پدیده تملک بلای جان مردم شده است

پدیده تملک بلای جان مردم شده است

به گزارش خبرنگار مهر، عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در شهرستان اصفهان حضور دارد عصر پنجشنبه، در نشست مدیران و صاحب‌نظران شهرستان اصفهان که اتاق بازرگانی برگزار شد، اظهار داشت: به عنوان وزیر میراث فرهنگی تاکنون سه سفر به اصفهان داشتم، این در حالی است که در کشور استان‌هایی وجود دارد که اهمیت دارند و هنوز در آنجا حاضر نشدم، اما اصفهان برای حوزه کاری من مهم است و بازهم می‌آیم.

وی ادامه داد: تاکنون نزدیک به ۱۷۰ ملاقات حضوری با نمایندگان و اقشار مختلف برگزار کردم و شب گذشته جلسه مهمی با بزرگان صنایع دستی در هتل لاله داشتیم. در پایان آن جلسه بر این مهم که مسئولان نباید سخنرانی کنند، بلکه باید گوش دهند و استفاده و عمل کنند، تاکید کردم.

ضرغامی با بیان اینکه «صنایع دستی پیشران و اقتصاد هویت‌بنیان و نقطه قوت ایران است» تاکید کرد: صنایع دستی اصفهان بسیار اهمیت دارد، اما هنوز دارای شناسنامه نشده است. برای این معضل خیلی کار باید انجام شود و خیلی کارها روی زمین مانده است.

وزیر میراث فرهنگی با اشاره به بازدیدش از مجتمع تفریحی صفه در جنوب اصفهان توضیح داد: مدیریت جهادی بدون اجتهاد مدیریتی ارزش ندارد. اجتهاد مدیریتی پیش نیاز جهاد مدیریت جهادی است و مدیر باید فهم درست در محل داشته باشد و همانجا تصمیم بگیرد. در کوه صفه قرار است تله کابین ساخته شود که پروژه آن متوقف شده و من امروز همانجا تصمیم گرفتم و ابلاغ کردم.

برداشت جدیدی از اطراف اصفهان به دست آوردم

وی که امروز به بازدید از مناطق مختلف حاشیه‌ای اصفهان پرداخت، تاکید کرد: امروز با بازدید از «حصه» و «بهارستان» برداشت جدیدی نسبت به شهرک‌های اطراف اصفهان پیدا کردم. باید پدیده شهرک‌ها را دوباره بازخوانی کرد. باید قبل از شهرک زدن امکانات آن را فراهم کرد، در غیر این صورت بمب ساعتی است. عده‌ای را آنجا اسکان می‌دهیم، اما از اولین شرایط محروم هستند.

ضرغامی افزود: باور کنید کارها پیچیده نیست، ما میراث فرهنگی هستیم و به مردم ظلم می‌کنیم؛ خانه‌اش کلنگی است می‌خواهد بسازد اما ته کوچه خانه شاعر محترمی بوده و میراث اعلام می‌کند که شما در این فاصله حق ندارید دیگر بسازید. قوانین درست است، اما تکلیف این آدمی که متضرر می‌شود چیست؟ تملک بلای جان مردم شده است و باید فکری برای آن کرد.

وی به سفر هفته‌های پیش خود به کلاردشت اشاره کرد و توضیح داد: در این منطقه دیدم از سال ۱۳۴۲ وسط زمین‌های کشاورزی کشاورزان تپه تاریخی را ثبت کردیم، اما دیگر کسی را آنجا راه نمی‌دهیم. پدیده تملک بلای جان مردم شده است. یک‌جایی را بنای تاریخی اعلام می‌کنیم که حریم دارد، یعنی مردم بدبخت می‌شوند. در کلاردشت به کشاورزان گفتیم چه کنیم؟ خودشان گفتند معادل همین به ما زمین دو کیلومتر آن طرف‌تر بدهید. من هم گفتم راست می‌گوئید. به آنها گفتم چشم پیگیری می‌کنم و وقتی به آقای رئیسی گفتم به من گفتند بهترین تصمیم است و به وزیر کشاورزی اعلام کردند که هر جا دیدید مردم مشکل دارند، زمین معوض بدهید. بعد یک روزنامه اصلاح طلب تیتر زد که ضرغامی مثل احمدی نژاد زمین توزیع می‌کند. بله زمین توزیع می‌کنیم.

وزیر میراث فرهنگی تصریح کرد: هفته قبل نیز بروجن بودم و امیدوارم اصفهان و چهارمحال متحد باشند، مشکل آب حل شود. همه ما یکی هستیم و یک ید واحد. نباید این مشکلات برای ما مشکلات تاریخی ایجاد کند، اینجا می‌آییم مشکل دارند و آنجا می‌رویم مشکل دارند. دو هفته قبل بروجن بودم دیدم گردشگری کشاورزی فراهم است و همین را به مردم آنجا گفتم، ولی گفتند جهاد کشاورزی اجازه نمی‌دهد.

باید اجتهاد مدیریتی داشته باشیم

ضرغامی در واکنش به صحبت‌های مدیران حاضر در جلسه اظهار داشت: مسائلی که درباره آب گفتید، کلی است و اعتبار می‌خواهد، اما توصیه من به شما فعالان اقتصادی این است که باید موانع از پیش پای شما برداشته شود. باید اجتهاد مدیریتی داشته باشیم و دعوا را حل کنیم. مجتمع سلامت را دیدم و برای من مهم بود که گردشگری سلامت چه شده است؟ آن چیزی که دیدم خوب بود.

وی گفت: شهرک حصه که با اوقاف مشکل دارد و تکلیف آن با اوقاف مشخص نمی‌شود و مشکلات و آسیب‌های اجتماعی زیادی دارد. من پیگیری کردم مدیرکل اوقاف به من گفت من هم مشکل را برطرف کردم. نهایتش این است به اوقاف زمین معوض بدهید.

منبع : مهر