هنوز هیچ سازمانی جایزه تندیس تعالی در حوزه گردشگری نگرفته است

هنوز هیچ سازمانی جایزه تندیس تعالی در حوزه گردشگری نگرفته است

به گزارش خبرنگار مهر، بابک یاوری مدیر هماهنگی اجرایی سومین دوره جایزه تعالی گردشگری در نشست خبری که درباره این جایزه در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد گفت: برگزاری جایزه تعالی گردشگری در سطح ملی با بهره‌گیری از مدل تعالی صنعت گردشگری( برگرفته از مدل EFQM اروپا) به عنوان ابزاری برای سنجش میزان بلوغ تعالی و استقرار نظام‌های مدیریتی در سازمان‌ها، بنگاه‌ها و نهادهای فعال در صنعت گردشگری، به کار گرفته می‌شود.

وی گفت: با به کارگیری مدل تعالی صنعت گردشگری در این صنعت، سازمان‌ها علاوه بر بهره‌مندی از دستاوردهای متعدد مرتبط با نتایج کلیدی خود از قبیل سود، سهم بازار، میزان فروش و غیره می‌توانند از یک‌سو میزان موفقیت خود را در اجرای برنامه‌های بهبود در مقاطع مختلف زمانی مورد ارزیابی قرار دهند و از سوی دیگر عملکرد خود را با سایر سازمان‌ها در صنعت گردشگری، بویژه بهترین آنها مقایسه کنند.

هنوز هیچ سازمانی جایزه تندیس تعالی در حوزه گردشگری نگرفته است

یاوری بیان کرد: تیم ارزیابی متشکل از ارزیابان مجرب و باسابقه جوایز ملی و کارشناسان آموزش دیده از صنعت گردشگری است که نسبت به ارزیابی اظهارنامه ارسالی شرکت‌های متقاضی اقدام می‌کند. سپس تیم ارزیابان، بازدید از محل را انجام داده و ابهامات موجود در اظهارنامه را رفع و پاسخ سوالات خود را از سازمان دریافت می‌کند. متعاقب آن، با تشکیل جلسه اجماع و قطعیت نظر تیم ارزیابی، امتیاز تیم ارزیابی تعیین و مراتب به دبیرخانه جایزه اعلام می‌شود. کمیته فنی تصمیم نهایی را در خصوص سطح تعالی سازمان متقاضی اتخاذ خواهد کرد. تصمیم نهایی در مورد امتیاز و نتیجه حاصل از ارزیابی پس از طی مراحل مربوطه، توسط دبیرخانه به اطلاع متقاضیان خواهد رسید.

یاوری بیان کرد: سعی می‌کنیم در خلال اهدای این جایزه از مجموعه‌هایی که اقدامات ویژه ای را در حوزه گردشگری انجام داده اند تقدیر کنیم. ما قصد داریم گزارش بازخوردی بدهیم که نقشه راهی برای مجموعه‌ها باشد تا اگر بخواهند اقدام بهبود بخشی انجام دهند؛ بدانند در کدام حوزه‌ها باید فعال باشند. یکی از اهداف این جایزه به اشتراک گذاشتن دانش است و ارزیابان محدود به فضای دانشگاه علم و فرهنگ یا جهاد دانشگاهی نمی‌شود به همین دلیل برای آنها نیز فراخوان در نظر گرفته ایم تا اگر افرادی به عنوان ارزیاب هستند به ما کمک کنند. دوره آموزشی برای مدل‌های جایزه نیز برگزار می‌شود و توضیح داده خواهد شد که منطق ارزیابی چطور انجام می‌شود. آنها در فرایندی قرار می‌گیرند که مشاور ارزیاب و در مرحله بعد ارزیاب و پس از آن ارزیاب ارشد خواهند شد.

وی با بیان اینکه ما می‌خواهیم سفیران تعالی در گردشگری را بر اساس همین جایزه‌ها داشته باشیم، گفت: همانطور که برای سازمان‌ها نواحی بهبود طرح می‌شود؛ گزارش تحلیلی از فرایند جایزه نیز تهیه خواهد شد. در آنجا وضعیت احراز جایزه در قبل و بعد از آن بررسی می‌شود.

یاوری درباره امتیاز دهی به جوایز که قرار است در سه سطح داده شود گفت: امتیاز دهی از صفر تا هزار است. سازمان‌هایی که تا ۲۰۰ امتیاز بگیرند جایزه سطح تعهد به تعالی خواهند گرفت. از ۲۵۰ تا ۵۰۰ امتیاز نیز در ۵ سطح اشتهار به تعالی یک الماس تا ۵ الماس و از ۵۰۰ امتیاز به بالا تندیس تعالی به عنوان جایزه می‌گیرند.

وی گفت: در سال‌های گذشته بالاترین رتبه‌ای که دریافت شده اشتهار به تعالی سه الماس بوده است که برخی از سازمان‌ها گرفته اند و تا کنون سازمانی تندیس تعالی را نگرفته است.