پایان آرزوی محقر تجزیه‌طلبان/ اتمام دوران «بزن در رو»

پایان آرزوی محقر تجزیه‌طلبان/ اتمام دوران «بزن در رو»

خبرگزاری مهر، گروه سیاست- محمد مهاجرانی: از دیربازان که تاریخ به یاد دارد، ملت ایران فارغ از هر زبان، نژاد و قومیت، همواره با جان و دل از خاک ایران در برابر تندباد حوادث دفاع کردند. همین امر سبب شد تا دشمنان و کینه‌توزان قدیمی این مرز و بوم، در خیالات خود، فتنه افروزی در بین قومیت‌های مختلف ایران را به عنوان راهی مناسب در جهت نابودی کشورمان بپرورانند.

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و آغاز حرکت ملت متمدن ایران به سمت قله‌های رشد و شکوفایی، تلاش دشمنان برای آتش افروزی‌های قومیتی و درنتیجه تجزیه‌ی کشورمان سرعت گرفت و این موضوع همواره یکی از دستورالعمل‌های تحت فوریت سرویس‌های جاسوسی بین‌المللی بوده است.

از همین رو، در نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی با حمایت و تحریک سرویس‌های جاسوسی غربی و همچنین رژیم بعث عراق، حزب دموکرات کردستان و حزب کومله با هدف تجزیه مناطق کُرد نشین از سرزمین مادری، اقدامات خونین و وحشیانه‌ای برای تصرف برخی از شهرهای مرزی در غرب ایران مرتکب شدند.

پایان آرزوی محقر تجزیه‌طلبان/ اتمام دوران «بزن در رو»

سرانجام و پس از آنکه هزاران نفر از عناصر حزب بعث عراق و گروهک‌های ضد انقلاب وابسته به بیگانگان مانند کومله، فداییان خلق و حزب دموکرات کردستان، در مرداد ۱۳۵۸ به شهر پاوه در منطقه کردنشین استان کرمانشاه هجوم آوردند، این شهر را تصرف کرده و دست به جنایت‌های شنیع زدند که امام خمینی (ره) فرمانی تاریخی برای آزاد سازی پاوه صادر کردند.

فرمان امام خمینی (ره) طومار تجزیه‌طلبان را در هم پیچید

تاریخ گواهی می‌دهد که پس از این فرمان سیل عظیمی از نیروهای مردمی و ارتشی به سوی پاوه رهسپار شدند. هزاران نفر جلوی نخست‌وزیری طلب اسلحه می‌کردند. افراد زیادی با پای پیاده از کرمانشاه به سوی پاوه حرکت کردند. دشمن پا به فرار گذاشت و شهرهای مریوان، بسطام، بانه و سردشت، مهاباد، بوکان و سقز به تصرف نیروهای انقلاب در آمد و سران حزب دموکرات و کومله به عراق فرار کردند.

البته فعالیت حقیرانه این گروهک‌های تروریستی و مزدور علیه شهروندان ایرانی متوقف نشد و بر اساس نامه‌ای که اخیراً نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل به شورای امنیت ارسال کرده است، صرفاً از سال ۲۰۱۶ تاکنون، این گروهک‌ها ۴۹ حمله تروریستی در داخل و نزدیک مرزهای ایران انجام داده‌اند که در نتیجه ۲۴ نفر شهید و ۳۲ نفر زخمی شده‌اند.

نامه صریح ایران به شورای امنیت سازمان ملل

نمایندگی کشورمان اضافه کرد: این گروهک‌های مسلح که به عنوان گروه‌های تروریستی در چارچوب قوانین ایران شناخته شده‌اند، چندین کمپ آموزش تروریسم در خاک عراق و در منطقه اقلیم شمال این کشور برای به کارگیری، آموزش، تحریک، طرح ریزی، سازماندهی، حمایت و انجام اقدامات تروریستی و همچنین عملیات خرابکاری در داخل خاک ایران فعال هستند.

در همین راستا حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تشریح وضعیت گروهک‌های تروریستی در شمال عراق گفت: گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق از چند زاویه قابل تجزیه و تحلیل هستند. گروهک تروریستی منافقین از زمان‌های دور، در جنگ تحمیلی و بعد از سقوط صدام در اقلیم کردستان به فعالیت‌های تروریستی و آموزش افراد اشتغال داشتند. در نهایت این گروه بعد از سقوط رژیم صدام با واکنش مردم عراق مواجه شدند و پایگاه‌های آن‌ها جمع آوری شد.

