مسکو: ناتو اول ببیند که کدام عضوش تروریست و کدام یک دموکرات است

مسکو: ناتو اول ببیند که کدام عضوش تروریست و کدام یک دموکرات است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پی اظهارات «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه درباره مسئله عضویت فنلاند و سوئد در ائتلاف نظامی ناتو، گفت که بهتر است کشورهای عضو این ائتلاف ابتدا بفهمند که کدام کشور تروریست و کدام یک نماینده دموکراسی است.

زاخارووا در این باره گفت: این مسئله یک عقب نشینی است و ابتکار کشورها نیست بلکه کشاندن کشورها به این اتحاد است. نکته دوم به اصطلاح وحدتی است که الان به ما نشان می دهند. چقدر جالب که یکی از اعضای ناتو سایر اعضای ناتو را به حضور عناصر تروریستی در ساختارهای قدرت در این کشورها متهم می کند.

رئیس‌جمهور ترکیه پیشتر گفته بود که آنکارا با درخواست سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو موافقت نخواهد کرد. دلیل این مخالفت این است که بنا به گفته وی، این دو کشور موضع شفاف در برابر تروریسم اتخاذ نکرده اند.

اردوغان پیشتر نیز با ذکر این مسئله گفته بود که کشورهای مذکور به پناهگاهی برای گروه های مخالف آنکارا تبدیل شده اند.

به گفته وی، در صورت عضویت فنلاند و سوئد در این ائتلاف، ناتو دیگر «یک سازمان امنیتی نخواهد بود، بلکه به مکانی تبدیل خواهد شد که در آن نمایندگان بسیاری از تروریست ها حضور خواهند داشت».

اظهارات رئیس جمهور ترکیه پس از آن بیان شد که این دو کشور شمال اروپا رسماً قصد خود را برای عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی یا همان ناتو اعلام کردند.

طبق اساسنامه ناتو، هر پیشنهاد عضویت جدید می‌بایست به اتفاق آرا توسط ۳۰ عضواین ائتلاف تأیید شود.

منبع : مهر