علل بروز رگ های واریسی + روش های درمان [سال 2023] ✔️

علل بروز رگ های واریسی + روش های درمان [سال 2023] ✔️

بیماری واریس یکی از شایع ترین بیماری ها است. معمولا رگ های واریسی برخلاف ظاهری که ایجاد می کنند، فاقد هر گونه درد هستند. اما در صورت رعایت نکردن و عدم انجام روند درمان، می‌توانند به یک بیماری بسیار جدی تبدیل شود. درمان واریس پایا عروق عنکبوتی از جمله درگیری های مردم و به ویژه زنان است. چرا که واریس پا علی رغم اثر منفی بر زیبایی پوست که باعث کاهش اعتماد به نفس مبتلایان می‌ شود، برای اکثر بیماران مشکلات دیگری را نیز ایجاد می‌کند که از جمله می‌ توان به درد پا و سنگینی پا، بی قراری پا، متورم شدن مچ پا در اثر ایستادن طولانی مدت و گرفتگی عضلات پا اشاره کرد.

در برخی از مواقع ممکن است فرد از انجام فعالیت های روزانه خود هم ناتوان شود و حتی به سختی بتواند روی پاهای خود بایستد. پیشنهاد می شود در صورت مشاهده علائم اولیه نیز، سریعا بهترین دکتر واریس در تهران را پیدا کرده و با مراجعه به آن روند درمانی را پیش ببرید. ما در این مقاله هر آنچه باید در مورد بیماری واریس بدانید را به طور کامل شرح دادیم. اگر به اطلاعات بیشتری در این مورد نیاز دارید می توانید به سایت جراحا (jaraha.com) مراجعه کنید و یا از سایت هایی نظیر پزشکا و جراحتو کمک بگیرید.

واریس چیست؟

زمانی که در رگ ها اختلال خون رسانی به وجود می آید، رگ ها به طور غیر طبیعی بزرگ می شوند و معمولا متورم شده و رنگ مایل به آبی یا ارغوانی به خود می گیرد که اغلب دردناک هستند و به آن ها رگ های واریسی گفته می شود. این بیماری که به ویژه در زنان شایع است عوامل ژنتیکی در ایجاد آن نقش مهمی دارند. رگ های واریسی یا رگ های تار عنکبوتی که به عنوان واریکوز نیز شناخته می شوند، تارهای نازک و ریزی هستند که در زیر پوست ظاهر می شوند و زیبایی پوست را از بین می برند.

رگ‌های واریسی و عنکبوتی می‌‌توانند در هر نقطه از بدن به وجود بیایند اما در اکثر مواقع روی پاها و ناحیه لگن ایجاد می‌‌شوند اکثر رگ‌های واریسی در نزدیکی سطح پوست به وجود می‌‌آیند. به طور کلی زمانی که سیاهرگ ها به طور غیر عادی ضخیم شوند، پیچ و تاب خورده و بزرگ می شوند. واریس بیماری کم خطری است اما در صورت عدم رعایت برخی موارد و مراجعه دیر هنگام به پزشک می تواند به بیماری خطرناکی تبدیل شود و مشکلاتی را ایجاد کند.

علل بروز رگ های واریسی

زمانی که رگ ها به درستی کار نکنند، واریس رخ می دهد. این رگ ها دارای دریچه های یک طرفه هستند و مانع گردش خون به عقب می شوند. زمانی که این دریچه های یک طرفه از بین بروند و دچار مشکل شوند، خون نمی تواند به سمت قلب حرکت کند و به همین دلیل در جای خود تجمع می کند و رگ ها بزرگ می شوند. این رگ ها معمولا بر روی پاها ایجاد می شوند. رگ‌های این مناطق دورتر از قلب هستند و جاذبه جریان خون را به سمت بالا سخت‌ تر می‌کند.

