محمدجواد پاینده: سیاست‌های فوتبالی عربستان منطق حاکم بر فوتبال اروپا را بهم ریخته است

محمدجواد پاینده: سیاست‌های فوتبالی عربستان منطق حاکم بر فوتبال اروپا را بهم ریخته است

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، عربستان سعودی مدتی است که سیاست‌های خود را در حوزه فوتبال تغییر داده و به جذب ستاره‌های فوتبال جهان روی آورده است. ستاره‌های مطرحی چون کریستین رونالدو، نیمار و بنزما راهی عربستان شدند و برای لیگ این کشور بازی می‌کنند. اما مسئله اینجاست که آیا سیاست‌های محمدبن سلمان، ولیعهد سعودی در جذب این بازیکنان باعث رشد صنعت فوتبال این کشور خواهد شد؟ همچنین لیگ عربستان ظرفیت جذب این میزان از ستارگان را دارد؟

محمدجواد پاینده سرپرست سابق روابط عمومی فدراسیون فوتبال در گفتگو با خبرگزاری تسنیم توضیح داد:«آنچه که مسلم است ظرفیت مالی لیگ‌های فوتبال کشورهای عربی در حد هزینه‌کرد آنها در سال‌های گذشته نبوده است. یعنی فیرپلی مالی که در فوتبال اروپا شاهد آن هستیم و از جانب یوفا دنبال می‌شود، تناسب دارد اما در فوتبال غرب آسیا این درآمد مالی و هزینه‌کرد تناسب ندارد و کسری آن نیز از فروش نفت در این کشورهای شیخ نشین جبران می‌شود.»

پاینده تاکید کرد که در کشورهای عربی چون عربستان و امارات با هدف آنکه لیگ فوتبال‌شان یک شکل ظاهری و حرفه‌ای پیدا کند، شخصیت‌ها و شیوخ متمول‌، شرکت‌هایشان را به عنوان اسپانسر و حامیان مالی باشگاه‌ها معرفی و هزینه‌های سنگین باشگاه‌ها را تامین می‌کردند.

 وی با اشاره به اینکه در لیگ امارات، قطر و عربستان از اواخر دهه 80 میلادی شاهد شکوفایی و اوج گرفتن شان به لحاظ استفاده از ستاره‌های فوتبال هستیم، گفت:«اما از نظر ارتقای سطح فنی، آنها هیچ پیشرفتی نداشتند. در این راستا می‌بینیم پیشتر بازیکن‌هایی مانند ژرژ و‌ه‌آ و عابدی په‌له یا دیگر چهره‌های شاخص مثل باتیستوتا در لیگ‌های کشورهای عربی مانند عربستان، قطر و امارات بازی می‌کردند و قراردادهای سنگینی نیز با آنها بسته شده بود اما باز چرخه اقتصادی‌ای که در فوتبال اروپا حاکم است در این کشورها حاکم نشد.»

به گفته این کارشناس، باشگاه‌های کشورهای اروپایی از طریق حق پخش تلویزیونی، تبلیغات و اسپانسری و بلیط فروشی، درآمدزایی زیادی دارند ولیکن در باشگاه‌های عربی این درآمدزایی به آن شکل به چشم نمی‌خورد و از ابتدای دهه 90 هم که به این سیاست فوتبالی روی آوردند این بازده وجود نداشت. وی افزود: «کشورهای عربی همواره به حالت تنفس مصنوعی به فوتبال‌شان منابع تزریق می‌کردند و مشاهده می‌کنیم هرچقدر هم هزینه‌ها افزایش یافته است، آنها مشکلی برای پرداخت آن نداشتند.»

وی در ادامه به مزایای جذب این ستار‌ه های فوتبالی در عربستان پرداخت و گفت: «قطعا بخش قابل توجهی از هزینه‌هایی که برای جذب بازیکنان بزرگ شده است از طریق درآمدزایی جبران خواهد شد و نام بازیکن‌هایی مانند نیمار، بنزما و کریسیتن رونالدو به حدی بزرگ است که پخش فوتبال لیگ عربستان را جذاب کند. در واقع مسابقاتی که پیشتر تنها در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و کشورهای عربی پخش می‌شد در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان خریدار دارد و حق پخش بازی‌های لیگ عربستان سعودی امروز نسبت به قبل ارزشمند شده است».

پاینده به این نکته هم اشاره کرد که قراردادهای رسمی، اسپانسری و مارکتینگ مانند فروش پیراهن نیز محلی برای درآمدزایی باشگاه‌های عربستان خواهد شد؛ زیرا برندهایی که لباس باشگاه‌های الهلال، الاتحاد و الانصر را تولید می‌کنند از محل فروش پیراهن‌های بازیکن‌های شاخص درآمدزایی می‌کنند و بخشی از درآمد نیز به باشگاه تعلق می‌یابد. لذا بخشی از هزینه‌ها از این طرق بازمی‌گردد و تامین می‌شود.

این کارشناس تاکید کرد: «البته باشگاه‌های عربستان هنوز در درآمدزایی هزینه و درآمدشان به حد مثبت نرسیده‌اند و تراز مالی آنها منفی است. در حال حاضر هم اگر تراز منفی کاهش یافته به دلیل افزایش کمک دولت از جانب صندوق سرمایه‌گذاری عربستان به فوتبال شان است.»

 

این کارشناس در پاسخ به اینکه آیا عربستان با این سیاست‌ها می‌تواند برای خود صنعت فوتبالی ایجاد کند یا خیر، تشریح کرد: «کشورها برای تبدیل شدن به صنعت فوتبال به زیرساخت نیاز دارند که این زیرساخت فقط امکانات نیست بلکه باید بستر فوتبال حرفه‌ای را داشته باشند که یکی از شاخصه‌های آن استمرار است.»

وی با اشاره به اینکه در فوتبال انگلیس، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و آلمان یک چرخه اقتصادی منطقی وجود دارد که تناسب میان هزینه‌ها و درآمدها برخواسته از عرضه و تقاضاست و یک چرخه اقتصادی استاندارد و مستمری را شکل داده است، ادامه داد: «اگر به لالیگا اشاره کنیم این لیگ یک سال یا دو سال بازی‌هایش جذاب نیست بلکه هر سال حق پخش تلویزیونی مسابقات لالیگا یک ارزش مشخص دارد و یک تعدادی ستاره شاخص همواره در تیم‌های آن حضور دارند.  اما در عربستان این روند قابل مشاهده نیست و هزینه‌کرد هر سال باید در این کشور تکرار شود.»

وی درباره آسیب‌های این سیاست‌های فوتبالی عربستان نیز توضیح داد : «این روند به شکل جدی به فوتبال اروپا آسیب زده و منطق حاکم بر فوتبال اروپا را بهم ریخته است. به این شکل که قیمت یک سری از بازیکنان چندین برابر شده و جذابیت فوتبال اروپا نیز بدلیل نبودن برخی از بازیکن‌های مطرح کمتر شده است. زیرا این ستاره ها راهی لیگ عربستان شده‌اند. هرچند این آسیب مقطعی خواهد بود.»

پاینده در نهایت تاکید کرد که در کشورهای عربی نیروی انسانی برای فوتبال به معنای واقعی مستعد و توانمند نیستند و با وجود سرمایه‌گذاری‌های بالا، لژیونرهای موفق از کشورهای عربی در فوتبال اروپا بسیار اندک و در رده‌های پایین حضور دارند. در واقع عربستان، امارات و قطر به صورت تصنعی در حال ایجاد اقتصاد فوتبالی هستند.

انتهای پیام/