علت تفاوت قیمت های بلیط هواپیما به استانبول چیست؟

 علت تفاوت قیمت های بلیط هواپیما به استانبول چیست؟

شاید هنگام خرید بلیط هواپیما به مقصد استانبول به این موضوع توجه کرده باشید که قیمت‌های بلیط هواپیما به استانبول متفاوت است. این تفاوت قیمت‌ به موارد مختلفی بستگی دارد که می‌تواند شامل نوع هواپیما، کلاس بلیط، فصل سفر و عوامل دیگری شود. در این مطلب همراه ما باشید تا پاسخ دهیم چرا بلیط هواپیما به استانبول دارای قیمت‌های متفاوتی است.

چرا قیمت بلیط هواپیما استانبول متفاوت است؟

استانبول یکی از مقاصد پررفت‌وآمد و پرطرفدار میان مسافران، توریست‌ها و تاجران است که پروازهای مختلفی از ایران از طریق ایرلاین‌های مختلف به این کشور در فصل‌های مختلف سال و به‌ویژه در نوروز و تعطیلات صورت می‌گیرد. ترکیه به دلیل نزدیک بودن به ایران، شرایط آب‌وهوایی و وضعیت تجاری که دارد، به‌ویژه در ایام تعطیلات رسمی، مقصد سفر خیلی از افراد است.

برای افرادی که به‌صورت مداوم به این کشور سفر می‌کنند، قطعا تهیه بلیط ارزان قیمت، مزیت‌های زیادی دارد. با بررسی علت ارزان‌تر فروخته شدن بلیط‌ استانبول به راحتی می‌توانید هنگام سفر، این نوع بلیط را تهیه کنید. برای اینکه علت تفاوت قیمت‌های بلیط هواپیما به مقصد استانبول را بررسی کنیم، باید با عوامل موثر بر آن آشنا شویم. مهم‌ترین عواملی که روی قیمت این بلیط‌ها تاثیر می‌گذارند، عبارتند از:

  • تاریخ خرید بلیط

تاریخ خرید از عوامل موثر بر قیمت بلیط هواپیماست. اگر در زمان تعطیلات و مراسم خاص که اوج مسافرت‌ها در آن اتفاق می‌افتد به استانبول سفر کنید، باید هزینه بیش‌تری برای خرید بلیط هواپیما بپردازید. اما در صورت نبود ضرورت برای سفر در این زمان‌ها می‌توانید در روزهایی تراکم ورود توریست کم‌تر است، به استانبول سفر کنید. به این ترتیب هم با شلوغی‌های استانبول روبرو نمی‌شوید و هم سفر ارزان‌تری را تجربه خواهید کرد.

  • ایرلاین و نوع کلاس پرواز

ایرلاین و نوع کلاس پرواز عامل تعیین کننده دیگری در تفاوت قیمت بلیط هواپیما استانبول هستند. قیمت بلیط هواپیماهای داخلی، ارزان‌تر از ایرلاین‌های خارجی است و در بین ایرلاین‌های داخلی نیز با توجه به قدمت و مشهور بودن نیز تفاوت قیمت‌هایی وجود دارد.

کلاس پرواز با توجه به اینکه اکونومی، پریمیوم اکونومی، تجاری (بیزینس کلاس) یا فرست کلاس باشد، بهای بلیط متفاوتی خواهد داشت. بلیط اکونومی، ارزانترین بلیط هواپیما تهران استانبول و فرست کلاس به دلیل خدماتی که دارد، گران‌ترین نوع بلیط است. هرچه کلاس پرواز بالاتر باشد، کیفیت خدمات ارائه شده، پذیرایی و امکانات رفاهی هم بیش‌تر خواهد بود و همین موضوع عاملی بر افزایش قیمت این نوع بلیط‌ها به حساب می‌آید.

  • پرواز در فصل‌های مختلف

فصل‌های سال نیز عامل دیگری هستند که بر قیمت بلیط استانبول تاثیر می‌گذارند. اگر در فصل‌های سرد با تعداد توریست‌های کم‌تر به این کشور سفر کنید، می‌توانید بلیط ارزان‌تری بخرید. همچنین در بهار یا تابستان، قیمت بلیط‌ها، رزرو هتل و به طور کلی هزینه سفر افزایش خواهد یافت.

استانبول در بهار درست مثل ایران، آب‌وهوای بسیار خوبی دارد و تعدد ورود مسافران به این شهر در بهار و تابستان بیش‌تر است. به همین دلیل قیمت بلیط هواپیما در این دو فصل افزایش پیدا می‌کند. اما در زمستان به دلیل سرمای شدید هوا در استانبول، مسافران کم‌تری به این شهر سفر می‎کنند و این یک فرصت عالی برای خرید بلیط با قیمت کم‌تر خواهد بود.

پرواز اکونومی

آشنایی با انواع بلیط هواپیما

هنگام سفر به استانبول یا سایر نقاط دنیا، پروازهای مختلفی انجام می‌شوند که نوع بلیط آن می‌تواند روی هزینه سفر شما تاثیر بگذارد. برای پرواز به سمت ترکیه، این بلیط‌ها شامل بلیط چارتر، بلیط لحظه آخری و بلیط سیستمی هستند. قیمت هر کدام از این بلیط‌ها متناسب با ایرلاین و نوع صندلی تغییر خواهند کرد. شما می‌توانید با توجه به بودجه و ویژگی‌های هر نوع سفر، بلیط دلخواهتان را بخرید. اما پیش از آن، با انواع بلیط‌های هواپیمایی آشنا ‌شوید.

