ضرورت و اهمیت صنعت گردشگری و هتلداری کشور

ضرورت و اهمیت صنعت گردشگری و هتلداری کشور

صنعت هتلداری و گردشگری کشور همواره یکی از صنایع نوپا و کم بضاعت در کشور به‌ شمار می‌رود. با توجه به درحال توسعه بودن این صنعت همواره یکی از مهمترین دغدغه‌های هتلداران و فعالان این حوزه، اهمیت و ضرورت استمرار به کارگیری راه‌کارهای جدید و کاربردی در این صنعت است.

اگر بخواهیم به صنعت هتلداری و قدمت آن در ایران بپپردازیم باید به ساخت و احداث اولین کاروانسراها در این سرزمین بپردازیم. مسافرخانه‌ها یا مهمان‌خانه‌ها به محوطه و فضای وسیعی که در جهت استراحت مسافران و کاروان‌ها بنا می‌شد اطلاق می‌شود. کاروانسراها به نوعی شکل ابتدایی اولین هتل‌ها در این سرزمین به‌شمار می‌روند و داد و ستد و دریافت مبلغی در قبال اسکان مسافر و کاروان، به نوعی تجارت در صنعت گردشگری و هتلداری محسوب می‌شود.

کشور ما ایران با توجه به این سابقه طولانی و پرفراز و نشیب همواره با مشکلات فراوان و بسیار زیادی در این زمینه مواجه بوده است. یکی از مهمترین این مشکلات روابط سیاسی ناپایدار و محدودیت‌های شرعی و اسلامی در زمینه هتلداری و ورود و خروج مسافر و گردشگران است. از دیگر مشکلات مهم و اساسی که بر سر راه این صنعت قرار گرفته، می‌توان نوسانات ارزی را نام برد که همچنان مانع پیشرفت در زمینه اقتصادی می‌شود.

 ایران در زمینه هتلداری در میان ۱۴۱ کشور جهان در رتبه ۱۱۳ قرار دارد این ارزیابی در حالی صورت گرفته که در میان تعداد هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های کشور، مشهد، مازندران و تهران با بیشترین تعداد هتل در رتبه اول تا سوم این صنعت قرار گرفتند.

استان خراستان رضوی با وجود ۲۰۰ هتل مشهد دارای رتبه نخست بیشترین تعداد اقامتگاه در کشور است. فعالیت هتل‌ها در مشهد و رزرو هتل توسط مسافران داخلی و خارجی، بازگشت حجم بسیار خوبی از ارز و سرمایه گذاری‌ها در این بخش را به‌همراه دارد. با توجه به این موضوع برای گسترش و پیشرفت بهتر در زمینه هتلداری، باید نسبت به جلوگیری فعالیت‌های غیر مجاز و خانگی برای اسکان مسافر در این شهر نیز اقدام‌های مستمر و مفید انجام گیرد.

استان مازندران با ۹۷ هتل و هتل آپارتمان در رتبه دوم این لیست قرار گرفته و با بیشترین تعداد مسافر داخلی پس از استان خراسان رضوی یکی از شهرهای سودآور در زمینه گردشگری به‌شمار می‌رود. این شهر با توجه به قرارگیری در شمال ایران، همواره گردشگران و مسافران بسیار زیادی را به خود جذب می‌کند.

شهر تهران به‌عنوان پایتخت کشور در مقایسه با دو استان پیشین از هتل‌های کمتری برخوردار است این در حالی است که این استان تنها به‌عنوان یک مقصد سیاسی و کاری همواره از سوی مسافران انتخاب شده و گردشگران بسیار اندکی صرفا برای بازدید این شهر و اقامت در هتل تهران به این شهر سفر می‌کنند.

برای ارزیابی ضرورت و اهمیت صنعت گردشگری و هتلداری در کشور و جامعه‌ی امروزی کافیست به آمار و ارقام محبوبیت این صنعت در جهان بنگریم. با نگاه به این آمار و ارزیابی متوجه می‌شویم که صنعت گردشگری و مدیریت هتلداری بزرگترین و پرمخاطب‌ترین صنعت در دنیا معرفی شده و جالب است بدانید که یکی از پایه‌های اصلی اقتصادی در بسیاری از کشورها این صنعت معرفی می‌شود.