چگونه به صورت غیر حضوری شکایت کنیم؟【سال1403】⚖️

چگونه به صورت غیر حضوری شکایت کنیم؟【سال1403】⚖️

امروزه دیگر لزومی به مراجعات حضوری برای ثبت شکایت و نوبت گیری برای دادگاه وجود ندارد؛ زیرا سازمان قضایی کشور با راه اندازی سامانه ثنا، کلیه مراحل دادرسی را غیر حضوری کرده است و ابلاغیه‌ها از دادگاه به صورت الکترونیکی صادر می شود؛ از طرفی با حضور بهترین وکیل حقوقی در کرج در جلسه دادگاه نیازی به حضور شاکی نیست؛ به همین خاطر مجله وکیل تو(vakileto.net) در این مقاله قصد دارد، به بررسی موضوع چگونه به صورت غیر حضوری شکایت کنیم؟ بپردازد، برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

چرا باید به صورت غیر حضوری شکایت کنید؟

در گذشته در صورت دادخواست حقوقی یا کیفری شاکی باید به کمک بهترین وکیل حقوقی در تهران، به یکی از مراجع قضایی مراجعه و شکایت خود را ثبت می‌کرد که علاوه بر استرس‌های وارد بر او، زمان زیادی از او تلف می‌شد و باید مدت طولانی منتظر نوبت خود می‌ماند؛ از طرفی علاوه بر اتلاف وقت، هزینه رفت و آمد نیز بر او تحمیل می‌شد، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش اینترنت سازمان قضایی کشور سامانه‌ای برای ثبت شکایت در نظر گرفته است که نام آن سامانه ثنا است.

براساس ماده ۱۱۵ قانون آیین دادرسی کیفری، قوه قضاییه در راستای غیر حضوری کردن فرآیند دادرسی و ابلاغ اوراق قضایی وظیفه دارد تا اوراق را با استفاده از سامانه‌های الکتریکی یا مخابراتی ثبت کند و کلیه ابلاغیه‌ها و فرآیندهای دادرسی از طریق سامانه ثنا انجام شود؛ بنابراین برای مشاهده کلیه اخطاریه‌ها و ابلاغیه‌های صادر شده شاکی می‌تواند با وارد کردن رمز مشخص خود در سامانه ثنا، آن‌ها را مشاهده و دریافت کند. اگر شما هم به دنبال طرح شکایت در مراجع قضایی هستید، با ارائه دادخواست الکترونیک به پرونده شما رسیدگی می‌شود.

در گذشته براساس آیین نامه دادرسی مدنی، در صورتی حکمی اجرا می‌شود که یا خود شخص در مراحل شکایت حضور داشته باشد یا دادنامه دعوا به وکیل او ابلاغ گردیده باشد و این مراحل فیزیکی ابلاغ، علاوه بر این که برای سیستم قضایی دشوار و پیچیده بود، موجب سوء استفاده برخی افراد یا انحراف از مسیرهای قانونی می‌شد. اما با الکترونیکی شدن فرآیند دادرسی و طراحی درگاه خدمات الکترونیکی قضایی این مشکلات برطرف شده است.

مراحل ثبت شکایت  به صورت غیر حضوری

برای ثبت نام در سامانه ابتدا شاکی باید فرم ثبت نام در سامانه ثنا را با استفاده از اطلاعات کارت ملی و شناسنامه خود تکمیل کند و به ثبت برساند و سپس لازم است به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند تا حساب کاربری برای او ایجاد شود؛ هم‌چنین شاکی می‌تواند از ابتدا به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و با ارائه مدارک هویتی در سامانه ثنا برای او حساب کاربری باز شود.

اولین مرحله قانونی بعد از  ایجاد حساب کاربری در سامانه ثنا، ثبت دادخواست رسمی است، برای این کار شاکی باید فرم‌های مربوط به دادخواست رسمی را کامل کند و ثبت شکوائیه را انجام دهد. بعد از ثبت دادخواست رسمی، شاکی باید مدارک و اسنادی را که صحت شکایتش را اثبات می‌کند، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تحویل بدهد تا تاریخ جلسات دادگاه توسط سامانه ثنا به شاکی  اعلام شود.

