همه چیز درباره ام دی اف

همه چیز درباره ام دی اف

انسان از دیرباز برای تامین نیازهای خود از قبیل خوراک پوشاک مسکن و سایر وسایل زندگی نیاز به یک سری مواد اولیه (متریال) داشته و خواهد داشت . با گذشته زمان و رشد جوامع بشری در زمینه علوم و صنعت و نیز افزایش آگاهی‌های انسان ، تامین این مواد اولیه از طریق طبیعت و یا تولید آنها امکان پذیر شد. امروزه از  شن ، سیمان ، آهن و….در صنعت ساختمان سازی استفاده می‌شود که به این مواد اولیه می‌توان چوب و مصنوعات چوبی را نیز اضافه کرد. البته این نکته قابل ذکر است که در برخی نقاط جغرافیایی دنیا مانند امریکا و… تقریبا کل موارد استفاده شده در ساخت خانه از چوب است.

در تمام دنیا تقریباً چوب و مصنوعات چوبی جزء لاینفک ساختمان‌های امروزی به شمار می‌آیند. ما در این مطلب بیشتر به مصنوعات چوبی و ورق ام دی دف که زیر مجموعه‌ای از مصنوعات چوبی است خواهیم پرداخت.

مصنوعات چوبی که امروزه  بیشتر در ساختمان‌ها کاربرد دارند را می‌توان به ، ورق ام دی اف ، ورق نئوپان ، دیوار کوب ، کفپوش‌های چوبی ، انواع صفحات کابینت‌ ، هایگلاس ، ورق ام دی اف روکش‌های طبیعی چوبی و… تقسیم نمود.

لازم به ذکر است محصولاتی همچون ظروف‌چوبی یا ابزار و وسایل تمام چوبی نیز از قبل مرسوم بوده و هستند، که به نحوی آنها از خود چوب تولید می‌شوند و در آنها چوب به صورت غیر فرآوری شده و طبیعی استفاده می‌شود مانند: درب‌ها ، سقف‌ها ، و سایر قسمت‌های ساختمان و یا وسایلی همچون چهارپایه که خارج از مبحث ما است.

ورق ام دی اف یکی از مصنوعات چوبی است که بر اساس نیاز و استفاده بشر با استفاده از ترکیب مواد اولیه چوب و مواد شیمیایی تولید شده و در قسمت‌هایی همچون مبلمان ، کابینت ، میز ، جعبه و بسیاری دیگر از ارکان زندگی امروزی قابلیت استفاده دارد. ورق ام دی اف با توجه به ویژگی‌هایی دارد، باعث شده تا امروزه در موارد و مصارف زیادی به کار گرفته شود. در مقابل ویژگی‌های دیگری نیز دارد که استفاده آن را در یک سری مکان‌ها و موارد محدود می‌کنند.

از ویژگی‌های مثبت ورق ام دی اف می‌توان به وزن مناسب ، مقاومت نسبی خوب ، قیمت متناسب ، تنوع امکان اتصال از طریق پیچ و لولا و… اشاره نمود. در بین مواردی که استفاده از ورق ام دی اف محدود می‌شود ، می‌توان به مشکلاتی همچون اشتعال پذیری (که بسیار واضح است به خاطر این که ورق ام دی اف زیر مجموعه‌ای از چوب می‌باشد که خود اشتعال پذیری بالایی دارد.)، ضد آب نبودن (این متریال در صورت همجواری با آب و مایعات دیگر رطوبت را به خود جذب کرده و شکل و فرم  و ویژگی‌های اولیه خود را تا حد زیادی از دست می‌دهد.) ، استحکام کمتر در مقایسه با مواد دیگر همچون آهن (این محصول قابلیت استفاده در مواردی که نبایست وزن یا فشار بالایی را تحمل کند یا در برابر ضربات سنگین مقاومت بالایی ندارد را نمی‌توان مثلاً از ورق ام دی اف در اسکلت اصلی تخت دو طبقه استفاده کرد.)و… اشاره نمود.

با توجه به مطالب بیان شده در بالا می‌توان گفت که هر محصولی کارایی و موارد خاص استفاده را شامل می‌شود و نمی‌توان کارایی یک سری مصالح را به کل مصالح و مواد اولیه ساختمانی تعمیم داد .

