علت یکسره کار کردن یخچال و راهکارهای رفع آن

علت یکسره کار کردن یخچال و راهکارهای رفع آن

برای فهمیدن علت یکسره کار کردن یخچال باید با کارکرد یخچال آشنا باشیم. در یخچال ها گرما و رطوبت محفظه های ذخیره داخلی توسط یک حلقه بسته مبرد جذب می شوند و از طریق تعدادی سیم پیچ عبور کرده و گرما را در هوا منتشر می کند. همچنین کمپرسور مبرد را از حالت گازی به مایع تغییر می دهد و به این ترتیب گرما منتقل شده و این عمل تکرار می شود.

در یخچال اجزای مختلفی مثل ترموستات، تایمر، کلیدهای اضافه بار و فن وجود دارند که می توانند روند خنک سازی و روشن شدن یخچال را تسهیل کرده و باعث کارکرد درست یخچال شوند. به همین دلیل در بازه های زمانی مشخصی یخچال روشن و خاموش می شود. در صورتی که این قطعات درست کار نکنند در بعضی موارد اتفاق می افتد که یخچال خاموش نشده و یکسره کار می کند در این شرایط یخچال نیاز به تعمیر خواهد داشت. در این مطلب چندین دلیل مهم برای اتومات نکردن یخچال را شرح می دهیم.

۱۰ دلیل  یکسره کار کردن یخچال

یخچال ها از وسایل ضروری منزل هستند و خراب شدن آن نگرانی های زیادی را به دنبال دارد. همچنین تعمیر هر یک از قطعات یخچال نیز نیازمند صرف هزینه بالایی است؛ بنابراین در صورت وجود خطا یا خرابی قبل از مراجعه به تعمیرکار یخچال می توانید با مطالعه دفترچه راهنمای دستگاه تا حد زیادی مشکل به وجود آمده را عیب یابی کنید. در صورتی که نتوانستید از این طریق خطای یخچال را رفع نمایید باید به تعمیرکار معتبری مراجعه کنید.

یکی از مهم ترین ارورهای یخچال یکسره کار کردن یخچال به خصوص در فصول گرم است. در این حالت یخچال اتومات نکرده و خاموش نمی شود؛ این مشکل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه به معرفی چند علل رایج آن می پردازیم.

۱.قرارگیری یخچال در مکان نامناسب

اولین دلیل اتومات نکردن یخچال و فریزر قرارگیری دستگاه در مکان نامناسب است؛ توصیه مهم در این زمینه فاصله داشتن یخچال از وسایل گرمازا مثل آبگرمکن، پکیج و اجاق گاز می باشد. همچنین محلی که یخچال قرار داده می شود باید آفتاب گیر نباشد و یخچال دور از معرض آفتاب باشد. در صورتی که این موارد رعایت نشود یخچال مجبور است برای خنک نگه داشتن خود به طور مداوم کار کند.

مورد توجه قرار دادن این نکات به خصوص در فصل های گرم سال بسیار اهمیت دارند. نکته دیگر در مورد محل استقرار یخچال در منزل لحاظ کردن فاصله مناسب یخچال از دیوار است؛ در این حالت کمپرسور می تواند به راحتی گرمای خود را در محیط بیرون پخش کند.

۲.خرابی کمپرسور دلیل اتومات نکردن یخچال

یخچال ها از قطعات و واحدهای فنی زیادی تشکیل شده اند و ساختاری کاملا پیچیده دارند؛ یکی از این قطعات کمپرسور است که می تواند هوا را در داخل یخچال به گردش درآورد و به صورت یکنواخت باعث خنک سازی یخچال شود. دلیل عملکرد درست یخچال و خاموش و روشن شدن آن همین کمپرسور است؛ همچنین در بیشتر موارد عملکرد نادرست و خرابی و یکسره کار کردن یخچال نیز می تواند مربوط به کمپرسور باشد.

یکی از دلایل اینکه کمپرسور در یخچال خوب کار نمی کند خراب شدن سیم پیچ این قطعه است و دلیل دیگر ضعیف شدن کمپرسور می باشد. در این موارد باید سیم پیچ تعمیر شود و کمپرسور توسط متخصص تعویض گردد.

