عرضه زمین رایگان؛ شرط تحقق وعده نهضت ملی مسکن

عرضه زمین رایگان؛ شرط تحقق وعده نهضت ملی مسکن

علیرضا زندیان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره نقش نهضت ملی مسکن در تحقق شعار سال رشد تولید و مهار تورم گفت: مسکن جزو نیازهای اصلی جامعه ما است. با توجه به ازدواج‌هایی که در جامعه رخ می‌دهد طبیعتاً نیاز به مسکن روز به روز بالاتر می‌رود در این شرایط قطعاً باید سالی یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: البته ورود به بحث مسکن نیازمند یک طرح جامع است که به صورت همه جانبه تمام مسائل را در نظر بگیرد. وقتی بحث مسکن سازی به وجود می‌آید باید در ابتدا به تأمین منابع مالی آن دقت کرد زیرا این موضوع دارای اهمیت فراوانی است و در مرحله بعد وقتی ایده تولید انبوه مسکن را مطرح می‌کنیم و تورم هم در کشور فرما است برای تأمین مسکن افشار متوسط و زوج‌های جوان باید قیمت مسکن را سرشکن کنیم، زیرا مردم منابع مالی لازم و متناسب با تورم برای خرید مسکن را در اختیار ندارند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه متذکر شد: قیمت مسکن در قانون جهش تولید مسکن باید نسبت به آنچه در بازار وجود دارد کمتر باشد، زمین رایگان می‌تواند این قیمت را پایین بیاورد.

سال گذشته دولت ۸۰ هزار واحد مسکن را تحویل داد

عضو کمیسیون اقتصهادی مجلس گفت: بخش اعظم قیمت مسکن مخصوصاً در کلانشهرها مربوط به زمین است. سال گذشته دولت ۸۰ هزار واحد مسکن را تحویل داد که اصلاً قابل قبول نیست در حالی که مجلس ساز و کار قانونی تحقق این وعده را فراهم کرد. دولت نتوانست حتی به ۵۰ درصد از وعده خود عمل کند.

وی در خصوص آسیب شناسی عدم تحقق نهضت ملی مسکن گفت: در شهرستان‌ها در برابر الحاق زمین‌ها هم مقاومت شد و اجازه داده نشد که زمین رایگان به موقع در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد تا سریعاً اقدام به مناقصه و ساخت و ساز مسکن و اخد تسهیلات کند.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: اگر می‌خواهیم به وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال جامعه عمل بپوشانیم قطعاً باید برای واگذاری زمین رایگان به این طرح تلاش بیشتری کنیم. صدور پروانه ساخت و ساز از سوی شهرداری‌ها نیز باید سرعت بخشیده شود. بعضاً حتی زمین واگذار شده، پیمانکار مشخص شده و در پروسه پروانه شهرداری باقی مانده است.

به گفته این نماینده مجلس علاوه بر این مشکل دیگر عدم فراهم کردن امکاناتی مثل جاده، آموزش، بهداشت و غیره برای این خانه سازی ها است. اگر این اقدام از سوی وزارت راه و شهرسازی به موقع انجام شود قطعاً در اجرای آن تأثیر گذار خواهد بود.

زندیان با اشاره به اینکه گام سوم نظارت وزارت راه و شهرسازی است، گفت: متأسفانه نظارت وزارت راه و شهرسازی در سالهای اخیر بر طرح‌های نیمه تمام ضعیف بوده است و کمیسین اقتصادی هم در آینده نزدیک آمار این طرح را از وزیر جویا خواهد شد.

دلیل کند بودن الحاق زمین به شهرها

نماینده مردم بیجار ادامه داد: برای الحاق زمین‌هایی که خارج از حریم و محدوده بوده است و به عنوان اراضی ملی شناخته می‌شود باید کمیسیون ماده ۵ در استان‌ها به ریاست استاندار و با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف و شورای عالی شهرسازی تشکیل شود. در این کمیسیون‌ها هر کدام از نمایندگان دستگاه‌ها صرفاً از نگاه دستگاه خودشان تحلیل می‌کنند و این باعث می‌شود اصلاً کار انجام نشود که باید فکری به حال این موضوع بشود. با این وجود در حوزه انتخابیه بنده ابتدائا می‌خواستیم توسعه متصل رقم بزنیم ولی اراضی ملی به صورت یکجا وجود نداشت و مجبور شدیم به صورت منفصل معرفی کنیم و در کمیسیون ماده ۵ مسیر آن در حال طی شدن است.

وی خاطرنشان کرد: مسئله بعدی این است که اگر خدمات لازم در این خانه‌ها برای مردم فراهم نشود رغبت مردم برای ساکن شدن در آنها پایین می‌آید، زیرا تجربه مسکن مهر باعث شده مردم اطمینانی به این مسئله نداشته باشند.

زندیان خاطرنشان کرد: در بافت فرسوده به دلیل وجود ریزدانگی، یعنی خانه‌های زیر ۱۰۰ متر اولاً توان مالی و ثانیاً امکان ساخت و ساز و بهسازی وجود ندارد. به همین دلیل باید سرمایه گذار را تشویق به ساخت در این مناطق کنیم.

وی با تأکید بر اینکه بافت فرسوده می‌تواند بسیار مؤثر باشد است، گفت: زیرا بافت فرسوده ظرفیت فراوان برای توسعه مسکن سازی در اختیار دارد به این دلیل که در این مناطق زیرساخت‌های مثل آب و گاز بهداشت آموزش درمان و غیره وجود دارد و موجب کاهش هزینه مسکن سازی می‌شود و می‌توان جمعیت بیشتری را در این مناطق ساکن کرد.