هرآنچه که باید درباره فرش فانتزی و فرش مدرن بدانید

هرآنچه که باید درباره فرش فانتزی و فرش مدرن بدانید

فرش فانتزی و فرش مدرن در چند سال اخیر، حضور پررنگ‌تری در سبک دکوراسیون امروزی دارند. اهمیت فرش مناسب، در تکمیل دکوراسیون داخلی بر کسی پوشیده نیست. انتخاب دکور اتاقی که در حال طراحی آن هستید با یک فرش مناسب شروع می‌شود. زیرا به شما در ایجاد یک فضای دنج یا انتخاب سایر المان‌ها برای تکمیل دکوراسیون کمک می‌کند. فرشی که درست انتخاب شود، فضا را منسجم‌تر می‌کند و به منزل شما حس راحتی و آرامش خواهد داد. هنگامی که صحبت از دکوراسیون داخلی منزل می‌شود، مهم است که نقش فرش‌های مدرن در طراحی داخلی را جدی بگیرید. آیا شما علاقه‌مند به فرش‌های جدیدی هستید که در چند سال اخیر پرطرف‌دار شدند؟ پس تا پایان مقاله با ما باشید؛ زیرا در این مقاله سعی کردیم تا کلیه نکات برای انتخاب فرش‌های مدرن و فانتزی را به شما انتقال دهیم تا بتوانید بهترین فرش از نظر کیفیت و ظاهر را خریداری کنید.

فرش فانتزی و فرش مدرن چیست؟

فرش سنتی را همه ما می‌شناسیم، این فرش دارای طرح‌هایی مشخص و ثابت است، طرح‌هایی از قبیل خشتی، ترنج، لچک و غیره. حال سؤالی که برایمان پیش می‌آید که فرش مدرن چیست؟ به زبانی بسیار ساده، هرگونه ساختارشکنی در فرش‌های سنتی، باعث ایجاد طرح‌هایی بدیع و جدید می‌شود که به این طرح‌ها، مدرن می‌گویند. فرش مدرن از نظر ظاهری، طرح‌هایی خاص و ساختارشکنانه دارند.

پس فرش‌های ماشینی به‌طورکلی از نظر طرح به دو دسته تقسیم می‌شوند، فرش کلاسیک و فرش مدرن. فرش‌های کلاسیک همان طرح‌هایی اصیل و با نظم و قاعده ایرانی هستند که از کودکی با آنها آشنا هستیم. طرح و نقش‌ فرش‌های مدرن برخلاف فرش‌های سنتی، ساختارمند نیست. گرچه این دودسته بندی فرش باهم متفاوت‌اند؛ اما در اکثر مواقع جنس الیاف و موادی که در آنها به کار رفته، یکسان است. فرش فانتزی یکی از مدل‌های فرش مدرن است که در ادامه به معرفی بیشتر آن می‌پردازیم. لازم به ذکر است که عده‌ای فرش فانتزی را همان فرش مدرن می‌دانند؛ یعنی هر دوی این فرش‌ها در حقیقت یکی هستند.

ویژگی‌های مهم فرش‌های فانتزی

فرش فانتزی با طرح و نقشه‌هایی بسیار خلاقانه، هنری و فانتزی تولید می‌شوند. رنگ‌هایی که در بافت آنها مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولاً رنگ‌هایی شاد، متنوع، غلیظ و زنده هستند. این فرش‌ها از نظر طرح نیز تنوع بالایی دارند. طرح و نقشه‌های آنها معمولاً خارج از چارچوب است، حتی گاهی بافت این فرش‌ها نیز مثل فرش فریز و شگی، متفاوت است. برخلاف تصور عموم، می‌توان  فرش‌های فانتزی را در هر قسمتی از خانه پهن کرد و نکته جالب اینکه برای بافت آنها می‌توان از الیاف مختلفی استفاده کرد چه الیاف طبیعی و چه مصنوعی. برای بافت آنها از نقشه‌های انتزاعی و مدرن استفاده می‌شود. تعداد شانه و تراکم چنین فرش‌هایی معمولاً تفاوت زیادی با فرش‌های ماشینی کلاسیک ندارد؛ یعنی این فرش‌ها به‌صورت ۵۰۰ شانه، ۷۰۰ شانه، ۱۰۰۰ شانه و حتی به‌صورت ۱۲۰۰ شانه بافته می‌شوند. طبیعتاً فرش‌های ۱۲۰۰ شانه از نظر طرح و نقش زیباتر هستند و بافت منسجم‌تری نیز دارند. فرش‌های ماشینی مدرن معمولاً ۷۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه هستند و فرش‌های فانتزی نیز به صورت ۷۰۰ شانه و ۵۰۰ شانه تولید می‌شوند.

طرح و نقش فرش

یک ویژگی جالب اینکه این فرش‌ها نقشه خاصی ندارند و از چارچوب خاصی تبعیت نمی‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که کارخانه تولیدی هر شکل و طرحی را که مدنظر داشت را بتواند ببافد. پس چنین فرش‌هایی دست بافندگان را در زمینه طرح و نقش باز می‌گذارند. ازآنجایی‌که فرش‌های مدرن و فانتزی بر خلاف فرش‌های کلاسیک و سنتی، از نظر طرح و نقشه خلوت‌تر هستند؛ اگرچه رنگ‌های مورد استفاده در هر دو نوع فرش یکی هستند؛ اما به دلیل طرح و نقشه خلوت‌تر فرش فانتزی، رنگ‌ها بیشتر جلب توجه می‌کنند.  چنین فرش‌هایی را می‌توان به‌صورت دستباف و ماشینی تولید کرد. در روش دستباف معمولاً از الیافی مثل ابریشم، پنبه و پشم استفاده می‌کنند. به دلیل اینکه هزینه‌های تولید فرش ماشینی پایین‌تر است؛ بنابراین بیشتر فرش‌های فانتزی را به‌صورت ماشینی با نخ‌هایی مثل نخ اکریلیک، پلی استر فیلامنت و پلی پروپیلن می‌بافند.

