هاشمی ۳۱ هزار یورو از فدراسیون برداشت/ به مربی خارجی اعتقاد ندارم

هاشمی ۳۱ هزار یورو از فدراسیون برداشت/ به مربی خارجی اعتقاد ندارم

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی قربانی رییس فدراسیون تیراندازی امروز شنبه در نشست خبری که در فدراسیون تیراندازی برگزار شد، گفت: ورزش تیراندازی بسیار گسترده است، ما ۳۱ استان و دو منطقه آزاد و تعدادی باشگاه داریم که همگی فعال هستند. اما به صرف اینکه در ورزشگاه آزادی و فدراسیون تیم‌های ملی حضور دارند ما تنها به این موضوع بسنده نکردیم، تمام تلاشمان این بوده که این ورزش را همگانی کنیم. در یک سال و نیمی که به عنوان رئیس فدراسیون فعالیت می‌کنم ۶۲ بار به هیأت‌های استانی سر زدم. با ستاد مواد مخدر تفاهم نامه امضا کردیم و قرار شد در ۲ هزار روستا تیراندازی را اشاعه دهیم. تاکنون برای ۱۰۰ روستا امکانات در نظر گرفتیم و بخش زیادی از جوانان جذب شدند.

این مقام مسوول گفت: قبل از حضور من در این فدراسیون، اهداف پروازی به مدت سه سال تعطیل بود اما از روزی که به این فدراسیون آمدم این رشته را فعال کردم، به طوری که بعد از ۲۴ سال چهار مدال در این رشته به دست آوردیم. انتظار داریم استان‌ها هم در توسعه این رشته کمک کنند.

رییس فدراسیون تیراندازی خاطرنشان کرد: در این مدت ۱۵ رشته به مسابقات مختلف اعزام کردیم که ۲۴ مدال به دست آمد. در حال حاضر تیم تفنگ و تپانچه در اندونزی هستند و به زودی دیگر تیم‌ها هم راهی کویت می‌شوند. سنگینی فشار مالی در این مدت روی دوش ما بوده که مجبور شدیم از کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش کمک بگیریم. از زمانی هم که به فدراسیون آمدم حقوق پرسنل، ورزشکاران، مربیان و داوران را پرداخت کردیم و به هیچ کس بدهکار نیستیم.

وی گفت: ورزشکاران را بیمه کردیم و مسابقات مختلف برگزار کردیم. مسابقات قهرمانی کشوری را بعد از ۵ سال برگزار کردیم، تأثیر این مسابقات روی ورزشکاران قابل محسوس بود و خوشبختانه استقبال خوبی هم شد. ما یک وظیفه ذاتی برای توسعه این ورزش داریم. در همین راستا تجهیزاتی از وزارت دفاع خریداری کردیم و در اختیار استان‌ها قرار دادیم.

قربانی تاکید کرد: یکی از معضلات ما این است، افرادی اسلحه دارند که نامشان مشخص نیست و تعداد زیادی اسلحه شکاری هم دست مردم است که تکلیف آن مشخص نیست و حتی مشخص نیست تجهیزات آن را از کجا تهیه می‌شود، این موضوع باید با همت دولت حل و فصل شود.

رییس فدراسیون تیراندازی گفت: برای این کار اسلحه‌های بدون نام و نشان سازمان دهی می‌شود و به محیط زیست هم آسیب وارد نمی‌شود. قرار است این اسلحه‌ها مجوزدار شوند و اگر در اختیار فدراسیون قرار بگیرد برای آنها تجهیزات فراهم می‌کنیم. روز اولی که به فدراسیون آمدم ۴ میلیارد تومان به خاطر مهمات بدهکار بودیم.

وی گفت: از صنایع مهمات سازی و وزارت دفاع که کمک کردند کیفیت مهمات استاندارد سازی بهتر شوند تشکر می‌کنم. اگر اسلحه شکاری زیر مجموعه ما بیاید، به اندازه برای آنها فشنگ تأمین می‌کنیم. برای خرید برخی مهمات مانند لباس، تفنگ و تپانچه نیازمند خرید از خارج هستیم که این اتفاق خوبی نیست اما توانایی این را داریم که فشنگ در اختیار افراد قرار دهیم.

وی گفت: برخی به من می‌گویند مربی خارجی جذب کنم اما من به این موضوع اعتقاد ندارم، چون استعداد مربیان داخلی کمتر از مربیان خارجی نیست. بچه‌ها چطور در زمان جنگ جنگیدند و بهترین فرمانده‌ها را آن زمان داشتیم. این افراد کجا تقویت شدند؟ غیر از این بوده که در خط مقدم این اتفاق رخ داده است؟ حالا که آتش و جنگی در کار نیست. باید برای تجهیزات مان گام‌های بلند برداریم.

