مطالبه عمومی از دستگاه قضایی احقاق حق و اجرای عدالت است

مطالبه عمومی از دستگاه قضایی احقاق حق و اجرای عدالت است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دیوان عالی کشور، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد مرتضوی مقدم در مراسم افتتاح نمایشگاه دستاوردهای آموزشی و پژوهشی قوه قضائیه ضمن گرامیداشت سالگرد شهادت شهید بهشتی و یارانش گفت: خدماتی که شهید بهشتی در ظهور انقلاب، قانون اساسی و پایه گذاری نظام قضائی جمهوری اسلامی ایران بر اساس مبانی دینی و اسلامی کشید؛ بی‌نظیر بود.

وی با بیان اینکه شهید بهشتی در تدوین و تهیه قوانین بر مبنای احکام و دستورات اسلامی نقش مؤثری داشت، ادامه داد: تصویب لایحه قصاص از موضوعات بسیار مهم زمان حیات آیت‌الله بهشتی است.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم تصریح کرد: با گذشت ۴۲ سال از شهادت دکتر بهشتی که توسط منافقین کوردل به فیض شهادت نائل شد، مراسم گرامیداشت ایشان با شکوه‌تر از قبل برگزار می‌شود.

رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه در قانون اساسی در نوزده اصل به وظایف دستگاه قضائی بر اجرای عدالت و احقاق حق تاکید شده است، گفت: مطالبه عمومی از دستگاه قضائی احقاق حق است که ادای این وظیفه در فضای آرام میسر است.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم گفت: قاضی باید در فضای آرام باشد تا بتواند به وظیفه خود بپردازد، در دستگاه قضائی پرونده‌ها و موضوعات مختلفی مطرح می‌شود؛ جوسازی علیه یا له افراد پرونده دار کار را برای قاضی دشوار می‌کند، قاضی باید برای انجام وظیفه قانونی خود در فضای آرام و بدون جو و فضاسازی اشخاص باشد.

رئیس دیوان عالی کشور افزود: برخی دوست دارند فضایی ایجاد کنند و در آن فضا دستگاه قضائی را مجبور کنند در یک مسیر غیر عادلانه حرکت کند و نتواند به وظیفه قانونی خود عمل کند، اما قضات شریف به ویژه همکاران عزیز ما در دیوان عالی کشور، قضات عالی رتبه و شاخص نظام قضائی هستند و کار خود را به درستی انجام می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه پیش داوری در امور ممنوع است، گفت: نکته مهمی را که باید در نظر بگیریم این است که پیش داوری تا رسیدن به نتیجه نهایی ممنوع است تا به رسیدگی‌های کامل نپردازیم و و دفاعیات اصحاب دعوی را نشناسم نمی‌توانیم تصمیم عادلانه بگیریم.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم با بیان اینکه در دستگاه قضائی همیشه حق و باطل در هم نهفته است گفت: ادعاهای دروغین، صحنه سازی های غیرواقعی و مدارک جعلی همواره در پرونده‌ها وجود دارد، قاضی است که با درایت خود حق را از لابه لای این همه باطل بیرون می‌کشد و در نهایت حکم را صادر می‌کند. قضات شریف و همکاران ما همواره در این زمینه تلاش می‌کنند.

رئیس دیوان عالی کشور در پایان تصریح کرد: نمایشگاه دستاوردهای سازمان‌ها و معاونت‌های وابسته به قوه قضائیه که در آن دستاوردهای دستگاه قضا به نمایش گذاشته شده است؛ تنها گوشه‌ای کوچک از خدمات و زحمات بخش‌های مختلف قوه قضائیه است که امروز آن را مشاهده می‌کنیم.