نوسانات نرخ میلگرد در زمهریر دی ماه

نوسانات نرخ میلگرد در زمهریر دی ماه

آهن پرایس: دی ماه امسال نوسانات عجیب و غریبی در همه بازارها به ویژه در بازار ارز، آهن و فولاد رخ داد و شاهد رشد صعودی افسارگسیخته قیمت‌ها بودیم و هیچ مانع و ترمزی هم از بروز نوسانات شارپی جلوگیری نکرد، طوری که نرخ میلگرد از ابتدا تا نیمه دی ماه بیش از ۳ هزار تومان افزایش یافت.

در بررسی نوسانات بازار ارز که به طور مستقیم و غیرمستقیم در بازار آهن مؤثر است باید گفت از ابتدای دی ماه این بازار سیر صعودی داشت و قیمت دلار تا مرز ۴۵ هزار تومان هم رسید و هیچ چیزی مانع از رشد و رکورد بی‌سابقه آن نبود.

اما با اجرای برخی سیاست‌ها و تغییر رئیس کل بانک مرکزی و اثر روانی این خبر در بازار،افزایش نرخ سود بانکی به ۲۳ درصد، تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه و تخلیه و کاهش هیجانات سیاسی توأمان باهم، نرخ دلار روند اصلاح در پیش گرفت و از کانال ۴۴ هزار تومانی به کانال ۳۹ هزار تومان رسید و به‌رغم نوسانات متعددی که داشت تا اواسط هفته چهارم دی ماه بین دو کانال ۴۰ و ۴۱ هزار تومان در رفت و برگشت بود.

بررسی روند بازار میلگرد

اگرچه بازار ارز یکی از فاکتورهای مهم اثرگذار در بازار آهن است اما در این بازه زمانی مؤلفه‌های بنیادین دیگری نیز در بروز نوسانات قیمت روز میلگرد تأثیرگذار بود.

درتب و تاب صعود قیمت دلار و تعطیلی وسط هفته، بورس کالا طی بخشنامه‌ای نرخ ارز محاسباتی را از نیما به ارز توفقی که قیمتی بالاتر از نیمایی دارد، تغییر داد که این ابلاغیه به عبارتی انفجار قیمت میلگرد و سایر محصولات را دربر داشت؛ به طوری که نرخ میلگرد ذوبی از کانال ۱۸ هزار تومانی به مرز ۲۱ هزار تومان رسید.

اگرچه ورازتخانه طی ابلاغیه دیگری بخشنامه بورس کالا را ابطال کرد اما این بخشنامه به طور تمام و کمال اثر خود را در بازار میلگرد و سایر محصولات گذاشت.به این ترتیب با عقب‌نشینی بازارساز و قرار گرفتن دلار در مسیر اصلاح، نرخ میلگرد و سایر مقاطع فولادی نیز اصلاح شد و به‌تدریج عقب‌نشینی کردند.

اما یکی از بحرانی‌ترین چالش‌های کشور که علاوه‌بر صنایع فولادی و تولیدکنندگان، بخش خانگی را نیز درگیر کرد کمبود و قطعی گسترده گاز بود؛ درحالی کشور سومین سال قطعی گاز را تجربه می‌کند که دارای دومین جایگاه ذخایر گازی جهان است.

توقف تولید، کمبود مواد اولیه و به‌تبع آن کمبود محصولات پایین‌دست، کمبود محصولات عرضه‌شده در بورس کالا از جمله تبعات قطعی گاز در این بازه زمانی است که به نوعی تحریک نرخ میلگرد و سایر آهن آلات را به دنبال داشت؛ عامل دیگری که در کنار سایر عوامل یادشده موارد دیگری نیز وجود داشت که به لحاظ روانی از قیمت بالای میلگرد و دیگر پروفیل‌ها حمایت می‌کرد؛ از جمله این فاکتورها می‌توان به اعمال تحریم‌های جدید آمریکا و افزایش فشار اروپا، احتمال صدور قطعنامه در اسفندماه، افزایش ۱۰ درصدی موجودی انبارهای فولادسازان، ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۲ و … اشاره کرد.

از میان عواملی که یاد شد احتمال حل‌شدن و رفع برخی چالش‌ها قابل پیش‌بینی است اما نمی‌توان درباره برخی موارد نظر قطعی داد. به عنوان مثال طبق تجربه معمولا در انتهای ماه بهمن تاحدودی بحران قطعی گاز برطرف می‌شود و با کاهش سرمای هوا شاهد رونق انرژی در صنایع فولادی خواهیم بود.

