پولکادات چیست؟ چرا ارز دات معروف است؟

پولکادات چیست؟ چرا ارز دات معروف است؟

شاید نام ارز دیجیتال دات در صرافی‌های ارزهای دیجیتال، به چشمتان خورده باشد. شاید هم تابه‌حال چیزی راجع به آن نشنیده باشید. اگر دوست دارید بدانید این ارز دیجیتال محبوب از کجا آمده و چه پشتوانه‌ای دارد، در طول این مقاله با ما همراه باشید تا به تمام سؤالات شما در مورد ارز دیجیتال دات و پولکادات پاسخ دهیم.
پولکادات در حقیقت یک بلاک‌چین است که برای حل ضعف‌ها مشکلات بلاک‌چین‌های دیگر به وجود آمده است. پولکادات شبکه‌های بلاک‌چین را به هم متصل می‌کند و یک شبکهٔ یکدست درست می‌کند. هدف این است که کاربرهای شبکه‌های بلاک‌چین افزایش پیدا کنند و یک شبکهٔ چند زنجیره‌ای شکل بگیرد. از طرفی امنیت تمام این شبکه‌های چند زنجیره‌ای هم توسط پولکادات ایجاد می‌شود.
پولکادات توسط گوین وود و تحت حمایت سازمان web3 در سال ۲۰۱۷ شروع به کار کرد. وود قصد داشت یک بلاک‌چین پیشرفته‌تر و با قابلیت‌هایی بیشتر از اتریوم طراحی کند. این پروژه که پروژه منبع باز است می‌تواند به سایر بلاک‌چین‌ها مانند اتریوم، بیت‌کوین و … متصل شود و با آنها در تعامل باشد.

همه چیز در مورد و ارز دیجیتالی دات


در ادامه به رو مورد از مشکلاتی که شبکه‌های بلاک‌چین دارند و پولکادات در صدد رفع آن ها برآمده می‌پردازیم:

ایزولیشن (isolation) یا انزوا


ایزولیشن در حقیقت به عدم امکان ایجاد ارتباط بین شبکه‌های بلاک‌چین اشاره می‌کند. بلاک‌چین‌های ریلی چین (relay chain) پولکادات، این مشکل را حل می‌کنند.

اسکیلبیلیتی (scalabilty) یا مقیاس‌پذیری


شبکه‌های بلاک‌چینی که اکنون وجود دارند، محدودیت‌هایی در پردازش تراکنش‌ها دارند. اما بلاک‌چین پولکادات، می‌تواند چندین شبکه را به‌صورت موازی پردازش کند. پس در مقیاس بزرگ‌تری می‌تواند پردازش کاربران را کنترل کند. بلاک‌چین‌های تک زنجیره‌ای پولکادات به نام پاراچین (parachain) برای حل این مشکل به وجود آمده‌اند.

مزایا و هدف پولکادات


همان‌طور که اشاره کردیم هدف پولکادات ایجاد یک شبکهٔ چند زنجیره‌ای از تمام بلاک‌چین‌هاست. این هدف کم‌کم به هدف دیگری منجر می‌شود که آن هم ایجاد یک شبکهٔ اینترنتی غیرمتمرکز است. این هدف بزرگ باعث شد پولکادات محبوبیت عجیب و غریبی در بین کاربرانش پیدا کند. پولکادات در حقیقت یک شبکهٔ ارزی است که سرعت بسیار بالایی در انجام تراکنش‌ها دارد.

مزایای پولکادات:


داشتن قدرت مقیاس‌پذیری و سرعت بالا؛ نزدیک به ۱ میلیون تراکنش در ثانیه.
عدم نیاز به ایجاد هارد فورک به دلیل خاصیت انعطاف‌پذیری بالای این شبکه.
قابلیت ایجاد ارتباط و تعامل بین زنجیره‌ای از بلاک‌چین‌ها.
امنیت بالای کاربران این شبکه به دلیل حفظ حریم شخصی.

ارز دیجیتال دات


ارز دیجیتال دات (DOT) توکن شبکهٔ پولکادات است. این ارز دیجیتال در عرضة اولیه‌اش، ۱۰ میلیون ارز دیجیتال دات عرضه کرد. البته باز هم امکان عرضة آن وجود دارد. حالا یا به‌صورت سالانه یا به‌صورت آزاد و خارج از برنامه. قیمت فعلی هر واحد از این ارز (مرداد ۱۴۰۰)، ۵۵۷ هزار تومان است. شما قیمت لحظه‌ای این ارز را می‌توانید با چک کردن صفحهٔ اول صرافی‌ها به دست بیاورید.

استخراج پولکادات


در حقیقت استخراج پولکادات از طریق ماینرها و ریگ‌های استخراج ممکن نیست. شما باید از طریق استیکینگ، این ارز را در کیف پول‌های نرم افزاری امن و مطمئن نگهداری کنید و از آن سود دریافت کنید. حالا هر چقدر تعداد دات‌های شما بیشتر باشد، میزان پاداش و جایزه‌های شما هم بیشتر می‌شود. ای سیاست باعث می‌شود که کاربران، انگیزهٔ بیشتری برای فعالیت داشته باشند.

استیکینگ پولکادات و نگهداری از آن در کیف پول‌های دیجیتال

کیف پول‌های پولکادات


شما برای استیکینگ ارز دیجیتال دات احتیاج به یک کیف پول دیجیتال مطمئن دارید. در اینجا شماری از کیف پول‌هایی را که از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند را برای شما فهرست کرده‌ایم. اینکه امنیت کدام یک از این کیف پول‌ها بالاتر است را باید از طریق تحقیق و خواندن نظرات و ریویوهای متخصصین متوجه شوید.
کیف پول‌هایی که از ارز دات پشتیبانی می‌کنند:


کیف پول آفلاین parity signer (مناسب موبایل)
کیف پول polka wallet  (مناسب موبایل)
کیف پول trust (مناسب موبایل)
کیف پول اچ دی ownbit (مناسب موبایل)
کیف پول math wallet (مناسب کامپیوتر)
کیف پول مبتنی بر وب lunie
کیف پول سخت افزاری safepal

نتیجه گیری


آیندهٔ روشنی برای پولکادات پیش‌بینی می‌شود زیرا طرحی که ارائه می‌کند باعث می‌شود بستر فعالیت برای تعداد بسیار زیادی از کاربران فراهم شود. از طرفی این طرح خلاقانه، پاداشی را برای کاربرانش در نظر گرفته است که همین باعث فعالیت بیشتر آنها در این بستر می‌شود.
در صورت وجود هرگونه ابهام در دنیای ارز دیجیتال با پشتیبانی آبانتتر در تماس باشید.