به این ترتیب که با ابلاغیه‌ای مضمون شکایت، هویت شخصی شاکی و تاریخ جلسه دادگاه از طریق پیامک به شاکی اطلاع داده می‌شود. سپس طرفین دعوا در جلسات دادگاه حضور می‌یابند و با ارائه دلایل خود، منتظر صدور حکم نهایی توسط قاضی خواهند بود اما در صورت انتخاب وکیل مجرب، تمامی مراحل پرونده توسط او انجام می‌شود. این مراحل ذکر شده برای شکایات کیفری و حقوقی مشابه هم می‌باشد.

مراحل ثبت شکایت  به صورت غیر حضوری

هزینه شکایت به صورت غیر حضوری

برای طرح شکایت حقوقی یا کیفری به صورت غیر حضوری به دادگاه، باید مبلغی به عنوان هزینه دادرسی به حساب دادگستری پرداخت شود این هزینه بستگی به موضوع شکایت متفاوت خواهد بود و از طریق دفاتر خدمات قضایی بدون حضور شاکی در مراجع قضایی محاسبه می‌‌شود این هزینه به طریق اینترنتی دریافت می‌شود. اگر شما برای پرونده شکایت خود، وکیل مجربی را انتخاب کنید، هزینه دادرسی پرونده توسط ایشان به وسیله، درگاهی که قوه قضایه به نام درگاه شخصی وکیل تعیین کرده است، برای او پرداخت می‌شود.

معمولا به علت غیر حضوری بودن فرآیند دادرسی هزینه تمامی مراحل از ارائه دادخواست تا پرداخت هزینه دادرسی و فرآیند ارجاع پرونده به دادگاه به علت کاهش استفاده از نیروی انسانی کمتر از مراجعه حضوری خواهد بود. لازم به ذکر است، هزینه دادرسی از مرحله ثبت شکایت تا رای قاضی که شامل: حق الوکاله وکیل، هزینه کارشناسی، ثبت شکوائیه و… می‌باشد، توسط سازمان برنامه و بودجه هر سال تعیین می‌شود.

آیا در شکایت غیر حضوری نیاز به وکیل است؟

موارد زیادی مشاهده شده است که شاکی بعد از شکایت به دلیل عدم آگاهی از قوانین حقوقی و کیفری بعد از پزداخت تمام هزینه‌ها به دلیل عدم استدلال‌های محکمه پسند با شکست در پرونده‌اش روبرو می‌شود؛ بنابراین وقت و هزینه زیادی از او هدر می‌رود اما در صورت انتخاب وکیلی حاذق و با تجربه می‌تواند مسیر پرونده و رای قاضی دادگاه را به نفع خود تغییر دهد؛ زیرا وکیل با تجربه قادر است، درمورد نحوه تنظیم دادخواست و ارائه ادله کافی به مراجع قضایی به موکلش یاری برساند.

وکیل حقوقی مجرب با توجه به شواهد و قوانین می‌تواند، نتیجه دادرسی را پیش بینی کنند و به موکلش برای رسیدن به نتیجه‌ای مثبت در دادگاه کمک کند، برگزاری جلسات مشاوره با موکل و درخواست مدارک و شواهد لازم برای پرونده؛ همچنین برقراری ارتباط موثر با طرفین دعوا؛ از طرفی مذاکره با قاضی، همگی در پیشرفت پرونده و موفق شدن موکلش در دادگاه کمک خواهد کرد.

آیا در شکایت غیر حضوری نیاز به وکیل است؟

کلام آخر

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش اینترنت، سیستم قضایی نیز طبق ماده ۱۷۵ آیین دادرسی، ثبت شکایات را به صورت غیر حضوری در سامانه ثنا با ایجاد حساب کاربری برای شاکی انجام می‌دهد؛ هم چنین با مراجعه شاکی به دفتر خدمات الکترونیک، ثبت رسمی دادخواست او کامل می‌شود، سپس تاریخ و ساعت مراجعه به دادگاه برای او پیامک خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چگونه باید غیر حضوری شکایت کنید؟ می‌توانید به وکلای تخصصی مجله وکیل تو مراجعه کنید و در صورت هر گونه انتقاد و پیشنهادی می‌توانید از طریق سایت وکیل تو (vakileto.net) با ما در ارتباط باشید.