رییس فدراسیون تیراندازی در ادامه به شکایت رییس سابق فدراسیون تیراندازی و مطالباتش از این فدراسیون گفت: هاشمی از ۸۶ تا ۹۵ رئیس فدراسیون بود زحمات زیادی کشید اما در زمانی که رییس فدراسیون بوده سمت‌های مختلفی داشته است. وزارت راه، وزارت کشور و .. بوده ولی با این وجود حقوق و مزایا و بلیت سفر از جایی دریافت نکرده است. ما اول اسفند ۱۴۰۱ اعزام به هند داشتیم. زمانی که ویزا و شرایط فراهم بود هاشمی مطالبه برای ۳۱ هزار یورو داشت. چرا او در زمان خودش پرداخت نکرد؟ امروز که این همه مشکل و بدهکاری داریم شب عید دریافت می‌کند. ما با دستور وزارت و هیات رییس این کاره را انجام دادیم اما چرا باید حالا تقاضا شود.

وی گفت: اعزام به هند انجام نشد و هاشمی ۳۱ هزار یورو برداشت. در زمان اعزام به هانگژو از سوی اداره کار حکمی گرفت و حساب‌های ما را بست. ما باید حقوق و مزایا پرداخت می‌کردیم که نتوانستیم شرایط را فراهم کنیم. قبل از اندونزی حساب‌ها را باز کردند اما ۲۰ روز بعد حکم تجدید نظر دیوان گرفت و مجدد حساب‌ها را بست. امروز هنوز حقوق پرسنل را پرداخت نکرده‌ام. شنیده‌ام هاشمی گفته اگر پول می‌خواهند پرداخت کند.  مگر ما خودمان اعتبار نداریم؟ همین الان که حساب‌های ما را با حکم بسته است ورزشکاران را به اندونزی اعزام‌کردم. سه شب دیگر هم اعزام به کویت داریم.

مرتضی قربانی گفت: چرا قبل از ما این درخواست‌ها را نداشت. ما که از اهداف خود عقب نشینی نمی‌کنیم اما باید هاشمی ببیند حقش هست که این مطالبات را بخواهد. هاشمی در باکو در کنار تیراندازان بدون اجازه حاضر شده است که تمرکز ورزشکاران را بر هم ریخته است. آقای هاشمی مگر قوانین فدراسیون را نمی‌دانی؟ با چه مجوزی به سالن مسابقه رفته‌ای؟ من در هانگژو یکبار هم سر مسابقه ورزشکاران نرفتم. امیدوارم هاشمی با نیت خوبی این کار را کرده باشد. وجدان من ناراحت است که چرا حقوق کارمندان را نداده‌ام‌چرا باید یورو و دلار قرض کنیم تا ورزشکاران را اعزام کنیم. می‌شود این ورزش که ۱۹۰ مدال دارد را حمایت نکنیم؟ ما را مثل والیبال و سایر رشته‌ها که یک مدال دارد نبینند.

قربانی تاکید کرد: چه کسی باید مشکلات را رفع کند. در زمان جنگ هم ما مدیریت کردیم. باید همه کمک کنند تا این ورزش دینی که امر مستحب خوانده شده را توسعه دهیم. ما ۵۴ فدراسیون دیگر داریم اما کدام را مستحب خوانده‌اند. همه مردم و مسئولان کمک کنند تا این ورزش توسعه یابد. نمی‌شود که نفر دوم چین و هندوستان و کره شویم. باید امکانات به روز داشته باشیم تا بتوانیم مبارزه کنیم.

رییس فدراسیون تیراندازی در پاسخ به این سوال که هاشمی در دوران وزارت چه کسی درخواست این مطالبات از وزارت ورزش را داشته است، گفت: ما از  وزیر پیگیری کردیم و گفتم ما پول نداریم و حتی وظیفه ما نیست که پرداخت کنیم. ما مستندات را ارائه دادیم و توافق کردیم هزینه های سفر ایشان را بپردازیم. این توافق در زمان آقای سجادی رخ داد. هاشمی ۲۲ سفر خارج از کشور رفته است و دلیل آن هم مشخص نیست. از نظر حقوقی ما تابع نظر هیات رییسه هستیم و دستور وزیر هم این بود مطالبات هاشمی را پرداخت کنیم. بحث این است که چرا زمان خودشان این هزینه ها را درخواست نکرده است.

