نقش ویژه مردم در برگزاری «مهمونی ۱۰ کیلومتری»

نقش ویژه مردم در برگزاری «مهمونی ۱۰ کیلومتری»

سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره برگزاری شادپیمایی بزرگ در تهران با عنوان «مهمونی ۱۰ کیلومتری» با اشاره به اینکه این رویداد در بسیاری از شهرها و کلان‌شهرهای دیگر کشور به مناسبت عید غدیر برپا می‌شود، گفت: غدیر همواره مورد اقبال مردم ایران قرار داشته است؛ از دیرباز و حتی در دوران رژیم ستم‌شاهی مردم این روز را جشن می‌گرفتند و برای آنها زمان شادی، نشاط و فرح بوده است.

وی با بیان اینکه برپایی این برنامه‌های گروهی نشاط خاصی در جامعه ایجاد می‌کند، عنوان کرد: سال گذشته هم این رویداد برگزار شد و شاهد بودیم که جمعیت فراوانی در این برنامه حضور پیدا کردند؛ البته شاید به دلیل آن که آمادگی کافی و پیش‌بینی دقیق وجود نداشت یا به علت آنکه تجربه کمی داشتیم و جمعیت بیش از انتظار در این مراسم حاضر شدند، با برخی مشکلات و نواقص مواجه شدیم.

حسینی با تاکید بر اینکه امسال آمادگی بیشتر و هماهنگی دقیق‌تری صورت گرفته است، یادآور شد: شهرداری‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای مختلف از همه جهات پای کار آمده‌اند، اما مهم‌تر از همه این مجموعه‌ها خود مردم هستند که در این زمینه نقش بسزایی دارند و کمک شایانی برای برگزاری مراسم باشکوه در روز عید غدیر داشته‌اند. با توجه به آنچه انجام گرفته است به نظر می‌رسد این عشق و اراده ملت ایران به حضرت علی (ع) و اهل بیت تجلی و بازتاب خوبی را رقم خواهد زد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور اظهار کرد: این جشن‌ها در سطح ملی می‌تواند یک نقطه وحدت و اشتراک باشد، فضای مثبتی را در میان مردم ایجاد کند و با ایجاد صفا و صمیمیت، برخی شکاف‌ها را پوشش دهد. همانطور که می‌دانید امروز عده‌ای به دنبال دوقطبی‌سازی در جامعه هستند و می‌خواهند شکاف‌های قومیتی، نسلی، جنسیتی و مذهبی ایجاد کنند؛ اما شخصیت امام علی (ع) را همه دوست دارند.

وی با اشاره به اینکه برگزاری این رویدادهای شادی‌آفرین می‌تواند توازنی در آئین‌های مذهبی ما ایجاد کند، تاکید کرد: این نقص و ضعف ما بود که فقط مراسم و آئین سوگواری و عزاداری‌ها را به صورت پررنگ و در ابعاد گسترده برگزار می‌کردیم؛ اما شادی‌ها و ولادت‌ها در جامعه نسبتاً کمرنگ بودند و در ابعاد کوچکی برگزار می‌شدند. شاید پیش از این چندان به چگونگی برگزاری مراسم‌های شاد مذهبی در ابعاد بزرگ آگاه نبودیم، اما به تدریج تجربیاتی در این زمینه آموخته‌ایم و امید است سال به سال باشکوه‌تر و بهتر آن را برگزار کنیم.