سطح کیفی لیگ برتر کشتی فرنگی پایین بود/ تقسیم نفرات درست نیست

سطح کیفی لیگ برتر کشتی فرنگی پایین بود/ تقسیم نفرات درست نیست

مرتضی قربانی سرمربی تیم ستارگان ساری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره کیفیت لیگ برتر کشتی فرنگی گفت: امسال تعداد تیم‌ها نسبت به سال قبل کمتر بود و این موضوع به لحاظ کمی روی کیفیت لیگ کشتی تأثیر گذاشت. در این دوره از مسابقات هفت تیم حضور داشتند که در دو گروه تقسیم‌بندی شده بودند، سطح کیفی و فنی این دو گروه با یکدیگر متفاوت بود؛ در گروه A رقابت‌ها سنگین‌تر بود که به نظرم می‌توانست عدالت بیشتر رعایت شود و تقسیم‌بندی با شرایط بهتری انجام می‌شد تا فینال لیگ هم جذاب‌تر باشد.

وی گفت: تنها ایراد لیگ برتر کشتی فرنگی هم سطح نبودن تیم‌ها در تقسیم‌بندی بود. البته طبق قرعه‌کشی این تقسیم‌بندی انجام شد، شاید هیچ یک از مسئولان سازمان لیگ نقشی در آن نداشتند، اما با این شیوه باعث شد از ابتدای مسابقات، قهرمان لیگ برتر مشخص شود. مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون باید برای لیگ کشتی برنامه یک ساله تدوین کنند تا شاهد حضور تیم‌های قدرتمند باشند.

سرمربی تیم ستارگان ساری عنوان کرد: شرایط لیگ کشتی به این صورت است که مسئولان منتظرند کدام تیم برای حضور در لیگ اعلام آمادگی کنند و بعد از آن قرعه‌کشی را انجام می‌دهند. در صورتی که باید برای برگزاری لیگ وقت بیشتری گذاشت و طبق برنامه‌ریزی پیش رفت، در این راه باشگاه‌های قدیمی هم با ارائه راهکار می‌توانند کمک زیادی به برگزاری لیگ کنند.

قربانی در واکنش به این سوال که چندسالی گفته می‌شود به برخی کشتی‌گیران می‌گویند با فلان تیم قرارداد ببندند و همین موضوع باعث می‌شود از ابتدا قهرمان لیگ مشخص شود، عنوان کرد: طبیعی است باشگاه‌هایی که به لحاظ مالی غنی‌تر هستند، کشتی‌گیران خوبی جذب می‌کنند و حتی برخی از آن‌ها به دنبال جذب کشتی‌گیران خوب هستند که فقط در ترکیب تیم‌شان باشند، حتی اگر برای آن‌ها کشتی هم نگیرند. بنابراین این موضوعی نیست که بخواهیم به آن ایراد بگیریم.

وی تأکید کرد: ضمن اینکه در وهله اول باید کشتی‌گیر خودش دوست داشته باشد، کشتی بگیرد. جدا از انگیزه مالی، باید انگیزه فنی هم داشته باشد تا با حریفان خودش کشتی بگیرد. در صورتی که تیم‌های قدرتمند مالی در لیگ افزایش پیدا کند، شرایط بهتر پیش خواهد رفت. وقتی تنها در لیگ یک یا دو تیم پولدار باشد، خواه ناخواه وقتی کشتی‌گیر به خاطر عدم تأمین نیاز مالی، دچار بی‌انگیزگی می‌شود. بنابراین این کشتی‌گیر سعی می‌کند در ترکیب تیم‌های که قدرتمند مالی داند خودش را جا بدهد، حتی اگر برای آن‌ها کشتی نگیرد، چون از نظر مالی این کار به نفعش است. اما اگر چندین اسپانسر در لیگ برتر حضور پیدا کنند، رقابت زیاد می‌شود و جذابیت لیگ هم بالا می‌رود.

سرمربی تیم ستارگان ساری گفت: برای برگزاری لیگ باید هدفمند عمل کرد و تنها به این بسنده نکنیم که چند تیم در لیگ اعلام آمادگی کردند و مسابقات برگزار شود. ما در تیم ستارگان ساری عملاً عدم صعودمان قطعی شده بود اما تا لحظه آخر در مسابقات ماندیدم با وجود اینکه کشتی‌گیران ما مسابقات استانی و کشوری را پیش رو داشتند.