وی تاکید کرد: گروه‌های دیگر مثل کومله، دموکرات و پژاک نفوذ بیشتری در اقلیم کردستان دارند و بعد از سقوط صدام و پس از خودمختاری اقلیم کردستان به نفوذ بیشتری دست یافتند. این گروه‌ها حدود ۵۰ پایگاه در نقاط مرزی ایران و شهرهای اقلیم مانند سلیمانیه و اربیل احداث کردند و بیشترین فعالیت را علیه مردم شمال غرب ایران دارند. همچنین اغلب پایگاه‌های این گروهک‌ها زیر نظر افسران موساد و سازمان سیا فعالیت می‌کنند.

تروریست‌های تجزیه طلب برای هواپیماهای مسافربری سیگنال مخرب ارسال می‌کنند

این کارشناس مسائل منطقه‌ای با اشاره به اقدامات مخرب گروهک‌های تروریستی تجزیه طلب، تصریح کرد: یکی از فعالیت‌های این گروهک‌های تروریستی، ارسال سیگنال‌های انحرافی و پارازیت به سمت رادارهای هواپیماهای مسافربری ایرانی که از نقاط مختلف ایران به سمت استان‌های آذربایجان غربی و کرمانشاه و کردستان حرکت می‌کنند و این گروهک‌ها با ارسال سیگنال‌های انحرافی و پارازیت سعی می‌کند مسیر هواپیماها را منحرف کنند.

وی گفت: این یکی از اقدامات پر خطری است که این گروهک‌های تروریستی انجام می‌دهد. اغلب مسافرین هواپیماهایی که از نقاط مختلف ایران به سمت کردستان، آذربایجان غربی و یا کرمانشاه حرکت می‌کنند، از اهالی این مناطق هستند و این گروهک‌ها که مدعی قومیت گرایی هستند، نباید اقدام به ایجاد خطر برای هواپیماها کنند اما با این حال سعی در ساقط کردن هواپیماها دارند که با اقدامات به موقع سپاه پاسداران پایگاه‌های این گروهک‌ها مورد هدف قرار گرفت و منهدم شد.

پایان آرزوی محقر تجزیه‌طلبان/ اتمام دوران «بزن در رو»

هانی زاده تاکید کرد: این گروه‌ها در کنار افسران موساد و سیا فعالیت جاسوسی علیه ایران می‌کردند و افرادی را برای خرابکاری به داخل مرزهای ایران هدایت می‌کردند که این افراد حتی علیه مردم کُرد ایران نیز اقدام می‌کردند.

وی افزود: در جریان حوادث اخیر، ۱۲۰۰ تن از عناصر تروریستی به جهت خرابکاری وارد کشور شدند که اغلب آن‌ها دستگیر شده‌اند. این افراد آموزش‌های بسیار بالایی زیر نظر افسران موساد و سازمان سیا داشتند و قصد داشتن که دست به آشوب و خرابکاری بزنند که با هوشیاری نیروهای انتظامی و امنیتی مانع اقدامات خرابکارانه آن‌ها شدند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: بنابراین اقلیم کردستان عراق مسئول اقدامات تخریبی این گروهک‌ها است و ایران نیز بارها در دیدار با مقامات اقلیم کردستان به صورت کتبی و به صورت شفاهی نسبت به ادامه فعالیت تخریبی این گروهک‌ها هشدار داده بود؛ اقدامات اخیر ایران در مقابله با این گروهک‌ها، کاملاً حکیمانه و دربرگیرنده حفظ امنیت ملی ایران است و طبیعتاً با همه موازین بین المللی همخوانی دارد.

هانی زاده تصریح کرد: متأسفانه مقامات اقلیم کردستان فراموش کردند که در طول چهار دهه گذشته جمهوری اسلامی ایران به ویژه در دوران رژیم بعث عراق، با آغوش باز پذیرای مهاجران کرد در شمال عراق بود و در حقیقت تمامی امکانات ایران در آن زمان در اختیار مردم کرد عراق قرار داشت؛ متأسفانه اخیراً مقامات اقلیم کردستان تحت فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی مواضع غیر دوستانه اتخاذ کردند.