از نکات دیگری که میتوان در مورد ورق ام دی اف به آن پرداخت این است که ورق ام دی اف در حال حاضر در ابعاد گوناگون به صورت خام و رنگی در ضخامت‌های مختلف با کیفیت‌های بسیار متفاوتی در ایران و دنیا در حال تولید و استفاده است ، که در موارد مصرف آنها نیز می‌توانند دایره‌ای بسیار وسیعی داشته باشند.

از نکات قابل اشاره دیگر این است که کلمه MDF مخفف سه کلمه انگلیسی Medium Density Fibreboard به معنای تخته فشرده با چگالی متوسط است. در واقع این محصول چوبی از نظر زمانی پس از نئوپان و تخته‌های چندلایی تولید و به بازار معرفی شده است  و جایگزین بسیاری از موارد مصرف چوب و مصنوعات قبلی آن نیز قرار گرفت.

 در مقایسه ورق نئوپان و ورق ام دی اف می‌توان گفت که :

نئوپان از تکه‌های کوچک چوب یا همان خرده چوب تشکیل شده که در مقایسه با ورق ام دی اف ،که در نام آن نیز اشاره شد، در واقع نوعی فیبر است و دارای منفذ یا ناهمواری‌های داخلی که با چشم دیده نمی‌شود. در نتیجه قیمت آن نیز به خاطر همین ویژگی‌ها و نحوه تولید آن که پروسه پیچیده تری را طی می‌کند در مقایسه با دیگر ورق‌ها بالاتر است.

باید اشاره کرد که امروزه به دلیل تولید انواع ورق ام دی اف داشت تنوع در ابعاد و ضخامت و طرح و رنگ و نیز کیفیت ، استفاده از آن بسیار فراگیر شده است و در موارد بسیار زیادی هم قابلیت استفاده دارد.

ناگفته نماند با پیشرفت علم و صنعت ویژگی‌های ذاتی و زیباشناسی آن نیز توسط تولیدکنندگان روز به روز با سلیقه و انتخاب افراد هماهنگ‌تر شده و از سطح خوبی برخوردار گشته است.

موارد ذکر شده در بالا شامل نکات کلی در مورد ورق ام دی اف بود و در ادامه چه برسی جزئیات این ورق می‌پردازیم.

  • فرآیند تولید ورق ام دی اف در دنیا : مواد اولیه ورق ام دی اف را روکش ، چوب و رزین تشکیل می‌دهد که هر دو تحت فشار و حرارت قرار گرفته و ام دی اف خام را به صورت پانل به وجود می‌آورد. در واقع ماده اولیه ام دی اف طرح چوب‌های نرم رزین‌های مصنوعی یا انواع چسب هستند که در پرس‌های داغ فشرده شده و چگالی و استحکام آن‌ها بالا می‌رود و ورق ام دی اف دارای دانسیته نسبتاً یکنواخت در سراسر تخته و لبه‌های صاف و انسجام ای مناسب دارد که استفاده از آنها از نظر ماشینکاری ، سنباده خوری ، رنگ پذیری و غیره متناسب می‌سازد.

بسیاری از شرکت‌ها امروزه ورق ام دی اف خام را توسط کاغذ‌های دکوراتیو آغشته به رزین تحت فشار و حرارت روکش نموده و زیبایی و ویژگی‌های جدیدی را به ورق ام دی اف خام می‌دهند که استفاده از آن را در مصارف گوناگون امکان پذیر می‌کند.

۲- ویژگی‌های ورق ام دی اف : در توضیحات اولیه این مطلب به یک سری از ویژگی‌های ورق ام دی اف پرداختیم ، اما در این قسمت به صورت مجزا به برخی از آنها می‌پردازیم.

الف) قابلیت تولید ورق ام دی اف در چگالی ، ضخامت ، ابعاد بسیار متنوع و گوناگون : اگرچه چگالی ورق ام دی اف معمولا بازه خاصی را شامل می‌شود (چیزی در حدود ۶۵۰ تا ۸۰۰کیلوگرم بر متر مکعب) ولی تولید آن محدود به این بازی نیست ، به طوری که اگر چگالی از مقدار ۸۰۰ کیلو گرم بر متر مکعب افزایش پیدا کند اسم آن هم تغییر می‌کند و با عنوان HDF (فیبر فشرده با تراکم بالا) شناخته میشود.

