فواید حجاب از نظر علمی

فواید حجاب از نظر علمی

حجاب ریشه در فطرت انسانی دارد و در اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردار است، زیرا در اسلام میزان ارزش زن باتوجه به حجاب شناخته می شود؛ اما متأسفانه امروزه این ارزش انسانی باتوجه به فرهنگ غرب تزلزل پیدا کرده است. اگر می خواهید درباره فواید حجاب از نظر علمی اطلاعاتی را کسب کنید تا پایان با ما همراه باشید.

فواید و پیامدهای حجاب

رعایت کردن حجاب فواید بسیار و تأثیر بسزایی بر روی افراد دارد برخی از فواید و پیامدهای حجاب به شرح زیر است:
  • حجاب باعث تقویت پاکی و عفت می شود
حجاب، عفت زنان را به دیگران یادآور می کند. از فواید آن این است که شما را در برابر تمام بدی ها و وسوسه های شیطان محافظت می کند همچنین شخصیت خوب زنان، اصالت و حقانیت را تقویت می کند. 
 
  • طاعت از فرمان خدا، پیامبر اکرم (ص) و امامان
در قرآن و در سوره نور آیه 31 در مورد حجاب برای زنان باایمان تأیید شده است که زنان باید زینت های خود را آشکار نکنند و روسری های خود را بر سینه خود بیفکنند تا علاوه بر سروگردن سینه آنان نیز پوشیده شود. همچنین در سوره احزاب آیه 59 بیان شده است که ای پیامبر به همسران، دختران و زنان مؤمن بگو که روسری های بلند بپوشند که این عمل مناسب است تا به عفت و پاک دامنی شناخته شوند و مورد آزار و اذیت قرار نگیرند.
  • پاسخ به ندای پاک فطرت و منطق
از زمان حضرت آدم تا به امروز انسان ها حجاب و حیا را دوست دارند و در ملت های گذشته مانند زردشتیان، یهود، ایران باستان و سایر ملت ها بر آن تاکید داشتند. طوری که افراد بی حجاب و مردان هوسران در عمق وجود خود به افرادی که دارای حجاب و عفیف هستند، احترام خاصی می گذارند.
  • امنیت، آرامش جسمی و روحی زنان
حجاب به عنوان یک نوع مصونیت در برابر تیرهای هوس آلود است که این مصونیت باعث ایجاد آرامش برای خود و دیگران می شود. استفاده از حجاب برای خانم ها باعث ایجاد امنیت برای خانم ها می شود. افرادی که حجاب خود را رعایت می کنند کمتر مورد تعارض و مزاحمت افراد قرار می گیرند.
  • حجاب به عنوان نمادی از تعهد عمل می کند
حجاب به عنوان نمادی از تعهد زن به یک مرد است همچنین حجاب می تواند به عنوان تعهد در برابر خدا و اسلام باشد.
  • حجاب چشم به هم چشمی را کم می کند
زنان معمولاً در معرض رقابت برای خرید و استفاده از لباس های با قیمت بالا هستند، اما حجاب از تأثیرات منفی و این چشم و هم چشمی ها می کاهد اما باید این را در نظر داشته باشید که تمام زنان باحجاب مانند یکدیگر نیستند و نمی توان آن ها را بر اساس لباس هایشان قضاوت کرد.
  • حجاب باعث بهبود عزت نفس زنان می شود
حجاب به بهبود عزت نفس زنان کمک می کند؛ زیرا عزت نفس زنان بر اساس نوع پوشش آن ها سنجیده می شود. رعایت حجاب به عنوان راهی برای افزایش عزت نفس و شخصیت زنان است.
  • حجاب باعث کاهش ارتکاب به گناه می شود
زنان باید سر و بدن خود را در برابر نامحرم بپوشانند و این یکی از دستورات الهی است. افرادی که حجاب خود را رعایت نمی کنند بیشتر مرتکب گناه می شوند و هرچه انسان کمتر گناه کند بیشتر به بهشت نزدیک می شود.
  • حجاب باعث حفظ ارزش های الهی و انسانی
هر چیز باارزشی دارای حجاب است و زنان باحجاب مانند مرواریدی در صدف هستند به همین دلیل حجاب باعث حفظ ارزش های الهی و انسانی می شود.
فواید و پیامدهای حجاب