احترام به حاکمیت و امنیت کشورهای همسایه یک اصل از حقوق آمره است

حسین رویوران کارشناس مسائل بین الملل نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، به ویژگی‌های ژئوپلتیکی اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و گفت: اقلیم کردستان در بین چهار قدرت قرار دارد؛ دولت مرکزی عراق، سوریه، ترکیه و ایران که هیچکدام با تغییر مرزها در سطح منطقه موافق نیستند. به همین دلیل مقامات اقلیم کردستان احساسشان این است که برای تغییر این وضعیت و تحقق بسیاری از سیاست‌های جدایی طلبانه، باید با رژیم صهیونیستی، غرب و کشورهای اسکاندیناوی، ارتباط داشته باشند.

پایان آرزوی محقر تجزیه‌طلبان/ اتمام دوران «بزن در رو»

وی با اشاره به مسئولیت دولت عراق در برقراری امنیت سمت مرزهای ایران، گفت: در حقوق بین الملل احترام به حاکمیت و امنیت کشورهای همسایه یک اصل است و جز قواعد آمره است. همچنین عدم دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر بخشی از قواعد آمره محسوب می‌شود.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: با وجود حضور و فعالیت این گروهک‌های تروریستی در سمت مرزهای ایران و همچنین ارتکاب جنایات متعدد، دولت عراق موظف است که جلوی آن‌ها را بگیرد، از این رو دو حالت وجود دارد؛ حالت اول این است که با این گروهک‌ها تبانی دارد که در این صورت حق به ایران داده می‌شود که خودش وارد عمل شود و امنیت را برقرار کند و حالت دوم این است که توان کنترل تروریست‌ها را ندارد که در این حالت نیز می‌تواند واکنش مستقیم ایران را به همراه داشته باشد.

سرلشکر باقری: بر اساس منشور سازمان ملل از خود دفاع می‌کنیم

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم در تشریح وضعیت این گروهک‌های تروریستی، گفت: این گروه‌ها از ابتدای انقلاب اسلامی با کمک آمریکا و سایر دشمنان در اقلیم شمال عراق لانه کردند اما در چند سال اخیر با حمایت آمریکا مقرهای آنان تبدیل به یک مجموعه‌ای علیه امنیت ملی ما شد.

پایان آرزوی محقر تجزیه‌طلبان/ اتمام دوران «بزن در رو»

وی تصریح کرد: طی این سال‌ها مدام به اقلیم کردستان عراق تذکر دادیم و گفتیم این رسم همسایگی نیست که ما این همه به ملت عراق خدمت کنیم و بعد شما به اینها اجازه ایجاد مقر نظامی و رسانه می‌دهید. بارها به ما قول دادند که جلوی اقدامت گروهک‌های تروریستی را بگیرند اما عمل نکردند. بنابراین تصمیم بر این شد تا با اینها مقابله کنیم و این بر اساس منشور ملل متحد و دفاع از خود است.

امیرعبداللهیان: تداوم حضور مسلحانه تروریست‌ها در اقلیم کردستان را تحمل نخواهیم کرد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز در جریان دیدار «قاسم اعرجی» دبیر شورای عالی امنیت عراق با اشاره به فعالیت تروریستی گروهک‌های تجزیه طلب در اقلیم کردستان عراق گفت: ما همواره خواهان عراق آباد، آزاد و مستقل بودیم و جز خیر برای دولت و ملت عراق نمی‌خواهیم اما تداوم حضور مسلحانه تروریست‌ها در اقلیم کردستان و تحرکات آنان علیه امنیت ایران را تحمل نخواهیم کرد.

پایان آرزوی محقر تجزیه‌طلبان/ اتمام دوران «بزن در رو»

در پایان با توجه به اظهارات مقامات عالی کشورمان می‌توان به این نتیجه رسید که دوران برخورد نرم ایران با گروهک‌های تجزیه طلب به پایان رسیده است و مقامات اقلیم کردستان عراق لازم است به این موضوع توجه کنند، کسی که در خانه‌ی شیشه‌ای زندگی می‌کند، باید مراقب فرزندان خطاکار خود باشد که مبادا به سمت همسایگان سنگ‌پرانی کنند!

منبع : مهر