فیلتر نخ تابیده چیست؟

فیلتر نخ تابیده چیست؟

فیلتر نخ تابیده که به آن‌ها فیلتر نخی نیز گفته می‌شود یکی از فیلترهای مهم دستگاه‌های تصفیه آب خانگی هستند. فیلترهای نخ تابیده را می‌توان به نوعی یک نیروی کمکی برای فیلترهای الیافی دانست! با ورود فیلترهای الیافی یا رسوب گیر به بازار، چالش وجود گل و لای و شن و ماسه در آب‌ها برطرف شد و فیلترهای الیافی به پرفروش‌ترین فیلترهای موجود در بازار تبدیل شدند.

 اما یکی از بزرگ‌ترین عیب‌هایی که به فیلترهای PP وارد شد این است که اگر حجم زیادی گل و لای در آب وجود داشته باشد، فیلتر الیافی کارایی خود را از دست داده و دیگر نمی‌تواند عمل تصفیه آب را به درستی انجام دهد. گل و لای زیاد در آب لایه رویه فیلترهای الیافی را مسدود کرده و اجازه عبور آب را نمی‌دهد. برای رفع این مشکل فیلتر نخ تابیده برای دستگاه‌های تصفیه آب طراحی شدند. فیلتر نخ تابیده را به طور کلی می‌توان به دو دسته فیلتر نخ تابیده خانگی و فیلتر نخ تابیده صنعتی تقسیم بندی کرد. فیلترهای نخ تابیده نیز همانند فیلترهای الیافی از جنس الیاف پلی پروپیلن هستند.

وظیفه اصلی این فیلترها تصفیه آب حذف شن و ماسه، گل و لای، رسوب، زنگ لوله‌ها و ذرات درشت موجود در آب است. ظاهر این فیلترها مشابه یک کلاف کاموا است که به دور یک محور تابیده شده است. در سیستم‌های پیش تصفیه آب بهتر است ابتدا فیلتر توری قرار بگیرد. پس از فیلتر توری از یک فیلتر نخ تابیده استفاده می‌شود که حجم زیادی از گل و لای موجود در آب توسط آن فیلتر می‌شود. پس از فیلتر نخ تابیده نیز فیلتر الیافی قرار می‌گیرد تا ریزترین ذرات شن، ماسه گل و لای را از آب حذف کند.

چرا استفاده از فیلتر نخ تابیده ضرورت دارد؟

در مواقعی که آلودگی آب زیاد باشد و حجم زیادی گل و لای در آب موجود باشد، عدم استفاده از فیلترهای نخ تابیده نه تنها عمر فیلتر الیافی را کاهش می‌دهد بلکه کیفیت آب تصفیه شده نیز کاهش می‌یابد. زمانی که آب از فیلتر رسوب گیر یا همان فیلتر pp عبور می‌کند، لایه‌های فیلتر ناخالصی‌ها و ذرات موجود در آب را به دام می‌اندازند. حال چنانچه حجم این گل و لای بسیار زیاد باشد، فیلتر الیافی دیگر ظرفیت فیلتر کردن این حجم را نداشته و در نتیجه مسدود می‌شود.

اما اگر پیش از فیلترهای الیافی از فیلتر نخ تابیده استفاده شود، حجم زیادی از گل و لای و رسوبات معلق موجود در آب توسط فیلتر نخ تابیده حذف شده و دیگر حجم زیادی از گل و لای در فیلتر الیافی تجمع نمی‌کند. توجه داشته باشید که برای دستگاه تصفیه آب خانگی که معمولا از آب شهری استفاده می‌کند ممکن است نیازی به فیلتر نخ تابیده نداشته باشید. فیلترهای نخ تابیده تنها در صورتی کاربرد خواهند داشت که حجم گل و لای موجود در آب بسیار زیاد باشد.

تولید کننده فیلتر و دستگاه تصفیه آب در ایران تعدادی کمی هستند که صادرات هم دارند. با توجه به اینکه اغلب منابع آب از نظر کیفیت بیولوژیکی و شیمیایی مناسب شرب نیستند استفاده از یک دستگاه تصفیه آب که عملکردی استاندارد داشته باشد بسیار حائز اهمیت است

چرا از فیلتر نخ تابیده در تصفیه آب RO استفاده نمی‌شود؟

فیلترهای نخ تابیده عموما دقت کمتری نسبت به فیلترهای الیافی دارند. از همین‌رو در انواع دستگاه تصفیه آب به روش اسمز معکوس لزومی بر استفاده از این فیلترها نخواهد بود. از فیلتر نخ تابیده در انواع دستگاه تصفیه آب به روش فیلتراسیون استفاده بیشتری می‌شود چراکه مهم‌ترین قابلیت فیلتر نخی نسبت به فیلترهای الیافی، ظرفیت بالاتر آن‌ها در جذب گل و لای است.

