همه چیز درباره سبد کابل گالوانیزه

همه چیز درباره سبد کابل گالوانیزه

این روزها برای مدیریت کابل ها از سبد کایل استفاده می شود. این ابزار تکنولوژی جدیدی است که با توجه به مزایای بسیاری که دارد به سرعت در حال جلب نظر افراد در صنایع مختلف به خود است و تایید وتوصیه وزیر ارتباطات آن را تسریع کرد. در این مقاله به صورت جامع در رابطه با یکی از انواع سبد کابل یعنی سبد کابل گالوانیزه صحبت خواهیم کرد. همچنین مزایای سبد کابل گالوانیزه ، کاربردهای آن و معتبرترین تولید کننده سبد کابل گالوانیزه را به شما معرفی خواهیم کرد.

سبد کابل گالوانیزه چیست­؟

سبد کابل گالوانیزه ابزاری برای مدیریت کابل هاست. این ابزار با استفاده عمل گالوانیزاسیون قابلیت ضد رنگ بودن پیدا می کند. این سبد به صورت شبکه شبکه است و جنس آن فولاد با روکش روی می باشد. استفاده از این سبدها در پروژه های عظیم باعث نظم بخشیدن به فضای ساختمان ، همچنین سهولت در تعمیرات خواهد شد.

عملیات گالوانیزاسیون سبد کابل برای انجام عمل گالوانیزاسیون پس از جوش دادن سیم های فولادی به یکدیگر و ساخت سبد کابل آن را پیش از تمیزکردن در وان هایی با مواد جذاب روی، غوطه ور می کنند. این عملیات به دو صورت گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد صورت می گیرد که پس از گالوانیزه کردن ، سبدکابل در مقابل خوردگی و زنگ زدن بسیار مقاوم است. پوشش روی از نفوذ مواد خورنده به فولات یا آهن زیرین جلوگیری می کند. در حقیقت فلز روی به عنوان یک قربانی جهت محافظت از فولاد و آهن زیرین سبدکابل گالوانیزه عمل می کند.

در ادامه قصد داریم دو روش گالوانیزه کرده سبدکابل را برایتان به صورت مختصر شرح دهیم.

فرآیند ایجاد گالوانیزه گرم

متداول ترین روش گالوانیزاسیون گالوانیزه گرم است. در این روش سبدکابل را در وانی از روی مذاب غوطه ور می کنند. در هنگامی که سبد در مواد مذاب روی غوطه ور است یک واکنش بین آهن و روی مذاب رخ می دهد که در حقیقت یک واکنش نفوذ است که باعث می شود ضخامتی یکنواخت در سراسر سبد ایجاد شود. سبدهایی که از روش گالوانیزه گرم تولید می شوند. پوششی طولانی مدت بدون نیاز به تعمیر و نگهداری را برای بیشتر از یک دهه ایجاد می کنند. دمای مواد مذاب درون وان ۴۳۵ تا ۴۶۰ درجه سانتی گراد است. در این زمان روی به صورت مایع می باشد. معمولا سیم های فولادی تا زمانی که گرم شوند در وان مواد مذاب باقی می ماند و این زمان کمتر از ۱۰ دقیقه است. با توجه به دمای زیادی که مواد مذاب روی دارد ، لایه ای با ضخامت ۱۰۰ میکرون اطراف سبد کابل را احاطه می کند که ظاهر مات و کدری نیز دارد. با توجه به اینکه از گالوانیزه گرم برای عمل گالوانیزاسیون آنها سبد کابل استفاده شده و ضخامت و مقاومت بالایی دارد؛ معمولا از آن برای محیط های رو باز استفاده می شود.

فرآیند ایجاد گالوانیزه سرد به چه صورت است؟

روش دوم برای عمل گالوانیزاسیون نیز گالوانیزاسیون سرد است. این روش کاملا متفاوت بوده ، یعنی نمک را در محلول الکترولیت ریخته و سپس فلز را درون آن قرار می دهند که این روش را الکترونیر نامیده اند. ضخامت لایه گالوانیزه آن در حدود یک چهارم می باشد، یعنی چیزی حدود ۲۵ میکرون است. به علاوه بر خلاف روش قبل ظاهر براق و یکنواختی دارد و سبد کابل که با این روش گالوانیزه شده برای محیط های سرپوشیده مناسب است. همانند سبد کابل استیل دو نوع ۳۰۴ و ۳۱۶ دارد که مدل ۳۰۴ آن مناسب برای محیط های سرپوشیده و مدل ۳۱۶ آن برای محیط های روباز و اسیدی مناسب می باشد، بنابراین قبل از خرید سبدکابل گالوانیزه باید توجه داشته باشید که کدام نوع برای پروژه شما مناسب تر است.

برترین ویژگی های سبدکابل گالوانیزه

۱.سبد کابل گالوانیزه وزن سبکی دارد و این ویژگی کار را برای تعمیرکاران و نصابان سبد کابل راحت تر می کند

۲.تمامی انواع سبد کابل ظاهری توری شکل (مشبک دارند) و این امر دسترسی به کابل ها را بالا برده و در حقیقت ظاهری ساده و باز دارد و تعمیر آن کار کم زحمتی به حساب می آید.

۳.انعطاف بالایی دارد که به راحتی می توان در هنگام نصب سه راهی، چهار راهی و زانو را در کمترین زمان با چند برش و ایجاد خم ساخت و نصب کرد.

۴.سبد کابل گالوانیزه با توجه به استفاده از فولاد در ساخت آن و همچنین پوشش گالوانیزه اش مقاومت بسیار بالایی در زمان آتش سوزی از خود نشان می دهد، و باتوجه به ظاهر شبکه شبکه اش اگر کابل ها دچار سوختگی شوند به سرعت تعمیرات آن انجام می پذیرد.

۵.استفاده از سبد کابل گالوانیزه باعث می شود تا کابل ها به شکل صحیحی تهویه شوند.

۶.سبد کابل از بهم ریختگی کابل ها جلوگیری خواهد کرد.

معرفی تولید کننده سبد کابل گالوانیزه

برای خرید سبد کابل باید آن را از مراکز معتبر خریداری کنید. شرکت سیدک اولین تولیدکننده سبد کابل در ایران است و انواع سبد کابل را با بهترین و مرغوب ترین کیفیت تولید می کند. این شرکت با کارخانجات و شرکت های بزرگی چون ایرانسل ، رامک ، پگاه ، صفرویک ، سان استار و شاپرک همکاری داشته است.