از نظر ضخامت نیز ورق ام دی اف بین ۳ میلیمتر تا ۴۰ میلی متر به طور گسترده تولید دارد. از نظر ابعاد نیز ورق ام دی اف در سایز‌های متفاوتی در سطح جهان در حال تولید است.(در جدول زیر سایز‌های متداولی که در بازار ایران مجود هست را قرار داده ایم)

اولویت استفاده هر سایزسایز یا ابعاد ام دی اف ۱۶میل
۱ 366*183 سانتیمتر
۲۳۶۶*۲۱۰ سانتیمتر
۳۲۸۰*۱۲۲ سانتیمتر
۴۲۴۴*۱۸۳ سانتیمتر
۵ 244*122 سانتیمتر
۶۲۸۰*۲۱۰ سانتیمتر
۷ 244*210 سانتیمتر

جدول ابعاد ورق ام دی اف

ب)  ورق ام دی اف خام اگر به صورت خام استفاده شود قابلیت ابزار خوری ماشین کاری ، رنگ شدن یا قابلیت روکش شدن را دارد.

غیر از موارد فوق امروزه ام دی اف در بسیاری از شرکت‌ها با روکش‌های باکیفیت شکیل مقاوم و تنوع پوشانده می‌شود و محصولات نهایی از جمله ام دی اف ملامینه ، هایگلاس ، پلی کلاس و لمی گلاس جزو محصولات نهایی این شرکت‌ها هست.

ج) قیمت ورق ام دی اف: اگر بخواهیم به صورت کارشناسی و دقیق در خصوص قیمت ورق ام دی اف صحبت کنیم ، هیچگاه نمیتوان یک قیمت ثابت و دقیق برای آن در نظر گرفت ؛ زیرا ورق ام دی اف از نظر کیفیت مواد اولیه ، ابعاد ، چگالی ،‌برند و بسیاری جهات متنوع است.

لازم به ذکر است که در بازار هم نمی‌توان در هر زمان قیمت آن را داخل دسته بندی‌های از پیش تعیین شده ارائه داد. در ادامه سعی می‌کنیم نتیجه گیری‌هایی را در رابطه با ورق ام دی اف که در بازار مورد قبول همه است را بیان کنیم:

قیمت ورق ام دی اف سفید عمدتاً از ورق ام دی اف رنگی ارزان تر است.

ورق ام دی اف خارجی معمولاً از ام دی اف ایرانی بهای بیشتری دارد.

قیمت ورق ام دی اف حدود یک سوم از قیمت نئوپان بیشتر است.

سایر مثال‌هایی از این دست نیز موجود دارد ولی با توجه به نوسانات بازار شرایط جغرافیایی زمان خرید و فروش ورق ام دی اف یا اینکه در چه ایامی از سال قرار دارید قیمت ورق ام دی اف میتواند متفاوت باشد  

مصارف ورق ام دی اف

۱- ورق ام دی اف گرچه مقاومت بهتری از نئوپان در برابر رطوبت دارد؛ ولی کاملاً ضد آب نیست اگر چه در سال‌های اخیر ام دی اف‌ با عنوان ضد آب تولید شده که در حال رونق در بازار نیز هستند.

۲- ام دی اف خام معمولاً مغز دیگر انواع ورق‌ها از جمله: هایگلاس پلی گلاس لمی گلاس و غیره را تشکیل می‌دهد.

ولی در بین مردم و در سطح بازار معمولا منظور از ام دی اف شامل ورق‌های ام دی اف خام  و ام دی اف روکش ملامینه رو بیشتر شامل می‌شود.

۳- امروزه موارد مصرف ورق ام دی اف بسیار گسترده تر از قبل شده است و در بسیاری از کارهای صنعتی و اقلام تزیینی جایگاه خاصی پیدا کرده است. در گذشته شاید بیشترین مصرف ام دی اف در زمینه ساخت کابینت و کمد منازل بود.

۴- در سال‌های اخیر ، فینیش و یا رویه‌های بسیار متنوعی برای ورق ام دی اف مورد استفاده قرار میگیرد؛ که جنس حالت و ترکیب‌های متفاوتی را شامل می‌شود. مثلاً رویه‌های ملامینه شامل براق ، برفی ، صابونی ، بتنی ، برجسته ، فوق برجسته (هماهنگ با نقش و طرح روکش است.) 

در پایان از شما خواننده عزیز تقاضا میشود با مراجعه به سایر مقاله‌ها و مطالب ما در وب سایت با ما چوب در کنار بالا بردن سطح آگاهی خود از مصنوعات چوبی می‌توانیم ما را در ارتقاء کیفی و شناخت بیشتر سلیقه و ذائقه مخاطبان خود یابی کنیم.