ویژگی ویروس جدیدی که خفاش‌ها در اروپا منتشر کرده‌اند

ویژگی ویروس جدیدی که خفاش‌ها در اروپا منتشر کرده‌اند

در حالی که ویروس «SARS-CoV-۲» همچنان به قربانی گرفتن در سراسر جهان ادامه می‌دهد، مشخص شده است که یک ویروس مشترک دیگر میان انسان و حیوان برای اولین بار به اروپا گسترش یافته است.

به گزارش هفت صبح، این ویروس جدید که ویروس «ایسیک-کول» (Issyk-Kul) نام دارد، مدتی است که شناخته شده است. در حقیقت، این ویروس برای اولین بار در سال ۱۹۷۳ در ایالات متحده آمریکا شناسایی شد. این ویروس برای انسان، بیماری زا توصیف شده است و تقریباً در ۵۰ سال تاریخ خود تاکنون در اروپا شیوع پیدا نکرده بود.

انسان‌هایی که به این ویروس مبتلا می‌شوند، علائمی مانند تب، سردرد، درد‌های عضلانی و یا حالت تهوع را تجربه می‌کنند.

در حالی که هیچ نشانی از انتقال این ویروس از حیوانات به انسان وجود ندارد، محققان به دقت در حال بررسی چگونگی انتقال این ویروس به مناطق مختلف هستند.

بیماری مشترک انسان و حیوانات یا «زئونوز» (Zoonosis) به بیماری‌های عفونی گفته می‌شود که بین حیوانات (عموما مهره‌داران) و انسان قابل انتقال هستند. اغلب این واژه به طور اختصاصی برای بیماری‌هایی که از دیگر گونه‌های حیوانات نشأت می‌گیرند و به انسان منتقل می‌شوند به کار می‌رود. منشا این بیماری‌ها ممکن است جانوران اهلی یا وحشی، ازجمله حشره‌ها، پستانداران، خزندگان و پرندگان باشند. در برخی زئونوزها، انسان عفونت را به جانوران دیگر منتقل می‌کند که این حالت «زئونوسیس معکوس» یا «آنتروپونوسیس» خوانده می‌شود.

در «زئونوسیس مستقیم»، عامل عفونی تنها نیاز به یک میزبان برای تکمیل چرخه زندگی خود دارد و طی انتقال، دچار تغییر چشمگیری نمی‌شود. بسیاری از سوش‌های آنفلوآنزا از این دسته‌اند. «زئونوزیس» مستقیم همچنین ممکن است به انتقال عامل عفونی بین میزبان‌های گوناگون، به شکل انتقال مستقیم بیماری از یک حیوان به حیوان دیگر اطلاق شود. از سوی دیگر، «زئونوزیس غیر مستقیم» به معنی انتقال از طریق یک میزبان حد واسط است که در این صورت میزبان واسط ممکن است همه نشانه‌های بیماری را بروز ندهد. حیوانی که بیماری را به این شکل انتقال می‌دهد ناقل خوانده می‌شود.

بسیاری از اپیدمی‌های خطرناک ازجمله هاری، بیماری ویروس ابولا و آنفلوآنزا، زئونوز‌هایی هستند که از حیوانات منشا می‌گیرند. در یک بررسی روشن شد که از بین ۱۴۱۵ عامل بیماری‌زا برای انسان، ۶۱ درصد «زئونوز» هستند.

محققان در حال بررسی دقیق‌تر ویروس‌های مشترک میان انسان و حیوانات هستند. در طول این مطالعه جدید، دانشمندان بافت اندام ۱۲ خفاش مختلف را که علائم تغییر حاصل از بیماری را نشان می‌دادند، بررسی کردند. همه نمونه‌ها توالی‌یابی «ویروم» (virome) شدند تا آن ویروس یا بیماری را که ممکن است باعث تغییر در بافت اصلی شده باشد، به طور خاص نقشه برداری شود.

پس از توالی یابی بافت، مشخص شد که نقشه حاصل، ویروس «ایسیک-کول» است.

پس از شناسایی ویروس «ایسیک-کول» محققان این بار خفاش‌ها را به طور خاص از نظر ابتلا به این ویروس آزمایش کردند که نتیجه آزمایش ۹ مورد از آن‌ها مثبت بود.