چطور سریع تر مهریه بگیریم؟✔️【آپدیت1402】

چطور سریع تر مهریه بگیریم؟✔️【آپدیت1402】

مهریه حق قانونی هر خانمی است و بسیاری از خانم ها دغدغه این را دارند که راهی آسان و سریع برای گرفتن مهریه خود پیدا کنند؛ از این رو در این مقاله ما قصد داریم اطلاعات مفیدی راجع به این که چطور سریع تر مهریه بگیریم؟ را در اختیارتان قرار دهیم تا با مراجعه به این مقاله سریع تر مهریه خود را از همسر خویش بگیرید. یکی از ساده ترین راه ها برای گرفتن مهریه؛ مراجعه و دریافت مشاوره از بهترین وکیل مهریه در تهران می باشد و این وکلا را به راحتی می توان از مجله وکیل چی (vakilchi.com) پیدا کرد.

مهریه و انواع آن

معمولا گرفتن مهریه کمی زمانبر و نیازمند گذراندن مراحل طولانی است، اما با این وجود بهترین وکیل طلاق توافقی در تهران این پیشنهاد را به زوجین می دهد که از طریق طلاق توافقی این مراحل را طی نکنند و بین خود بر سر مهریه به توافق برسند. مهریه را می توان به دو دسته کلی دسته بندی کرد که عبارتند از:

مهریه عندالمطالبه: مهریه است که زن (زوجه) هر زمان اراده کند، می تواند مهریه خود را از مرد (زوج) درخواست نماید و مرد موظف است؛ مهریه همسر خود را پرداخت کند.

مهریه عندالاستطاعه: زمانی که مرد از نظر مالی توانایی پرداخت مهریه را داشته باشد؛ می تواند مهریه همسر خود را بپردازد.

چطور سریع تر مهریه بگیریم؟

راه های بسیاری برای دریافت سریع تر مهریه وجود دارد که در این قسمت برخی از مهم ترین آن ها را بیان می کنیم:

  • زوجه باید پیش از صدور حکم؛ تقاضای توقیف اموال زوج را نماید.
  • برای این که روند پرونده به سرعت پیش رود، باید زوجه اثبات کند که همسر خود توانایی پرداخت مهریه را دارد.
  • به منظور سرعت بخشیدن و اجرا سریع تر درخواست مطالبه مهریه، باید مدارک مورد نیاز برای مطالبه مهریه اعم از: شناسنامه و کارت ملی متقاضی و همچنین سند ازدواج را در دست داشته باشد تا این روند سریع تر پیش رود.
  • همواره باید به این نکته توجه داشت که کلیه اموال منقول و غیرمنقول زوجین جز در موارد خاص قابل توقیف است.
  • نکته حائز اهمیت دیگر این است که می توان بخشی از مهریه را از دادگاه و بخشی دیگر را از اجرای ثبت دریافت کرد.
  • برخی از دارایی ها و اموال زوج جزو اقلام غیر قابل توقیف می باشد و زوجه نمی تواند آن ها را توقیف کند؛ این اموال شامل: خانه زوج، اثاثیه و تجهیزات ضروری، مواد خوراکی و ابزار کسب و کار تجارت و … می باشد.

مهریه و روش های دریافت آن

برای گرفتن مهریه روش های مختلفی وجود دارد که وکیل مرتبط باید کلیه مراحل آن را تحت بررسی قرار دهد و سپس بهترین راه را برگزیند.

دریافت مهریه از طریق اجرای ثبت: در صورت رسمی بودن عقد امکان وصول مهریه از طریق اجرای ثبت وجود دارد. اولین گام در این روش این است که زوجه به دفترخانه نزدیک محل سکونت خود مراجعه می کند و درخواست وصول مهریه می نماید. پس از گذراندن مراحل درخواست مهریه، از طرف دفترخانه ابلاغیه به زوج فرستاده می شود. در صورتی که مرد تمایلی به پرداخت مهریه نداشته باشد؛ زن درخواست اجرای مفاد سند ازدواج خویش را در رابطه با مهریه به اجرا در می آورد.

