شرایط صدور پروانه وکالت بدون آزمون اعلام شد

شرایط صدور پروانه وکالت بدون آزمون اعلام شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن عبدلیان پور در مورد صدور پروانه‌های وکالت، کارشناسی و مشاوره بدون آزمون گفت: مواردی در هیأت نظارت مرکز وکلا تصویب شده و آیین‌نامه‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد که مورد تأیید ریاست قوه قضائیه هم است که بر اساس آن در مرکز وکلا بعضی از پروانه‌ها بدون آزمون صادر می‌شود.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضائیه در تشریح پروانه‌های وکالت بدون آزمون تصریح کرد: در خصوص وکالت، قضاتی که ۵ سال سابقه قضاوت مداوم داشته باشند، می‌توانند اگر به دلایلی با قوه قضائیه قطع همکاری کنند پس از استعلاماتی از مراجع ذی صلاح قانونی پروانه وکالت دریافت کنند.

وی ادامه داد: همچنین قضات شاغلی که ۲۰ سال سابقه قضاوت داشته باشند هم حین اشتغال می‌توانند پروانه دریافت کنند و پروانه خود را تا نائل شدن به بازنشستگی و تسویه حساب با قوه قضائیه تودیع و پس از آن پروانه خود را دریافت کنند.

عبدلیان پور همچنین افزود: اعضای هیأت علمی با ۱۵ سال سابقه تدریس در دانشگاه و مجامع علمی و دانشگاهی هم می‌توانند پروانه وکالت بدون آزمون بگیرند.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضائیه در مورد صدور پروانه بدون آزمون کارشناسی رسمی ادامه داد: کارشناسانی که ۲۰ سال سابقه هیأت علمی و تدریس در رشته خود داشته باشند می‌توانند پروانه کارشناسی بدون آزمون دریافت کنند که البته اخذ تمامی این پروانه‌ها با مصاحبه علمی خواهد بود.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در مورد جذب مشاوران بدون آزمون هم گفت: این دسته از عزیزان هم باید از اعضای هیأت علمی بوده و مرتبط به حوزه‌های مشاوره، آگاه و فعال در این حوزه باشند که مصادیق آن به صورت مفصل در آئین نامه‌های مرکز ذکر شده است.

وی گفت: آنچه از سوی مرکز وکلا به عنوان صدور پروانه بدون آزمون وکالت، کارشناسی و مشاوره بدون آزمون مطرح شده افراد مذکور بوده‌اند و بر اساس ماده ۴ و ۵ قانون تسهیل برگزاری آزمون به عهده سازمان سنجش است در واقع مواردی که مرکز بخواهد با آزمون به جذب وکیل، کارشناس و مشاور خانواده بپردازد و پروانه کارآموزی دهد صرفاً با سازمان سنجش است و ارتباطی با مرکز ندارد که برای آن بخواهد در سامانه دسترسی مجوزهای کسب و کار بارگذاری کند.