۳.کم بودن گاز یخچال علت یکسره کار کردن یخچال

از دیگر علل اتومات نکردن یخچال می توان به کم بودن گاز یخچال اشاره کرد؛ گاز یخچال نقطه تبخیر بسیار کمی داشته و یک گاز شیمیایی است که متراکم شده و باعث خنک سازی هوای اطراف می شود. برای اینکه تمام گرمای این گاز خارج شود تحت فرآیندهای پی در پی تبخیر و میعان قرار می گیرد و در نهایت باعث سرد شدن داخل یخچال می شود.

در حال حاضر برای یخچال های معمولی از گاز R134 استفاده می شود و گاز R134 مخصوص یخچال های مدل ساید بای ساید است. کم شدن این گازها باعث ایجاد مشکل در فرآیند خنک سازی یخچال و یکسره کار کردن آن می شوند؛ برای رفع این مشکل گاز یخچال را در مراکز معتبر تعمیرات یخچال سامسونگ در آمل شارژ کرد.

اتومات نکردن یخچال

۴.خرابی یا ایراد جزئی تایمر دیفراست

تایمر دیفراست وظیفه برفک زدایی و فعال کردن دیفراست در یخچال را بر عهده دارد. برای کنترل چرخه یخ زدایی در یخچال های پیشرفته و مدرن از مدارهای حالت جامد استفاده می شود؛ ولی  این تایمر در یخچال های قدیمی برای کنترل سیستم برفک زدایی کاربرد دارد. تایمر یک ساعت موتور محور است که وظیفه فرایند خنک سازی و یخ زدایی را انجام می دهد. هنگامی که این سیکل دچار مشکل شود منجر به یکسره کار کردن یخچال می شود؛ برای رفع این ایراد باید این قطعه تعمیر یا تعویض گردد.

تایمر دیفراست از قطعات داخلی یخچال محسوب می شود و برای تعمیر و تعویض آن به تجهیزات ویژه ای نیاز است؛ بنابراین باید تعمیر و تعویض آن توسط متخصص انجام شود. خراب شدن المنت این تایمر برای عیب یابی اتومات نکردن یخچال نیز باید بررسی شود؛ زیرا اگر المنت درست کار نکند چرخه برفک زدایی انجام نشده و باعث جمع شدن برفک در یخچال می شود. در نتیجه قدرت خنک سازی یخچال کاهش می یابد و برای تامین هوای سرد داخل یخچال باید موتور به طور دائم و یکسره کار کند.

۵.کثیف بودن کندانسور و کویل‌های آن

یکی از قطعات مهم یخچال کندانسور و کویل های آن  هستند که به اسم چگالنده نیز شناخته می شود. کندانسور در یخچال نقش مبدل حرارتی را ایفا می کند که کثیف شدن آن باعث جلوگیری از تبادل حرارتی می شود و از خروج درست گرما از یخچال ممانعت می کند. این مشکل منجر به باقی ماندن حرارت در گاز برگشتی به یخچال می شود و در نتیجه برای تامین سرمای مورد نیاز باید یخچال به صورت مداوم کار کند.

کندانسور و کویل های آن در قسمت پشت یخچال به صورت لوله های ریز موازی قرار دارند. برای نگهداری و جلوگیری از خرابی کندانسور باید در فواصل زمانی معینی آن را تمیز کرد؛ برای این کار بایستی یخچال را از برق کشید و با یک دستمال نمدار گرد و غبار و آلودگی های روی کندانسور و کویل های آن تمیز کرد.

تعمیرات یخچال ال جی در آمل

۶.خرابی و از بین رفتن لاستیک درب یخچال

دلیل دیگر برای یکسره کار کردن یخچال از بین رفتن لاستیک درب است که مشکل جزئی و کوچکی به نظر می رسد؛ ولی روی خرابی دستگاه تاثیر زیادی دارد. لاستیک یخچال نقش یک محافظ را دارد و از خروج برودت فضای داخلی یخچال به بیرون و از نفوذ گرما به داخل یخچال جلوگیری می کند. درصورتی که این لاستیک خراب شود گرما دائم به داخل یخچال نفوذ می کند و برای نگه داشتن یخچال در دمای نرمال کمپرسور باید مدام کار کند.

