عملکرد متفاوت نوجوانان و جوانان بوکس/ امیدوار اما همچنان نگران

عملکرد متفاوت نوجوانان و جوانان بوکس/ امیدوار اما همچنان نگران

به گزارش خبرنگار مهر، رقابت‌های بوکس قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا از اول تا دوازدهم آبان‌ جاری به میزبانی قزاقستان برگزار شد و تیم های جوانان و نوجوانان ایران نمایش متفاوتی داشتند که می تواند به آینده این رشته امیدوارتر از قبل بود.

پس از ناکامی بوکس در بازیهای آسیایی، نمایندگان ایران در رقابت‌های قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا ۲۰۲۳ – قزاقستان، حضور پیدا کردند. چند روز پیش از آغاز مسابقات هدایت تیم نوجوانان که مدتها زیر نظر رضا مهدی پور فعالیت می کرد به اکبر احدی سپرده شد تا وی تنها با سه مرحله اردو میراث دار تلاش های چند ساله نوجوانانی شود که ابتدا توسط مربیانشان در استان های خود و سپس زیر نظر کادر فنی سابق چندین سال به تمرین پرداخته بودند.

نوجوانان ایران در این رقابتها با یک طلا، یک نقره و سه برنز در جایگاه ششمی آسیا قرار گرفتند در حالی که پیش از این نوجوانان ایران چهارمی آسیا را در کارنامه خود داشتند، در سالی که با درخشش پدیده ای به نام هیربد اسلامی نوجوانان در حضور قدرت های برتر آسیا تنها یک گام با رفتن روی سکوی تیمی فاصله داشتند، اما حالا نه خبری از هیربد اسلامی است و نه جایگاه چهارمی!

در اتفاقی سوال برانگیز امسال قزاق ها و ازبک ها قدرت های بی چون و چرای بوکس آسیا و جهان موفق نشدند در جایگاه نخست جدول قرار بگیرند. عدم حضور بوکسورهای مدعی کشورهای صاحب نام تا جایی مشهود بود که هندی ها ۱۰ مدال طلا کسب کردند و ازبک ها چهار مدال! بوکسورهای همیشه مدعی قزاق تنها ۶ مدال طلا کسب کردند و قرقیزستان، ترکمنستان، ایران، چین تایپه، ژاپن و تایلند هم هرکدام موفق به کسب مدال طلا در این مسابقات شدند.

با این اوصاف تیم تحت هدایت اکبر احدی باتجربه با کسب پنج مدال (یک طلا، یک نقره و سه برنز) به کار خود در مسابقات قهرمانی آسیا پایان داد. نتیجه ای که بی انصافی است اگر آن را ضعیف بدانیم اما خوش باورانه و ساده لوحانه است اگر در غیاب مدعیان اصلی و کسب رتبه ششمی درخشان توصیف شود.

در رده جوانان اما شرایط متفاوت بود؛ تیم ایران در مصاف با رقبای مدعی و قدرتمند خود موفق به کسب هیچ مدالی نشد اما تمام حریفان بوکسورهای جوان ایران در پایان رقابتها روی سکو رفتند که این نشان می دهد کار جوانان برابر حریفانشان بسیار سخت بوده است.

در وزن ۵۷ کیلوگرم فضلی در دومین دیدار مقابل نیخیل از هند شکست خورد و نیخیل هندی در پایان رقابتها موفق شد به رتبه نخست رقابتها و مدال طلا در این وزن دست پیدا کند. در ۶۰ کیلوگرم، آکیتو هوری از ژاپن حریف حامد امیر زاده در پایان مسابقات به مدال برنز رسید و کاپ تکنیک هم گرفت.

در ۶۳ کیلوگرم سابیرخان از قزاقستان حریف میر احمدی در پایان مسابقات به مدال طلا دست پیدا کرد . وی عنوان دار رقابتهای قهرمان جهان نیز بود. در ۶۷ کیلوگرم عرشیا امیدی فر در دومین مبارزه خود به آنکوش از هند باخت و نماینده هند در پایان رقابتها به مدال نقره رسید.