اگر دستگاه تصفیه آب خانگی به روش اسمز معکوس عمل تصفیه آب را انجام می‌دهد اما میزان رسوبات و گل و لای موجود در آب نیز بسیار زیاد است، برای جلوگیری از مسدود شدن فیلتر الیافی می‌توان از فیلترهای نخ تابیده نیز استفاده کرد. استفاده از فیلتر نخی پیش از فیلتر PP از افت فشار آب جلوگیری می‌‌کند.

اندازه فیلتر نخ تابیده

فیلترهای نخ تابیده همانند فیلترهای الیافی در ارتفاع‌های ۵، ۱۰، ۲۰، ۳۰ و۴۰ اینچ تولید می‌شوند. فیلترهای نخ تابیده اسلیم با قطر ۲/۵ اینچی و فیلترهای نخ تابیده جامبو با قطر ۴ اینچی طراحی می‌شوند. اگر حجم گل و لای موجود در آب زیاد است توصیه می‌کنیم از فیلترهای نخ تابیده جامبو استفاده کنید تا ظرفیت کافی برای حذف حجم زیادی از رسوبات موجود در آب را داشته باشد.

عمر مفید فیلتر نخ تابیده چقدر است؟

فیلترهای نخ تابیده را باید در زمان مناسبشان تعویض کرد. بطور کلی تمامی فیلترهای دستگاه تصفیه خانگی برای یک بازه زمانی مشخص کارایی خواهند داشت و پس از آن دیگر عملکرد درستی ندارند. فیلترهای نخ تابیده اگر به موقع تعویض نشوند می‌توانند عمر مفید فیلترهای الیافی را نیز کاهش دهند. عمر مفید فیلتر نخ تابیده با توجه به ۳ فاکتور مهم تعیین می‌گردد:

حجم آب عبوری از فیلتر: هر فیلتر برای تصفیه حجم مشخصی از آب طراحی و تولید می‌شود. اگر از این حجم تعیین شده عبور کند، فیلتر اشباع شده و دیگر نمی‌تواند وظیفه خود را به درستی اجرا کند.

اندازه فیلتر: ابعاد فیلترها نیز برای حجم مشخصی از آب و گل و لای طراحی می‌شوند. به عنوان مثال برای مصارف صنعتی که حجم آب ورودی زیاد است نمی‌توان از یک فیلتر نخ تابیده ۱۰ اینچی استفاده کرد؛ چراکه زود به زود نیاز به تعویض پیدا می‌کند پس بهر است ابعاد فیلتر با توجه به حجم آب ورودی انتخاب شود.

حجم گل و لای موجود در آب: همان‌طور که گفته شد هرچه میزان گل و لای و رسوبات موجود در آب بیشتر باشد، عمر مفید فیلترهای نخ تابیده زودتر سر آمده و باید نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید.

مدت زمان استفاده: فیلترهای نخ تابیده بطور کلی نباید بیش از ۶ ماه استفاده شوند؛ حتی اگر احساس می‌کنید فیلتر هنوز کارایی دارد. چراکه تکثیر باکتری‌ها در فیلترهایی که بیش از ۶ ماه تعویض نشده‌اند می‌تواند ایجاد بیماری کنند.

بیشترین کاربرد فیلتر نخ تابیده برای چه زمانی است؟

همان‌طور که در طول متن نیز بارها اشاره شد از فیلترهای نخ تابیده در مواقعی استفاده می‌شود که حجم گل و لای موجود در آب زیاد باشد. برای مثال در مواقعی که آب چاه، رودخانه، برکه یا موارد مشابه به صورت مستقیم مورد استفاده قرار می‌گیرد استفاده از فیلتر نخ تابیده برای بهبود کیفیت آب تصفیه شده الزامی است. برای دستگاه‌های تصفیه آب خانگی که از سیستم RO برای تصفیه آب استفاده می‌کنند لزومی به استفاده از این فیلتر وجود ندارد.