دلایل علمی حجاب

نوروبیولوژیست ها اثبات کردند که در مغز انسان بخش های مهمی در ارتباط باحجاب وجود دارد که از مهم ترین این بخش ها می توان به مرکز کنترل تصمیم گیری و قضاوت و مرکز کنترل هیجانات اشاره کرد که تمام عملکرد مغز تحت تأثیر این بخش ها است.
  • مرکز کنترل تصمیم گیری و قضاوت
بین مرکز تصمیم گیری و هیجان ارتباط زیادی وجود دارد و زمانی که مرکز هیجانات فعال باشد مرکز تصمیم گیری مهار می شود و رفتار افراد بر اساس هیجانات شکل می گیرد. هر چه هیجان ما بیشتر باشد اثر مهاری بر قضاوت ما بیشتر است و هر چه میزان قدرت هیجان ورودی حسی ما بالاتر باشد رفتار ما غیرمنطقی خواهد بود به همین دلیل است که تاکید می شود که زنان حجاب خود را رعایت کنند، زیرا باعث برانگیخته شدن مرکز هیجان در آقایان می شود.
  • مرکز کنترل هیجانات
مرکز کنترل هیجانات یا آمیگدالا قسمتی است که ورودی های حسی ما به آن قسمت می رود. هر ورودی حسی که ما از محیط دریافت می کنیم مانند بویایی، بینایی شنوایی، چشایی و لامسه به صورت جدا به آمیگدالا ارسال می شود و حافظه ای در این قسمت تشکیل و ذخیره می شود این ورودی ها به بخش تصمیم گیری نیز می روند.

فواید حجاب از نظر پزشکی

فواید حجاب از نظر پزشکی بسیار است از جمله مهمترین فواید آن به شرح زیر است:
  • رابطه حجاب و سلامتی جسم
پزشکان معتقدند که استرس و اضطراب در شکل گیری انواع بیماری ها و تشدید آن ها بسیار تأثیر دارد. نداشتن حجاب و پوشش مناسب در جامعه باعث ایجاد اضطراب های جنسی و نگرانی می شود و افراد نمی توانند بر کار و تحصیل خود تسلط داشته باشند. پزشکان معتقدند که همین استرس سرآغاز بسیاری از بیماری ها است به همین دلیل دین اسلام توصیه کرده است که زنان برای آرامش و سلامت خود و جامعه حجاب خود را رعایت کنند.
  • حجاب باعث بهبود سطح بهداشت زنان می‎شود
یکی از فواید حجاب از نظر پزشکی تأثیر آن در حفظ بهداشت است و باعث حفظ پاکی درونی می شود. بدن زنان با استفاده از حجاب پوشیده می شود و در برابر آلودگی ها و سایر آسیب هایی که در اجتماع وجود دارد، محدود می شود. مطالعات نشان داده است که زنانی که حجاب خود را رعایت می کنند و محجبه هستند در مقایسه با سایر زنان حدود 40 الی 60 درصد کمتر گرمای بدن خود را از دست می دهند بنابراین رعایت حجاب در فصل های سرد سال بر سلامتی افراد تأثیر می گذارد و کمتر دچار بیماری می شوند.

از نظر اسلام حجاب باید چگونه باشد؟

هر لباسی که تمام اعضای بدن را بپوشاند و توجه نامحرم را به خود جلب نکند، مصداق حجاب اسلامی است. چادر بهترین و کامل ترین نوع حجاب است اما حجاب تنها شامل چادر نیست بلکه زنان و دختران باید لباس هایی را بپوشند که بدنشان را به طور کامل بپوشاند.

سخن پایانی

بانوان نیز برای جلوگیری از نظرهای آلوده و مبارزه با آفت ها باید حجاب خود را رعایت کنند تا امنیت، آسایش و آرامش روحی را برای خود فراهم سازند. فواید حجاب از نظر علمی بسیار زیاد است و تاثیر بسیار خوبی در زندگی افراد دارد.