بلیط سیستمی

تعیین قیمت بلیط هواپیما برعهده ایرلاین‌هاست. در بلیط سیستمی، قیمت بلیط از ابتدا مشخص بوده و امکان کنسلی در این نوع بلیط به صفر می‌رسد. بنابراین اگر بلیط‌ها تا لحظه پرواز به فروش نرسند، برخلاف بلیط چارتر با قیمت بالاتر فروخته خواهند شد و می‌توان گفت بلیط سیستمی، بلیطی است که به هیچ عنوان ارزان‌تر به فروش نمی‌رسد. مگر اینکه میزان تقاضا برای پرواز استانبول خیلی کم باشد که این بلیط با کاهش قیمت فروخته شود.

بلیط چارتری

بلیط چارتری به بلیطی گفته می‌شود که آژانس هواپیمایی به دلیل اجاره هواپیما، قیمت آن را به‌صورت فول چارتر یا سیت چارتر تعیین می‌کند. آژانس هواپیمایی در بلیط فول چارتر، تمامی صندلی‌ها را اجاره می‌کند. در حالی‌که در سیت چارتر تنها نیمی از صندلی‌ها به اجاره آژانس درآمده است.

بلیط چارتر ممکن است گاهی از بلیط سیستمی نیز گران‌تر باشد. اما در صورتی که آژانس تا لحظه پرواز نتوانسته باشد کل صندلی‌های اجاره‌ای خود را بفروشد، قیمت بلیط را کاهش خواهد داد تا بتواند تمام بلیط‌های خود را به فروش برساند. گاهی ممکن است پروازهای چارتر، کنسلی داشته باشند و همین عامل باعث کاهش قیمت بلیط می‌شود. بنابراین برای خرید بلیط هواپیما چارتر ارزان می‌توانید در فصولی که مسافر زیاد نیست یا کنسلی پیش می‌آید، اقدام کنید.

بلیط لحظه آخری

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، بلیط چارتر و بلیط سیستمی هر دو مشمول بلیط لحظه آخری هستند. یعنی بلیط‌هایی که به اصطلاح تا دقیقه نود به ساعت پرواز به فروش نرفته‌اند، به عنوان بلیط لحظه آخری شناخته می‌شوند. برای خرید بلیط هواپیما لحظه آخری ارزان‌تر که نوعی بلیط چارتر هستند، می‌توانید در فصل‌های کم مسافر، این نوع بلیط را تهیه کنید. در غیر این صورت، در فصل‌های شلوغ سفر نمی‌توانید بلیط لحظه آخری ارزان بخرید.

بلیط لحظه آخری

خرید کدام بلیط هواپیما استانبول مناسب است؟

انتخاب بلیط مناسب سفر به المان‌های مختلفی بستگی دارد. اولین عامل این است که رفتن به استانبول تا چه حد برای شما ضرورت دارد. اگر به دلایل توریستی می‌خواهید سفر کنید، می‌توانید بلیط اکونومی چارتر لحظه آخری را تهیه کنید. با این روش، سفر ارزان‌تری خواهید داشت و هزینه‌ای را که برای پرواز ذخیره کرده‌اید، می‌توانید خرج سفر کرده و از سفری که در پیش دارید، لذت بیش‌تری ببرید.

اگر شما هم باید در موعد زمانی خاصی در استانبول حضور داشته باشید و می‌خواهید با هزینه کم‌تری سفر کنید، می‌توانید پرواز‌های لحظه آخری یا چارتری آن تاریخ را چک کنید و فورا این نوع بلیط را بخرید. در غیر اینصورت بهتر است پرواز را از دست ندهید و بلیط سیستمی اکونومی تهیه کنید.

اگر از لحاظ مالی مشکلی ندارید، تهیه بلیط فرست کلاس یا بیزینس کلاس را پیشنهاد می‌دهیم که از لحاظ امکانات و داشتن صندلی راحت و فضای باز، سفر بسیار راحتی را تجربه کنید. البته مزیت سفر به استانبول این است که فاصله نسبت به سفر به اروپا و آمریکا کوتاه‌تر است و پرواز با بلیط ارزان قیمت و صندلی اکونومی، سختی چندانی ندارد و می‌توانید در هر حال سفر خوبی را تجربه کنید. در سفرهای طولانی، خرید بلیط فرست کلاس می‌تواند شرایط بهتر و راحت‌تری را برای سفر به وجود آورد.

استانبول، یکی از شلوغ‌ترین مقصدهایی است که همواره افراد زیادی به این شهر سفر می‌کنند. چه در تعطیلات ویژه مانند عید نوروز، کریسمس، اعیاد قربان و مانند آن و چه در تعطیلات بین‌المللی و ویژه کشور ترکیه، این کشور میزبان مسافرهای زیادی است. برای خرید بلیط ارزان و داشتن سفری خوب و با کیفیت بهتر است به نکات مرتبط به خرید بلیط توجه کنید تا بتوانید علت وجود تفاوت قیمت‌ها را درک کرده و بلیط مناسبی را بخرید.

وجود مواردی همچون بلیط چارتر یا بلیط لحظه آخری، امکان تهیه بلیط با قیمت بسیار کم‌تری را برای شما فراهم می‌کنند. عوامل دیگری که بر قیمت بلیط این مسیر تاثیر می‌گذارند، نوع کلاس پرواز و ایرلاین مورد نظر هستند؛ زیرا بخش زیادی از قیمت بلیط‌های استانبول را ایرلاین‌ها تعیین می‌کنند. در نهایت با توجه به تنوع زیاد بلیط‌ها می‌توانید بر اساس بودجه یا راحتی در سفر، بلیط‌های مختلفی را بخرید.