اگر مرد توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد و کارمند دولت باشد، طبق حکم زوجه می تواند یک سوم از حقوق مرد را به عنوان مهریه خویش توقیف کند. همچنین در صورتی که مهریه زوجه نقد، طلا یا سکه باشد با در دست داشتن سند رسمی ازدواج به دفتر ازدواج یا دایره ثبت مراجعه کرده و به راحتی مهریه خود را برای دریافت به اجرا بگذارد. این حکم در طی مدت زمان ده روز به مرد ابلاغ می شود و وی موظف است؛ مهریه را به همسرش پرداخت کند. اگر مرد از پرداخت مهریه امتناع کند، طبق قانون اموال وی ضبط می شود.

در صورتی که مهریه زن به صورت سکه یا طلا باشد و مرد قادر به پرداخت آن نباشد به قیمت روز مطالبه انجام می شود. حتی اگر سند ازدواج رسمی نباشد، زن می تواند برای مطالبه مهریه خود از روشی به نام تسلیم دادخواست به دادگاه استفاده کند.

دریافت مهریه از طریق دادگاه: راه دیگر وصول مهریه مراجعه به دادگاه است. در این روش، زوجه با درخواست طلاق و دریافت مهریه در دادگاه خانواده، مهریه خود را مطالبه می کند، زیرا مطالبه مهریه به عنوان مطالبه مالی محسوب می شود و سپس با توجه به ارزش مالی و نوع مهریه پرداخت می شود. در گذشته مبلغ دادرسی یک هزینه ثابت بوده است، اما طبق برخی شرایط مبلغ دادرسی رابطه مستقیمی با میزان مهریه زوجه خواهد داشت.

زوجه ای که می خواهد مهریه خود را مطالبه کند باید مهریه ای معادل مهریه خود را در دستگاه قضایی تمبر باطل کند و سپس دو برگه درخواست تنظیم کند و همراه با فتوکپی عقدنامه و رونوشت پیوست آن درخواست می شود. طرح و مقررات این محاکمه باید بر اساس دادگاه خانواده باشد.

قانون جدید گرفتن مهریه

در صورتی که قصد به اجرا گذاشتن مهریه خود را دارید و تمایل بسیاری در به نتیجه رسیدن سریع تر حکم دارید، توصیه می کنیم به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید. در این صورت مهریه خود را به اجرا بگذارید و زوج را محکوم کنید. نکته ای که حائز اهمیت است این است که چندان کار ساده ای نیست و باید با وکلای خبره و با تجربه ای مشورت نمایید تا روند پرونده سریع تر پیش رود.

طبق قانون جدید تنها می توان ۱۱۰ سکه اتخاذ نمود و در صورتی که مرد ۱۱۰ سکه را کامل بپردازد و مابقی را نپردازد، احتمال مجرم بودن او بسیار ضعیف است و در این شرایط می توانید مابقی اموال زوج را به دادگاه معرفی کنید، در این صورت زوجه یا وکیل وی می تواند اموال متعلق به زوج را برای توقیف مال به دادگاه معرفی کند و اگر مرد شرایط معرفی شده را نداشته باشد، این حکم باطل می شود.

بر اساس قانون جدید مهریه، درخواست اعسار به دلیل تاخیر در پرداخت مهریه و دستگیری فرد، حکم آزادی وی از زندان صادر می شود. اجرای حکم به گونه ای است که فرد مجبور به کار در خارج از زندان و پرداخت مهریه طبق اقساط تعیین شده خواهد بود. یکی از مهم ترین اهداف این قانون کاهش حبس مردان و همچنین تامین مطالبات زنان برای دریافت مهریه است.

کلام آخر

از شما عزیزان نهایت تشکر را داریم که ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید. ما در این مقاله سعی کردیم کلیه اطلاعات مفید درباره چطور سریع تر مهریه بگیریم؟ را در اختیارتان قرار دهیم تا در صورتی که در پی روشی سریع برای گرفتن مهریه بودید، به مقاله ما مراجعه کنید. همچنین در صورت داشتن سوال، انتقاد و یا پیشنهاد می توانید از طریق سایت وکیل چی یا vakilchi.com با ما در میان بگذارید.

منبع: (vakilchi.com)