فروش سینماهای چین ۸۳ درصد در سال ۲۰۲۳ رشد کرد/ فروش ۷.۷۳ میلیاردی

فروش سینماهای چین ۸۳ درصد در سال ۲۰۲۳ رشد کرد/ فروش ۷.۷۳ میلیاردی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، در حالی که بهبود وضعیت فروش سینماهای چین پس از سالی که هنوز درگیر کووید بود، به صورت موفقیت‌آمیزی پیش رفت، اما فیلم‌های خارجی نتوانستند جایگاه مهمی در این میان کسب کنند.
فیلم‌های تولید چین تمام ۱۰ جایگاه پرفروش‌ترین فیلم‌های سال را به خود اختصاص دادند و فروش ناخالص سینماها به مجموع ۵۴.۹ میلیارد یوان یا ۷.۷۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رسید.
طبق داده‌های اداره فیلم چین، این رقم به نسبت سال قبل ۸۳ درصد بیشتر شده، اما هنوز ۱۴.۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ یعنی سال پیش از کووید، که فروشی ۶۴.۳ میلیارد یوانی ثبت شده بود، پایین‌تر است. این نهاد دولتی در عین حال فروش سال ۲۰۲۳ را چهارمین سال پرفروش سینمای چین خواند.
در مقایسه با سال ۲۰۲۲ بهبود فروش سینماهای چین از بسیاری از کشورها بیشتر است زیرا چین در آن سال بدترین وضعیت همه‌گیری را متحمل شد و سینماها ۸ ماه سال تعطیل بودند یا با محدودیت ظرفیت کار کردند. در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، در حالی که بسیاری از کشورهای جهان با محدودیت‌های کرونا مشغول فعالیت بودند، سینماهای چین تا حد زیادی به صورت عادی کار می‌کرد و بزرگترین بازار فیلم روی کره زمین را از آن خود کرده بود.
شمار بلیت‌های فروخته شده در سال ۲۰۲۳ بالاترین میزان در چهار سال گذشته بود و به ۱.۳ میلیارد بلیت رسید. این مقدار کمی کمتر از یک بلیت سینما برای هر نفر در این کشور بزرگ است.
یک شرکت سینمایی گفته در سال ۲۰۲۳ گرچه بازار تا حد زیادی به روی عناوین وارداتی باز شد، اما فیلم‌های ساخت چین ۸۴ درصد از کل بازار فروش سینما را به خود اختصاص دادند. میزان فیلم‌های وارداتی هم ۱۶ درصد کل فیلم‌های نمایش داده شده بود که تفاوت چندانی با سال ۲۰۲۲ نداشت.
پرفروش‌ترین فیلم خارجی که سال ۲۰۲۳ در چین نمایش داده شد «سریع ایکس» با فروشی ۹۸۵ میلیون یوانی یا ۱۳۹ میلیون دلاری بود. پس از آن ۲ انیمیشن ژاپنی «سوزومی» با فروش ۱۱۴ میلیون دلار و «اولین اسلم دانک» با فروش ۹۳ میلیون دلار جای داشتند.
۲ فیلم داخلی که در سال نوی چینی اکران شدند یعنی «رودخانه سرخ» و «زمین سرگردان ۲» پرفروش‌ترین فیلم‌های سال شدند که فروششان از رقم ۴ میلیارد یوان (۵۶۰ میلیون دلار) فراتر رفت.
بهبود فروش سینماها در سال ۲۰۲۳ به دلیل گسترش فعالیت‌های سینماها در شهرهای کوچکتر و مناطق روستایی، روند رو به رشد تماشای خانوادگی فیلم‌ها و تغییر سینما از نظر جمعیت‌شناسی، به‌ویژه با افزایش تماشاگران زن ۲۵ ساله و بالاتر، رقم خورد.
به گفته اداره فیلم چین، این کشور در پایان سال ۲۰۲۳ دارای ۸۶۳۰۰ پرده سینما بود که در مقایسه با ۶۹۸۰۰ پرده فعال در سال ۲۰۱۹، که فروش گیشه‌ها نیز بالاتر بود، بالاتر است. فروش هر پرده نمایش از میانگین ۱۲۹ هزار دلار در آن سال، به ۸۹هزار دلار در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.
در سال ۲۰۲۳، باکس آفیس فصل تابستان موفق‌ترین فروش تاریخ را تجربه کرد و تقریبا ۴۰ درصد از فروش سال را به خود اختصاص داد. گیشه تعطیلات جشنواره بهار هم با سهم ۱۲.۳ درصدی، در رتبه دوم قرار گرفت.