شکست کشتی‌گیران ایران مقابل روس‌ها نکته مثبت لیگ بود!

شکست کشتی‌گیران ایران مقابل روس‌ها نکته مثبت لیگ بود!

حمید یاری رئیس سازمان لیگ کشتی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره سطح کیفی مسابقات لیگ کشتی آزاد گفت: نتیجه و رقابت تنگاتنگ در مرحله فینال سطح رقابت‌ها را نشان داد. برخی دوستان از نقاط ضعف لیگ صحبت می‌کنند در صورتی که من معتقدم نکات منفی مسابقات لیگ نسبت به گذشته کمتر است، من قصد دفاع ندارم و ایرادات را هم گردن می‌گیرم ولی در سال‌های گذشته به خصوص در دهه ۹۰، دیدارها در مرحله فینال خیلی یک طرفه بود اما در این دو سال گذشته دو فینال با نتیجه ۵ بر ۵ به پایان رسید. درست است که تعداد تیم‌ها باید بیشتر شود و تیم‌هایی که تمکن مالی دارند در لیگ افزایش پیدا کند اما این موضوع تنها برعهده فدراسیون کشتی و سازمان لیگ نیست.

وی گفت: نگه‌داشتن این تیم‌ها در لیگ برعهده سرمربیان و سرپرستان است. حرکتی که در لیگ امسال از تیم انبوه سازان هوتن دیدیم واقعاً غیرقابل چشم‌پوشی بود، جنبه باخت دوستان پایین بود و متأسفانه به من و عوامل برگزارکننده لیگ توهین کردند، البته که من به دل نمی‌گیرم اما مگر چه اتفاقی در جریان کشتی افتاد؟! من تا قبل از شروع فینال منتسب به تیم هوتن بودم اما بعد از فینال همه چیز تغییر کرد. این مسائل زیبنده نیست. اگر قرار باشد اسپانسر حفظ شود نباید چنین اتفاقاتی در لیگ بیافتد.

رئیس سازمان لیگ کشتی در مورد قضاوت داوران گفت: به نظرم یکی از بهترین داوری‌ها در لیگ امسال انجام شد، چهار داور المپیکی درگیر کار بودند که نشان می‌دهد حساسیت کار بالا بوده است. در بحث کشتی امامی نسبت به صحنه اول که پای حریف روس بیرون رفت و امامی پل زد ۲ داور تأیید کردند و امتیازها نشست، اما تیم انبوه‌سازان اعتراضی نداشت که هیأت ژوری نگاه کند. حرکت بحث‌برانگیز همین بود و به نظرم در موارد دیگر داوری ایرادی نداشت. یکسری حرکات زیبنده نیست و دوستان فرافکنی می‌کنند.

یاری در واکنش به پیروزی روس‌ها در لیگ و افت فنی کشتی‌گیران ایران اظهارداشت: من همه کارشناسان محترمی که به ما انتقاد می‌کنند را به مناظره حضوری با هزینه خودم دعوت می‌کنم. اتفاقاً در سال منتهی به المپیک همین شکست کشتی‌گیران مقابل روس‌ها یک نکته مثبت بود، به این خاطر که اگر یونس امامی قرار است به کشتی‌گیر روس ببازد، اگر در لیگ اتفاق بیافتد بهتر است یا در مسابقات جهانی او مقابل کشتی‌گیر روس مغلوب شود.

وی تأکید کرد: باخت کشتی‌گیران به روس‌ها در لیگ اصلاً قابل توجیه نیست ولی اگر قرار باشد آن‌ها به خاطر این باخت درس بگیرند، بهتر است در لیگ این اتفاق بیافتد. الان همه نگاه‌ها به جهانی و المپیک است و ما باید کشتی‌گیران را برای آن مسابقات آماده کنیم. کشتی‌گیرانی مثل امامی، امیرمحمد یزدانی و قیاسی به بحث تاکتیکی خود باختند و لیگ از بعد فنی می‌تواند کمک زیادی کند.

شکست کشتی‌گیران ایران مقابل روس‌ها نکته مثبت لیگ بود!

یاری عنوان کرد: من نمی‌دانم چرا دوستان مدام نکات منفی را عنوان می‌کنند در حالی که همین باخت‌ها در لیگ به کشتی‌گیران ایران درس می‌دهد و آن‌ها به نقاط ضعفشان پی می‌برند. کمک لیگ در بحث فنی همین است که اگر کشتی‌گیر خارجی حضور پیدا می‌کند و کشتی‌گیران مقابل آن‌ها شکست خوردند از باخت‌های خودشان درس بگیرند. باخت یونس امامی کجا ثبت می‌شود، در حالی که خودش و اعضای کادرفنی به آن موضوع واقف هستند. حالا اگر این کشتی‌گیر در جهانی باز هم شکست بخورد این موضوع ارتباطی به لیگ ندارد.

رئیس سازمان لیگ کشتی گفت: دوستانی که به شرایط لیگ امسال انتقاد می‌کنند سابقه لیگ در سال‌های ۹۰ را بررسی کنند. در آن زمان همه فینال‌های لیگ برتر با اختلاف امتیاز زیاد به پایان می‌رسید اما دو سال است که رقابت بسیار زیاد است و مسابقات با نتایج ۵ بر ۵ به پایان می‌رسد. من قبول دارم که باید تعداد تیم‌ها در لیگ افزایش پیدا کند، اما آیا مگر نگه داشتن همه این مسائل وظیفه فدراسیون است؟! قطعاً خیر. البته که جزو وظایف ماست اما بقیه افراد مثل سرپرستان که باعث فراری دادن اسپانسرها می‌شوند چه نقشی دارند؟! فردی مثل سرپرست انبوه‌سازان هوتن اصلاً فضای کشتی را نمی‌شناسد و خودش هم این موضوع را مطرح کرد.

یاری گفت: من از تیم پاس تهران و دانشگاه آزاد واقعاً باید تشکر کنم، آن‌ها در لیگ حاضر می‌شوند که به زیرساخت کشتی کمک می‌کنند. دانشگاه آزاد هم کشتی‌های خوبی گرفته البته نسبت به دو تیم انبوه سازان و بانک شهر ضعیف‌تر بود که طبیعی است مگر این تیم چقدر هزینه کرده بود؟! آیا باید به تیمی که فقط به دنبال بهره‌برداری مالی و دیده شدن در کشتی است و شاید سال بعد در لیگ نیاید باید بگوییم امسال هم شرکت نکند؟! دوستانی که از نظر فنی به ما ایراد می‌گیرند راهکار هم به ما بدهند. اگر می‌گویند آئین نامه باید تغییر کند ایراداتش را بگویند. آیا دوستان آئین نامه را یک بار خواندند به ما ایراداتش را بگویند و اگر ما اشتباه کرده باشیم شهامت آن را دارم که معذرت خواهی کنم و آن را اصلاح کنم.