سام استکی در ۷۵ کیلوگرم مقابل باگتیروف از ترکمنستان شکست خورد و حریف ترکمنستانی در پایان مسابقات به برنز رسید. در ۸۰ کیلوگرم امیررضا ملک خطابی مقابل مینسئونگ کیم از کره جنوبی شکست خورد و حریفش در پایان رقابتها به مدال برنز دست پیدا کرد. در ۹۲ کیلوگرم علی علی اکبری به بهارات جون از هند باخت و این بوکسور هندی در پایان رقابتها مدال طلا را از آن خود کرد. در ۹۲+ کیلوگرم، اسماعیلی مقابل یرمولنکو قزاق باخت و بوکسور قدرتمند قزاق در پایان رقابتها قهرمان شد.

با این حساب تیم رضا مهدی پور در این رقابتها در کسب مدال ناکام بود ولی مقایل حریفان قدرتمند و مدعی شکست خورد.

آنچه روشن است بوکس ایران نیاز به تغییر و تحول اساسی در مدیریت، برنامه ریزی و درآمدزایی دارد. تغییراتی که اجازه ندهد هیچ بوکسوری بدون حضور در قهرمانی کشور راهی تیم ملی شود، پیشنهاد پرداخت هزینه اعزام توسط خانواده ها برای حضور فرزندانشان در تیم های ملی دیگر به گوش نرسد، پست های کلیدی فدراسیون همچون مدیریت تیم های ملی بوکس به فردی خارج از خانواده بوکس سپرده نشود و …

انتظاراتی به حق از رئیس فدراسیونی که خود المپین و از قهرمانان این رشته ورزشی بوده است و با شعار عدالت خواهی و حل مشکلات به فدراسیون آمده است. استفاده درست و به جا از منابع انسانی نخستین گام حسینی در فدراسیون بوکس است که باید به آن توجه کند. حلقه مفقوده فدراسیون بوکس که تداوم آن نتایج خوشایندی برای این رشته رزمی نخواهد داشت.

ترکیب تیم بوکس نوجوانان ایران:

۴۶ کیلوگرم: مهدی روزبهانی از لرستان
۵۴ کیلوگرم: پویا کریمیان از لرستان
۵۷ کیلوگرم: سارو کَسنزانی از کردستان
۶۰ کیلوگرم: اشکان هاشمی از تهران
۶۳ کیلوگرم: امیرمحمد رستم‌پور از گلستان
۶۶ کیلوگرم: محمدصالح مصباحی از لرستان
۷۰ کیلوگرم: ماهان ساجدی از مازندران
۷۵ کیلوگرم: عبدالرحمان دارا از سیستان و بلوچستان
۸۰+ کیلوگرم: عباس گرشاسبی از بوشهر
اکبر احدی (سرمربی )
مجتبی فرجی و آرش روشنایی (مربی)کادر فنی

ترکیب تیم بوکس جوانان ایران:

۵۱ کیلوگرم: مهدی کاظمی از خوزستان
۵۷ کیلوگرم: رضا فضلی‌ از خوزستان
۶۰ کیلوگرم: حامد امیرزاده از لرستان
۶۳.۵ کیلوگرم: سیدعلی اکبر میراحمدی از چهارمحال‌وبختیاری
۶۷ کیلوگرم: محمدارشیا امیدی‌فر از تهران
۷۵ کیلوگرم: سام استکی از اصفهان
۸۰ کیلوگرم: امیررضا ملک‌خطابی از کرمانشاه
۹۲ کیلوگرم: علی علی‌اکبری از گلستان
۹۲+ کیلوگرم: امیر اسماعیلی از آذربایجان‌غربی
رضا مهدی پور (سرمربی)
مرتضی سپهوند، ایمان طیبی و مرتضی خفایی (مربی)