پروژه‌های سدسازی در کشور بدون کسب مجوزهای زیست محیطی اجرا نمی‌شود

پروژه‌های سدسازی در کشور بدون کسب مجوزهای زیست محیطی اجرا نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، محمد حاج‌رسولی‌ها اظهار کرد: وزارت نیرو از اوایل دهه ۹۰ یک بازنگری در خصوص مبنای احداث سدها تحت عنوان «بازنگری تخصیص سدها» را صورت داد و با مصوبه و پشتیبانی شورای عالی آب تلاش کرد حتی در طرح‌هایی که در برنامه‌های گذشته نیز به تصویب رسیده بود با یک نگرش جدی‌تر به مسائل زیست محیطی فعالیت خود را ادامه دهد.

مشاور وزیر نیرو افزود: در همین راستا بسیاری از اهداف پروژه‌های پیشین با توجه به جابه‌جایی تخصیص و تغییرات منابع آب که به واسطه تغییرات اقلیمی رخ داده بود، از سرفصل‌های وزارت نیرو حذف شد و به نوعی مباحث و نیازهای زیست محیطی جایگزین آن شد.

وی ادامه داد: هم اکنون طرحی در وزارت نیرو وجود ندارد که مجوزهای زیست محیطی را کسب نکرده باشد و برخی از طرح‌ها به منظور دریافت تائیدیه‌های زیست محیطی نیمه فعال باقی مانده‌اند.
حاج‌رسولی‌ها به تجربه سیل سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: وجود سدها در حوضه‌های آبریز حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد جریان سیلاب را در استان خوزستان مهار کرد.

مشاور وزیر نیرو تاکید کرد: اهداف ساخت و احداث سدها فقط برای امور توسعه‌ای (تأمین آب شهری، کشاورزی و صنعت) نیست و مدیریت سیلاب را می‌توان در زمره اهداف احداث سدها عنوان کرد.

سرپرست مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری خاطرنشان کرد: با توجه به مبحث اقتصاد آب و لزوم احداث تصفیه‌خانه، شبکه‌های انتقال آب و غیره، احداث سدها برای رفع تنش آبی در خصوص بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌ها در افق کوتاه مدت به نتیجه نمی‌رسد و پروژه‌های آبرسانی آن ممکن است کمی زمان‌بر باشد.