پیگیر یارانه احزاب هستیم/ فعالیت حزبی را تقویت می‌کنیم

پیگیر یارانه احزاب هستیم/ فعالیت حزبی را تقویت می‌کنیم

محمدباقر خرمشاد معاون سیاسی وزیر کشور در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص راهکاری برای برطرف کردن انفعال خانه احزاب و احیای فعالیت‌های حزبی در کشور، گفت: برای اینکه در فعالیت احزاب شاهد رونق و شادابی باشیم یکی از اولین اقدامات این بود که با مرکزیت خانه احزاب دیدار کردیم. نمایندگانی از هر سه فراکسیون در این دیدار حضور داشتند و یک جلسه سه ساعته و مفصل برگزار شد.

وی افزود: بعد از این دیدار نیز، با فراکسیون اصولگرایان، به صورت مجزا نشستی برگزار شد. همچنین جلسه‌ای اختصاصی با کمیته بین‌الملل خانه احزاب تشکیل دادیم.

معاون سیاسی وزیر کشور اظهار کرد: در این جلسات مقرر شد در سال جاری با توجه به زمان اندکی که باقی مانده، هزینه‌ای برای تهیه مکانی مناسب برای خانه احزاب فراهم کنیم یا دست کم مبلغی اختصاص دهیم تا تغییرات لازم در مکان فعلی اجرا شود و برای این موضوع با دستگاه‌ها مختلف وارد مذاکره خواهیم شد.

خرمشاد تاکید کرد: همچنین پیگیری‌ها برای تهیه یارانه احزاب ادامه دارد که اگر بتوانیم تا آخر سال آن را فراهم کنیم،یا بخشی از آن به خانه احزاب و بخش دیگری به خود احزاب جهت رونق آنها اختصاص خواهد یافت. اینکه چه مقدار به هرکدام از آنها تعلق بگیرد به این بستگی دارد که در نتیجه رایزنی‌ها چه مبلغی دست ما را بگیرد.

وی با بیان اینکه همچنین در بحث ارتباطات بین‌المللی خانه احزاب، مقرر شد وزارت کشور تا جایی که بتواند کمک کند،اظهار داشت: فکر می‌کنم این اقدامات برای سه ماه حضور تیم ما در وزارت کشور، قابل قبول باشند.

معاون سیاسی وزیر کشور در رابطه با خواست احزاب مبنی بر پررنگ شدن نقش آنها در مسیر انتخابات و عرصه سیاست و ایجاد تغییرات لازم در قانون اساسی، بیان کرد: این موضوع به نظام انتخاباتی و تصمیم‌گیری کشور در نظام حزبی برمی‌گردد. اگر چنین تصمیمی قطعی شود باید از جانب مجلس به عنوان یک طرح ارائه شود یا از طرف دولت به عنوان یک لایحه به مجلس برود تا مسیر خود را طی کند و به قانون تبدیل شود.

خرمشاد با اشاره به اینکه تغییر نقش احزاب در قانون در دست پیگیری است، تاکید کرد: در دولت اقدامات اولیه را برای ارائه این لایحه انجام داده‌ایم، اما این موضوع بحث دامنه‌داری است که نظام باید در مورد آن با کمک اصحاب سیاست به یک جمع بندی برسد تا بتواند آن را در قالب مصوبه مجلس پیش ببرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کمیسیون شوراهای مجلس و وزارت کشور هر دو در حال اقدام در این زمینه هستند. بر اساس تجربیات گذشته باید ببینیم چطور می‌توانیم این امر را محقق کنیم.

منبع : مهر