برای جلوگیری از مشکل از بین رفتن لاستی درب یخچال باید لاستیک درب به صورت مرتب تمیز شود. برای اطمینان از اینکه آیا لاستیک درب خراب شده یا نه می توان تست کاغذ A4 را انجام داد؛ برای این کار کاغذی را روی درب بگذارید و آن را ببندید به طوری که نصف کاغذ از یخچال بیرون باشد. سپس کاغذ را بیرون بکشید اگر به راحتی کاغذ بیرون کشیده شد به این معنی است که لاستیک درب یخچال از بین رفته و باید لاستیک تعویض شود.

۷.خرابی ترموستات؛ دلیل اصلی‌ یکسره کار کردن یخچال

 ترموستات قطعه دیگری در یخچال است که خرابی آن باعث اتومات نکردن یخچال می شود. وظیفه بررسی دمای فضای داخلی یخچال و مقایسه آن با دمای تنظیم شده برای دستگاه بر عهده ترموستات است؛

به این ترتیب تنظیمات دمای یخچال به درستی صورت می گیرد. همچنین وظیفه دیگر ترموستات فرمان دادن به هیتر دیفراست است؛ چنانچه در عملکرد ترموستات اختلال یا خرابی به وجود آید باعث می شود هیتر یخچال متوجه برفک نشود و یخچال اتومات کار نکند؛ در این صورت باعث یکسره کارکردن یخچال می شود.

۸.خرابی درب جایخی یخچال‌ های قدیمی

اصلی ترین علت اتومات نکردن یخچال در یخچال فریزهای معمولی و قدیمی خرابی درب جایخی است. این یخچال ها داری دو بخش جایخی و قسمت الی یخچال هستند؛ در صورت خراب شدن درب جایخی باعث می شود سرما از این بخش به محفظه الی نفوذ کند. در نتیجه مواد غذایی داخل یخچال یخ می زنند و موتور باید مداوم کار کند تا دمای سرد جایخی را تامین نماید. برای رفع این مشکل بایستی درب جایخی تعویض شود.

۹.اتومات نکردن یخچال به دلیل باز و بسته شدن مدام درب یخچال

باز و بسته کردن مداوم درب یخچال یکی از مواردی است که باعث یکسره کارکردن یخچال می شود. در صورتی به طور پی در پی درب یخچال باز و بسته شود گرما از محیط بیرون وارد فضای داخل یخچال می شود؛ در نتیجه برای جبران سرمای از دست رفته موتور بایستی به طور مداوم کار کند. برای جلوگیری از چنین مشکلی باید مواد غذایی را به یکباره از یخچال خارج کرد تا در دفعات کمتری درب یخچال باز شود.

تعمیرات یخچال سامسونگ در آمل

۱۰.وجود مشکل در برد اصلی یخچال

علت دیگر برای اتومات نکردن یخچال ایرادات سنسور و برد یخچال است؛ این قطعات در یخچال های امروزی از اجزای مهم یخچال محسوب می شوند. برد و سنسور به صورت مداوم دمی فضای داخل یخچال و فریزر را بررسی می کنند. هنگامی که دما به حالت ایده آل رسید فرمان قطع عملکرد برای کمپرسور صادر می شود و تا مدتی خاموش شده و استراحت می کند.

وجود حساسیت بالا در سنسور سبب شده که با کوچکترین مشکلی عملکرد آن مختل شود؛ در این صورت روی برودت یخچال تاثیر زیادی خواهد گذاشت. چنانچه در نسل های جدید یخچال فریزر روشن و خاموش شدن یخچال اتومات انجام نشود باید برای رفع مشکل سنسور یخچال بررسی گردد. این کار باید توسط متخصص تعمیر یخچال ال جی در آمل انجام شود تا دلیل یکسره کار کردن یخچال مشخص شده و برای برد آن تعمیرات لازمصورت گیرد. 

جمع بندی

یکسره کار کردن یخچال می تواند به دلایل مختلف اتفاق بیفتد که ما در این مطلب به بررسی تعدادی از این علل پرداختیم. از مهم ترین مواردی که می تواند منجر به  اتومات نکردن یخچال شود می توان به محل قرارگیری نامناسب یخچال، خرابی ترموستات و تایمر دیفراست و یا کثیف بودن کندانسور و کویل های آن اشاره کرد.