والیبال بانوان به برنامه نیاز دارد/ کمیته فنی فقط برای آقایان است

والیبال بانوان به برنامه نیاز دارد/ کمیته فنی فقط برای آقایان است

میترا شعبانیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره کیفیت مسابقات لیگ برتر والیبال بانوان گفت: امسال به غیر از دو یا سه تیم، مابقی تیم‌ها در جذب بازیکن شبیه به هم هستند به طوری که در لیگ امسال بازیکنان ملی جوانان و برخی بازیکنان در رده نوجوانان حضور داشتند و خدا را شکر همگی هم خوب کار می‌کنند.

وی گفت: البته تیم سایپا همان تیم ملی سابق والیبال است و سپاهان هم نسبت به سایر تیم‌ها، ملی‌پوشان زیادی جذب کردند. ولی بقیه به لحاظ یارگیری شرایط یکسانی دارند و همین باعث شده رقابت‌ها مثل سال‌های قبل فقط یک طرفه نباشد و بازی‌ها هم قابل پیش‌بینی نیست.

داوری پراشتباه بوده است

سرمربی تیم والیبال ذوب‌آهن در مورد قضاوت داوران اظهارداشت: واقعاً انتقاد به داوری وارد هست، متأسفانه آن‌ها خیلی پراشتباه ظاهر شدند و خطاهایی می‌گرفتند که حتی اگر ویدئو چک هم بود در دوربین نشان داده نمی‌شد! ولی با این وجود نمی‌توان به آن‌ها خیلی ایراد گرفت چون داور باید سوت بزند و هر چقدر بیشتر قضاوت کنند مسلط‌تر می‌شوند و شاید این اشتباهات به خاطر کم تجربگی آن‌هاست.

وی گفت: چون داوران هم مثل مربیان تعدادشان زیاد است، بنابراین نوبت به همه آن‌ها برسد تا بتوانند سوت بزنند و قضاوت کنند. من فکر می‌کنم شاید یکی از دلایل ضعف داوران همین موضوع باشد. در چند بازی داوران واقعاً پراشتباه تصمیم گرفتند و وقتی هم انتقاد می‌کنیم، به ما اعتراض می‌کنند در حالی که با قضاوت‌های اشتباه تیم‌ها متضرر می‌شوند.

از همه تیم‌ها دیرتر کار را در ذوب آهن شروع کردیم

سرمربی تیم ذوب‌آهن در مورد شرایط این تیم در لیگ برتر والیبال بانوان عنوان کرد: با توجه به اینکه مدیریت باشگاه ذوب‌آهن دچار تغییر و تحول شده بود، یک مقدار دیر شروع کردند و فکر می‌کنم. خانم صادقی سال‌ها در تیم ذوب‌آهن بود و زحمت زیادی برای این تیم کشیده بود اما تصمیم گرفته بود که با باشگاه سپاهان همکاری کند و تقریباً ۹۰ درصد بازیکنان ذوب‌آهن هم جذب باشگاه سپاهان شدند.

شعبانیان ادامه داد: در این شرایط تنها ۴ بازیکن قدیمی در تیم ذوب آهن ماندند و به همین خاطر ما مجبور شدیم ۱۰ بازیکن غیربومی جذب کنیم. بازیکنانی از سراسر ایران به تیم ذوب‌آهن آمدند. البته من همان ابتدای فصل به مسئولان باشگاه هم گفتم اگر هدف راه یابی به فینال است باید چند بازیکن باتجربه جذب کنیم.

والیبال بانوان به برنامه نیاز دارد/ کمیته فنی فقط برای آقایان است

همه بازیکنان ما غیربومی و جوان هستند

وی گفت: بازیکنان غیربومی تیم ذوب‌آهن هم همگی جوان هستند به طوری که پاسور دوم ما ۱۵ ساله است و در بازی با سپاهان چون پاسور اول دچار مصدومیت شده بود، با این بازیکن به میدان رفتیم. برخی که بیرون گود هستند به ما انتقاد می‌کنند چرا ذوب آهن خوب نتیجه نگرفته و در جایگاه پنجم جدول است، اما واقعیت این است که ما بازیکنان زیادی نداریم و تیم فعلی ما نیاز به زمان دارد چون همه بازیکنان جوان و کم تجربه هستند.