برخی از شایع ترین دلایل ایجاد رگ های واریسی عبارت اند از:

  • چاقی و اضافه وزن
  • مصرف قرص ضد بارداری
  • بالا رفتن سن
  • وراثت
  • آسیب ‌دیدگی رگ
  • سابقه تشکیل لخته خون
  • چهار زانو نشستن به مدت طولانی
  • هورمون درمانی پس از یائسگی
علل بروز رگ های واریسی

راه های درمان واریس

پزشک متخصص بهترین روش درمان را متناسب با شرایط بیمار برای تسکین علائم واریس و عروق عنکبوتی پیشنهاد می‌کند که در ادامه برخی از روش ها را ذکر کرده ایم:

  • جوراب واریس
  • اسکلروتراپی یا درمان عروق واریسی
  • درمان واریس پا با لیزر
  • لیزر درمانى درون وریدى و درمان رادیوفرکانسی

از روش های خود مراقبتی واریس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگر برای مدت طولانی می‌ نشینید، لازم است هر ۳۰ دقیقه یک بار بلند شوید و کمی قدم بزنید. انقباض عضلات پای شما هنگام راه رفتن، به بازگرداندن خون به سوی قلب و کاهش فشار وارده بر دیواره رگ‌ ها کمک می‌کند.
  • اگر برای مدت طولانی می‌ ایستید، لازم است هر ۳۰ دقیقه یک بار به خودتان استراحت بدهید. بی‌ حرکت ایستادن، فشار زیادی را بر رگ‌ های پای شما وارد می‌کند.
  • ورزش کنید، هرقدر عضلات پای شما قوی‌ تر باشند، احتمال ضعیف شدن دریچه‌ های رگ‌ها و تجمع خون در پاها کمتر می‌شود.
  • از حمام طولانی مدت در وان آب داغ بپرهیزید: دمای بالا باعث گشاد شدن عروق و تجمع خون بیشتر درون رگ‌ ها می‌شود.
  • پاهای خود را در بازه‌ های زمانی مختلف بالا ببرید: قرار دادن پاها بالاتر از قلب، به بازگشت خون از پاها به سوی قلب کمک کرده و از فشار وارده به دیواره رگ‌ ها می‌کاهد.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

بسیاری از افراد با مشاهده رگ های واریسی به آن ها بی توجه می شوند و اهمیتی نمی دهند و به پزشک مراجعه نمی کنند. در این صورت امکان حادتر شدن مشکل برای شما وجود دارد. پیشنهاد می شود در صورت مشاهده هر گونه از این عروق ها چه بزرگ و چه کوچک و یا ظاهر شدن غیر عادی عروق خونی در قسمت های مختلف بدن، سریع به پزشک متخصص خود مراجعه کنید.

از طرفی دیگر این بیماری بسیار خطرناک و جدی برای خانم های باردار می تواند باشد که خانم های باردار یا کسانی که به تازگی زایمان کرده اند باید به‌ طور مرتب توسط پزشک زنان مورد معاینه قرار گیرند تا در صورت مشاهده علائم واریس در واژن یا رحم، سریعا اقدام به درمان کنند.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

کلام آخر

به طور کلی برای هر فردی بر اثر اتفاقات مختلفی ممکن است واریس پا یا بزرگ شدن عروق ها رخ دهد. رگ‌ های واریسی اگر چه خطر بزرگی نیستند، اما تجربه‌ ای نا خوشایندند و درمان هر چه سریع آن ها موجب رفع درد ها و ظاهر ناخوشایند آن ها می شود. واریس بیش تر در اندام هایی مانند دست، شکم، ناحیه تناسلی، صورت و حتی دستگاه گوارشی رخ می دهد ولی به دلیل زیاد بودن فشار وریدی در برخی نقاط از جمله پاها، واریس پا یکی از شایع ترین بیماری ها می باشد.

از علل بروز واریس می توان به زمینه ارثی، داشتن تغذیه نا مناسب، انجام ورزش های سنگین، استفاده از سیگار و … اشاره کرد. ما در این مقاله سعی کردیم مطالب مفیدی در رابطه با این موضوع در اختیار شما قرار دهیم. از این که تا پایان مقاله همراه ما بودید از شما سپاس گزاریم. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به سایت جراحا (jaraha.com) مراجعه کنید.