقیقات اولیه منکر هرگونه سرقت یا خرید اموال مسروقه بوده؛ لیکن با ارائه شواهد و مستندات از سوی کارآگاهان، ناگزیر به جرایم ارتکابی خویش معترف شدند.

فرمانده پایگاه سوم پلیس آگاهی پایتخت در پایان گفت: با اعتراف صریح متهمان و قبول بزه سرقت و مالخری مراتب طی شرحی به نظر بازپرس ناحیه ۳ تهران رسید که حسب دستور متهمین با قرار صادره جهت تکمیل تحقیقات و شناسایی مالباختگان در اختیار این یگان قرار گرفتند.

منبع : مهر