وی گفت: هاشمی بابت سنوات و پرداخت‌های سال‌های ۸۶ تا ۹۵ که در فدراسیون تیراندازی رییس بوده است در ابتدا مبلغ ۳۱ هزار یورو درخواست کرد که از حساب فدراسیون برداشت کرد. بعد از آن هم هاشمی ۳ میلیارد و ۳۱۴ میلیون درخواست سنوات خود را با شکایت از اداره کار داشته است که اداره کار در نهایت و بعد از تجدید نظر از حساب فدراسیون این مبلغ را برداشت کرده است. هنوز هم حساب فدراسیون به خاطر همین ۳ میلیارد و ۳۱۴ میلیون تومان بسته شده است.

رییس فدراسیون تیراندازی در مورد بودجه فدراسیون گفت: کل بودجه تیراندازی ۱۳ میلیارد بوده که ۸ میلیارد آن را هاشمی درخواست کرده است. از این ۸ میلیارد ۲ میلیارد را مالیات دوره ریاست هاشمی بوده است. ۲ میلیارد در ابتدا و ۳ میلیارد و خورده‌ای هم درخواست کرد. در کنار این ها بدهی دوره دادگر ۲۰ میلیارد به داوران، ورزشکاران وزارت دفاع بدهکار بودند. ما سه بدهکاری در زمان دادگر بابت فشنگ داشتیم، پولی که باید می‌دادیم فشنگی که وارد فدراسیون نشد و باید تهیه می‌شد. 

وی گفت: با وجودی که هاشمی اقرار کرده بود که هیچ گونه ادعایی بابت بدهی‌ها ندارد باز در دوره هاشمی وزیر جدید درخواست ۳ میلیارد و ۳۱۴ میلیون داشت. ما این قضیه را رها نمی‌کنیم و از حق فدراسیون دفاع خواهیم کرد. ۷ ماه حقوق پرسنل من را می‌خواهد بگیرد. در این شرایط باید قرض کنیم.

این مقام مسوول در پاسخ به این سوال که باید از ابتدا رسانه ای می‌شد، گفت: نمی‌خواستیم جنجال شود الان هم تلاش می‌کنیم این پول‌ها برگردد. شاید به دوره بعدی فدراسیون برسد. تصمیم هیات رییسه هم قانونی است. ما همه تصمیم‌ها را در هیات رییسه می‌گیریم و با فشارهایی که بود باید انجام می‌شد.

قربانی گفت: هاشمی نباید حقوق و بدهی‌های خود را از فدراسیون می‌گرفت باید از سایر جاهایی که فعالیت می‌کرد پول را می‌گرفت. از نظر حقوقی باید کارهایی کنیم. باید متوقف شویم. ما با همکاری وزارت و کمیته کارها را دنبال می‌کنیم. اگر بخواهیم بشینیم و دست روی دست بگذاریم سقوط می‌کنیم. ما جدول برنامه داریم و طبق چارت پیش می‌رویم. این پول که از کیسه فدراسیون رفته ما را دچار مشکل کرده و امیدواریم که خود هاشمی آن پول را برگردانند. 

رئیس فدراسیون تیراندازی در پاسخ به این سوال که با این شرایط چطور اعزام‌ها انجام می‌شده است، گفت: بالاخره ما هم فوت و فن داریم. یکی از پدرها پولی داده و دلار خریده‌ایم و قرض کرده‌ایم. تیراندازی رشته پر خرجی است. 

وی در پاسخ به این سوال که چرا اعتقادی به مربی خارجی ندارید افزود: آیا اگر یک خارجی به جای شما روی کار بیاید می‌تواند همان کار شما را انجام دهد. کی روش با این همه حقوقی که از فوتبال ایران گرفت چه کرد؟ خیلی از ورزشکاران ما می‌خواهند از خارجی‌ها درس بگیرند. مربیان داخلی خوبی داریم و باید از آنها استفاده کنیم.

او در پاسخ به این سوال که گفته شده قرارداد فدراسیون با وزارت دفاع روی کاغذ است گفت: راوی این داستان مسلمان نبوده است. ما با وزارت دفاع دستورالعمل داریم. من هزار هوماک خریدم. قرارداد داریم مگر می‌شود بدون قرارداد کار کرد؟ ما به وزارت دفاع پیش پرداخت داده‌ایم و تعامل کرده‌ایم‌. از وزارت دفاع هم تشکر می‌کنیم. ما از مهمات بازدید می‌کنیم و تست شده می‌خریم. یک کارشناس در اصفهان گذشته ایم و یک کارشناس هم از فدراسیون می‌فرستیم. ما سلاح‌ها را هم چک می‌کنیم که مشکلی نداشته باشند.

قربانی در پاسخ به این سوال که آیا با هاشمی صحبتی نکرده‌اید گفت: من به او ارادت دارم و همیشه هم با او در ارتباط بودیم ولی بعد از اینکه حکم گرفت تماس‌ها قطع شد. آیا این حکم  توهین به فدراسیون نبود؟!