لزوم حرکت به سمت خودکفایی در تولید مواد مصرفی آزمایشگاهی

لزوم حرکت به سمت خودکفایی در تولید مواد مصرفی آزمایشگاهی

فرایندهای تحقیقاتی در حوزه زیست شناسی سلولی و مولکولی نیازمند برخی مواد و ترکیبات، آنزیم‌ها و کیت‌های مختلف است و با توجه به حساسیت این فرایندها چه در حوزه تحقیق و چه در حوزه تشخیص، این کیت ها بایستی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشند.

تولید کنندگان مطرح این کیت ها در دنیا شرکت هایی مانند کیاژن، روش، اینویتروژن و نیو انگلند بیولب هستند که از نظر کیفیت و قیمت در رده بسیار بالایی قرار دارند. اگرچه در سالهای گذشته و پیش از اوج گیری تحریم‌ها بسیاری از آزمایشگاه‌های ایرانی از این محصولات استفاده میکردند اما به مرور زمان افزایش قیمت دلار و محدودیت فروش برخی برندها برای فروش به ایران باعث شد که وارد کنندگان محصولات زیست شناسی سلولی و مولکولی به کیت ها و آنزیم‌های بی کیفیت خارجی از کشورهایی مانند چین روی بیاورند و بازار مملو شد از کیت هایی با نتایج بسیار ضعیف.

در دوران شیوع پاندمی کرونا و نیاز به حجم بالای تامین کیت و ابزار مورد نیاز برای تشخیص مولکولی ویروس کرونا، عدم دقت کیت های چینی بیشتر به چشم خورد و شرکت‌های ایرانی تولید کننده کیت که در گذشته کمتر به چشم می‌آمدند اکنون قدرتمند ظاهر شدند و بازار داخلی رشد قابل توجهی پیدا کرد.

کرونا و احساس نیاز و فشار قیمت دلار، مشکلات واردات و در کنار آن محدودیت فروش از سمت شرکت‌هایی مانند ترموفیشر باعث شد که شرکت‌های ایرانی بتوانند قدرت و توان تولید خود را نشان داده و کالاهایی با کیفیت جهانی تولید کنند.

در میان شرکت‌های تولید کننده کیت‌های زیست شناسی مولکولی شرکت آنا سلول طب یکی از شرکت‌های تازه تاسیس و توانمند بوده که به همت جمعی از دانش آموختگان و اساتید دانشگاه‌های مطرح کشور راه اندازی شد. اولین محصول این شرکت کیتمیکروRNAبود که میتوانست با دقتی بسیار بالا میکرو PCRرا با استفاده از تکنیک ریل تایم PCRشناسایی کند.

در ادامه آناسلول طب به تولید انواع دیگر محصولات زیستی مانند کیتسنتزcDNA ، مسترمیکسPCR ، کیت استخراج RNA و کیت استخراج DNA پرداخت.

جدیدترین محصول شرکت آناسلول طب انواع سرسمپلر با درجه‌های کیفی مختلف بوده که بر اساس نیاز مراکز پژوهشی کشور تولید و به بازار عرضه شده است. همچنین شرکت آنا سلول طب خدمات سنتز پرایمر و طراحی پرایمر را به پژوهشگران کشور ارائه میکند.

شرکت آنا سلول طب با تلاش و پشتکار و تولید محصولات باکیفیت جهانی نشان داد که میتوان با تلاش و کوشش و حرکت در مرزهای دانش، نیازهای کشور را به محصولات آزمایشگاهی با بالاترین کیفیت تامین نمود تا علاوه بر کاهش هزینه پژوهش و افزایش کیفیت خدماتی در مواقع بحرانی مانند بحران کرونا کشور ما بی نیاز از منابع خارجی باشد.