انواع فرش فانتزی و فرش مدرن

فرش‌های مدرن و فانتزی در طرح‌ها و مدل‌های مختلفی تولید و به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. هر کدام از این مدل‌ها ویژگی‌ها، طرح و نقشه و حتی بافت منحصربه‌فرد خود را دارند. مدل‌های معروف فرش مدرن عبارت‌اند از: فرش شگی، فرش کلاریس و چاپی، فرش فریز، فرش شنل و فرش‌های گبه ماشینی. در ادامه به معرفی هر کدام از این مدل‌ها خواهیم پرداخت.

فرش فریز

فرش‌های فریز جزو فرش‌های cut pile هستند ( فرش‌های cut pile که به معنی ریشه بریده هستند را به صورت زیر و رو می‌بافند. دلیل اصلی نام گذاری آنها این است که در پایان فرآیند بافت، فرش به وسیله تیغ برش از وسط جدا می‌شود. از ویژگی‌های بارز فرش‌های cut pile می‌توان به ریشه‌های بلند و پر پیچ و تاب و بالا بودن ارتفاع نخ خاب اشاره کرد.) فرش‌های فریز را با الیافی مثل پلی پروپیلن و پلی استر می‌بافند که هر دوی این الیاف از نظر دوام و طول عمر و از نظر شست و شو، عملکرد بالایی دارند.

فرش‌های فریز از نظر طرح و نقش نیز تنوع وسیعی دارند، از طرح‌های سنتی و کلاسیک مثل گبه و گلیم گرفته تا طرح‌های فانتزی، عروسکی و حتی طرح‌های سه بعدی! قیمت فرش ماشینی فریز در مقایسه با دیگر فرش‌ها پایین‌تر است، شست‌وشوی آنها بسیار راحت است و جزو فرش‌های سبک محسوب می‌شوند.

فرش شنل

فرش‌ شنل که به آن فرش بلژیکی هم می‌گویند، جزو پرطرف‌دارترین فرش‌های مدرن محسوب می‌شود، دارای گل‌های برجسته‌ای است. جنس الیاف فرش‌های شنل نیز همانند فرش فریز از پلی پروپیلن و پلی استر است و همین امر باعث شده که این فرش‌ها بسیار لطیف و نرم باشند.

فرش شگی

فرش‌ شگی که به فرش پرز بلند نیز مشهور است، همان‌طور که از نام آن مشخص است، پرزهای بلندی دارد. چنین فرش‌هایی نرمی و لطافت بالایی دارند؛ بنابراین راه رفتن و حتی نشستن روی آنها بسیار لذت بخش است. به همین دلیل است که از فرش فانتزی و مدرن طرح شگی برای اتاق خواب زیاد استفاده می‌شود. این فرش‌ها دارای طرح‌هایی ساده و خلوت هستند، به صورتی که فرش‌های شگی تک رنگ نیز در بازار موجودند. فرش شگی درخشندگی بالایی دارد، قیمت آن به نسبت پایین است و به هیچ عنوان پرز نمی‌دهد.

گبه ماشینی

گبه ماشینی توسط کارخانه‌ها تولید می‌شود و به دلیل اینکه به‌صورت دستی بافته نمی‌شود؛ پس اشکال و طرح‌های منظم‌تری دارد و از الیاف مصنوعی برای بافت آنها استفاده می‌شود. ازآنجایی‌که در بافت آنها از الیاف طبیعی‌ای مثل پشم استفاده نمی‌شود، پس نسبت به گبه‌های دستباف قیمت مناسب‌تری دارند و وزن آنها نیز سبک‌تر است. گبه ماشینی معمولا از نخ پلی پروپیلن بافته می‌شود.

فرش کلاریس و چاپی

فرش کلاریس که به فرش چاپی نیز مشهور است را در مقاله‌های قبلی به‌ طور کامل توضیح دادیم. این فرش‌ها را به‌صورت کاملاً سفید و بدون طرح و نقشه می‌بافند و سپس طرح و نقشه دلخواه روی فرش چاپ می‌شود. البته لازم به ذکر است که این‌ فرش‌ها طرح و رنگ ثابت و بسیار ماندگاری دارند؛ فقط کافی است که فرش کلاریس و چاپی مدنظر خود را از برندی معتبر خریداری کنید.

خرید فرش فانتزی و فرش مدرن

در وضعیت گرانی و رکود اقتصادی موجود، همه ما مجبوریم خریدهایمان را با دقت و تحقیق بیشتری انجام دهیم. همچنین به دلیل گرانی و سخت بودن نگهداری از فرش‌های دستباف، تمایل مردم به سمت فرش‌ ماشینی روزبه‌روز در حال افزایش است. اگر به دنبال خرید فرش مدرن و فانتزی هستید و در جست‌وجوی بهترین رنگ فرش متناسب با دکوراسیون منزل خود می‌باشید، خبر خوب ما به شما این است که می‌توانید در سایت فرش افرند، فرش‌های مختلفی را با استفاده از قابلیت پرو مجازی فرش که از تکنولوژی واقعیت افزوده بهره می‌برد، بررسی کنید. فقط کافی است که وارد صفحه فرش مدنظر خود شوید، گزینه پرو مجازی را کلیک کنید، سپس فرش مذکور را در دکور منزل خود مشاهده کنید. از این طریق تصمیم‌گیری در مورد انتخاب رنگ، مدل و طرح فرش برای شما آسان‌تر خواهد شد.