هفته سوم دی ماه بازار در جو آرامی به سر برد و با اصلاح و ثبات قیمت‌ها در اغلب زیرمجموعه‌های بازار آهن مواجه بودیم و با توجه به نوسان صعودی که از نیمه‌های آذر تا هفته دوم دی ماه رخ داده بود و بازار ارز هم نسبتا ثبات داشت، آرامش حاکم بر بازار چندان دور از انتظار نبود و کف نرخ میلگرد در این بازه زمانی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان گزارش می‌شد.

ولی هفته چهارم دی ماه نوسانات جزئی تبدیل به جهش ناگهانی شد و در مدت یک روز نرخ میلگرد حدود ۱۰۰۰ تومان افزایش یافت و کف قیمت این محصول به ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسید؛ اگرچه همچنان افزایش قیمت کم و بیش در برخی مبادی فروش قابل مشاهده بود اما تا پایان هفته کمی اصلاح شد.

دلایل گرانی قیمت آهن در پایان دی ماه

در بررسی علل نوسانات افزایشی نرخ روز میلگرد می‌توان به سایر مؤلفه‌های اثرگذار نیز اشاره کرد که یکی از آنها افزایش قیمت جهانی فولاد و کامودیتی است، به طوری که نرخ سنگ آهن به سمت کانال ۱۳۰ دلار در هر تن در حرکت بود؛ اما در پایان ماه با افزایش نگرانی‌های چین درباره شیوع مجدد کرونا و افزایش مرگ و میر ناشی از آن، با افت قمیت این محصول تا ۱۲۰ دلار در هر تن مواجه بودیم.

گفتنی است نرخ محصولات صادراتی منطقه CIS هم رو به افزایش بود؛ به این صورت که بیلت صادراتی این منطقه حدود ۵۵۳ دلار اعلا شد و نرخ اسلب صادراتی نیز با ۱۱ درصد افزایش حدود ۵۵۰ دلار در هر تن معامله شد.

معاملات بورس کالا هم از جمله مواردی است که میزان معاملات آن اثر مستقیمی روی بازار دارد؛ مثلاعرضه ۹۹ درصد اعتباری ورق گرم فولاد مبارکه به افزایش چشمگیر قیمت قوطی پروفیل و انواع ورق‌ها و همچنین آشفتگی بازار منجر شد. مورد دیگری که در هفته‌های اخیر خبرساز شد ناترازی بودجه ۱۴۰۲ بود.

اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که شاید در ماه‌های اخیر در روند بازار آهن مؤثر بود اما دیگر چندان توانایی تحریک بازار را ندارشتند و به‌نوعی بی‌اثر شده‌ بودند. از جمله این موارد می‌توان به آزادسازی پول‌های بلوکه شده، اخبار احیای برجام و بحث مسکن ملی اشاره کرد.

البته نوسان افزایشی که در پایان ماه دی ایجاد شد درحالی بود که قیمت آهن آلات به‌تازگی یک موج افزایشی را تجربه کرده بود و جهشی دوباره با این فاصله زمانی نزدیک انتظار نمی‌رفت.اما به هر حال در پایان بازار آهن روند معکوسی در پیش گرفت و قیمت‌ها کاهشی شد به طوری که قیمت میلگرد در هر کیلوگرم تا زمان نگارش مقاله حاضر کاهش ۵۰۰ تومانی داشت و بازار میلگرد کاهش چشمگیری خورد به طوری که احتمال می‌رفت کف نرخ میلگرد به کانال ۱۸ هزار تومانی باز گردد.

با این حال متقاضی مصرف واقعی در بازار مشاهده نشد در واقع خریدار از ترس جاماندن از روند افزایشی قیمت‌ها، محصول موردنیاز خود را پیش خرید کرد. از همین رو شاهد ضعف شدید تقاضای مصرفی واقعی بودیم که احتمالا این روند تا شب عید هم تداوم داشته باشد.

آنچه در مقاله حاضر بیان شد مجموعه‌ای از عوامل اثرگذار در روند نوسانات بازار اهن است که در کوتاه مدت امکان پیش بینی این بازار را فراهم می‌کند اما نمی‌توان در بلندمدت پیش‌بینی دقیقی به دست داد. با این حال آنچه در بازار میلگرد در انتهای دی ماه رقم خورد کف نرخ میلگرد حدود ۱۹ هزار و ۱۰۰ الی ۱۹ هزار و ۲۵۰ تومان برآورد شد.