شعبانیان در مورد جذب بازیکن در نیم فصل اظهارداشت: من پیشنهاد جذب یک بازیکن خارجی دادم اما در نهایت مورد موافقت هیأت مدیره قرار نگرفت. تنها بازیکنی که به نام اضافه می‌شود الهه پور صالح است که از ابتدای فصل قرارداد او را بسته بودیم اما به دلیل جراحی زانو در اختیار تیم نبود و پس از گذراندن دوره نقاهت در دور برگشت به تیم اضافه می‌شود که البته هنوز به آمادگی صد در صد نرسیده است.

وی عنوان کرد: با این حال احتمال جذب یک بازیکن دیگر هم وجود دارد. بیشتر بازیکنان باتجربه الان جذب تیم‌های دیگر هستند و دست ما زیاد باز نیست. ضمن اینکه از ابتدای فصل تا به الان هم باشگاه ذوب آهن مطالبات بازیکنان را پرداخت نکرده و همین موضوع باعث بی انگیزگی آن‌ها می‌شود.

تیم ملی والیبال به برنامه‌ریزی دلسوزانه نیاز دارد

سرمربی سابق تیم ملی والیبال بانوان در مورد شرایط تیم ملی گفت: به نظرم برای تیم ملی باید یک برنامه ریزی اساسی صورت بگیرد و اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، وضعیت تیم ملی بدتر هم خواهد شد. به نظرم ما پتانسیل تشکیل یک تیم خوب را داریم. به نظرم مسئولان باید یک تصمیم قاطع بگیرند، اگر به دنبال کسب نتیجه هستند باید به سراغ بازیکنان قدیمی بروند، هر چند که بهترین مقامی که این بازیکنان به دست آمده ششمی در آسیا بوده است.

تا به حال نایب‌رییس بانوان را در مسابقات لیگ ندیدم!

وی ادامه داد: اما با توجه به اینکه لیگ در حال برگزاری است و جوانان می‌درخشند، امکان تشکیل دو تیم وجود دارد و تمرینات را بعد از لیگ شروع کنند و با برنامه و کادرفنی قوی کار را شروع کنند. والیبال بانوان نیاز به یک برنامه دلسوزانه دارد. نایب‌رئیس باید در مسابقات حضور داشته باشد. من تا به حال خانم محمدیان را در مسابقات ندیدم در حالی که او باید حضور داشته باشد و مسابقات و شرایط لیگ و بازیکنان را از نزدیک ببیند. یا اینکه کارشناسان را بفرستند و از مشکلات مطلع شوند، بالاخره تیم ملی از دل باشگاه‌ها تشکیل می‌شود.

تشکیل کمیته فنی برای انتخاب سرمربی تنها مختص آقایان است؟!

شعبانیان گفت: من همیشه فکر می‌کرد یک نظارت دقیق باید روی مسابقات باشد. وقتی مسئولان در لیگ حضور پیدا می‌کنند و بازی بازیکنان را می‌بینند انگیزه و رقابت آن‌ها هم دو چندان می‌شود. متأسفانه فدراسیون هیچ برنامه‌ای برای والیبال بانوان ندارد. به نظرم باید برای انتخاب سرمربی تیم ملی یک کمیته فنی تشکیل دهند، همانطور که برای آقایان این کمیته چندین بار برگزار شده باید برای بانوان هم این کمیته را برگزار کنند اما متأسفانه هیچ وقت این اتفاق نمی‌افتد و به یک باره مربی انتخاب می‌کنند.سرمربی تیم ملی تنها سلیقه‌ای انتخاب می‌شود. من جز مربیانی هستم که بیشترین سابقه را در تیم‌های ملی دارم اما هیچ زمانی برای انتخاب سرمربی تیم ملی از من سوالی نمی‌پرسند.