مواد قابل اشتعال و حریق

مواد قابل اشتعال و حریق

آتش از آن دسته اختراعات بشر است که هم بسیاری از مسائل انسان ها را حل کرده و هم باعث آسیب های بسیار زیادی به دلیل نا آشنا بودن با خطرات آن در طول تاریخ به جوامع وارد کرده است. لذا در این مطلب قصد داریم به مواد قابل اشتعال و حریق بپردازیم و آن ها را معرفی کنیم.

موادها از نظر سوخت برای تولید نیرو و انرژی قابل استفاده می باشد و به دو دستۀ قابل احتراق و غیر قابل احتراق تقسیم می شوند.
موادی که خیلی راحت می سوزند و دمای احتراق پائینی را دارند و در زمان سوختن انرژی بسیار زیادی را از خود آزاد می کنند به ان مواد قابل احتراق و اشتعال می گویند.
ولی موادی که نمی سوزند و یا اگر بخواهند بسوزند، سخت آتش می گیرند. یعنی دمای احتراق آن ها بالا می باشد به آن مواد غیر قابل احتراق می گویند .
مواد قابل احتراق سه دسته هستند:
مواد قابل احتراق جامد
مواد قابل احتراق مایع
مواد قابل احتراق گاز

تورب


این ماده که در باتلاق ها به دلیل تجزیۀ یک سری مواد گیاهی ایجاد می شود، که حدود ۲۰ درصد آب دارد و بعد از سوختن ۵ الی ۲۰ درصد از آن ،خاکستر ایجاد می شود و باقی می ماند و این یک مادۀ قابل احتراق متوسط می باشد و در اثر سوختن آن ، زغال تورب ، روغن تورب، و یا مخلوط آن باقیمانده ای از یک مواد نفتی می باشد که از مواد اصلی هم خیلی آسانتر می سوزد .
از تورب برای گرم کردن اماکن استفاده می کنند

لیگنیت یا لینییت


این ماده بین تورب و زغال سنگ است و حدود ۲۰ درصد آب و ۱۰ درصد خاکستر می باشد که خوب نمی سوزد و در صورت سوختن هم دود از خود آزاد می کند .

زغال سنگ


این ماده قابل احتراق خوبی می باشد و در آخرین مرحلۀ تورب لیگنیت می باشد و استخراج کردن آن کار آسانی نیست و معمولاً در لایه های زیرزمینی یافت می شود که خارج کردن آن هزینه ها و خطراتی را به همراه دارد . زغال سنگ با دیگر انرژی ها در رقابت می باشد و از نظر داشتن شعلۀ خوب ،امتیاز بالایی را دارد که دارای دمای بالایی بوده و انرژی خوبی را هم دارد و چون تفالۀ آهن تولید می کند ، چوب از آن بسیار بهتر است و خاکستر چوب خیلی راحت تخلیه می شود و زغال سنگ آلودگی را بیشتر کرده و از خود گوگرد و مواد شیمیایی آزاد می کند .

چوب


چوب یک مادۀ قابل احتراق بوده که به راحتی به دست می آید و به عنوان یک انرژی روستایی می باشد زغال سنگ از منابع پر انرژی برای استفاده های خانگی است و تولید آن آسان بوده و از سوخت های بدون دود می باشد و از آن برای درست کردن غذا استفاده می کنند زیرا مزۀ خوبی به غذا می دهد .

نفت


نفت به علت انتقال راحت آن ، ذخیره و تمیزی آن بسیار آسان است و استفاده از آن هم ساده است .نفت در مقایسه با چوب و زغال سنگ و پس مانده ها ، جایگزین بسیار خوبی است .

روغن نباتی


این روغن انواع مختلفی دارد . از جمله روغن نفت ، پسته، کتان ، خرما، گرچک و …. نام برد .
روغن گرچک برای روغن کاری در هواپیما ها و موتورهای اتومبیل ها استفاده می شود . مقدار کمی تولید می شود و قیمت بالایی دارد و قدرت حرارتی آن کمتر از نفت می باشد .

الکل اتیلیک


بعد از نفت ، الکل اتیلیک ، به راحتی استفاده می شود و ذخیرۀ آن کار دشواری نیست و از تخمیر مایعاتی مانند قند و نشاسته به دست می آید

الکل اتانول


از تقطیر چوب، تولید صنعتی آن به دست می آید . قیمت بالایی دارد و قدرت حرارتی آن یک مقدار کم است. متانول جایگزین بنزین معمولی هم می باشد .

گاز طبیعی


این گاز محیط را آلوده نمی کند و به راحتی می سوزد و حرارت بالایی را دارد.

گاز روشنایی


این گاز از تقطیر گاز روشنایی به وجود می آید .

متان


این گاز بسیار ساده و پر انرژی و تمیزی می باشد و از گازهای زمین باتلاقی به دست می آید

هیدروژن


این گاز دارای انرژی زیادی است و آلوده کننده هم نیست و درزمان سوختن آب تولید می کند . این گاز به طور طبیعی وجود ندارد و در دمای خیلی پائین به آب تبدیل می شود .

آمونیاک


انتقال این مواد به صورت بطری های فولادی می باشد و سوختن آن باعث آلودگی می شود و گاز سمی دارد .خیلی سخت به عنوان سوخت صنعتی استفاده می شود .

مقابله با خطر آتش سوزی


حال که در مورد مواد قابل اشتعال صحبت کردیم. شما بهتر می توانید وسایلی را که در خانه مورد استفاده قرار می دهید بشناسید. این شناخت به شما کمک می کند که بتوانید اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از آتش سوزی به کار ببندید. اما باز هم این امکان وجود دارد که به دلیل سهل انگاری یا حوادث غیر قابل پیش بینی وسایل خانه آتش گرفته و منجر به خسارت شوند. اینجاست که حفظ سرمایه خانه با بیمه آتش سوزی اهمیت پیدا می کند. شما با خرید بیمه آتش سوزی برای خانه، مغازه یا کارگاه و کارخانه صنعتی خود می توانید حتی برای زمان بعد از آتش گرفتن وسایل هم فکری کرده و خیال خود را راحت کرده باشید.